Финансовият министър готов с вариант как да се плати на пътните фирми

Финансовият министър готов с вариант как да се плати на пътните фирми

Финансовият министър Асен Василев е готов с вариант как да се разплати с пътните фирми за възложени и изпълнени дейности, за които в момента бюджетът не разполага със средства. Проблемът лъсна след като служебният кабинет установи, че при бюджет от 382 млн. лв. на Агенция "Пътна инфраструктура", от ГЕРБ са възложени дейности за 1.5 млрд. лв. Василев обяви привечер в сряда, че ще предложи на НС да се подпишат анекси със строителните фирми и Агенция "Пътна инфраструктура" да направи разплащания за реално възложените дейности. Потенциалното решение дойде след като и в сряда фирми, ремонтирали участъка на автомагистрала "Тракия" от Стара Загора до Чирпан, протестираха пред МС.

Какво се предлага?

"Ще предложим на Народното събрание да позволи на АПИ, с ясен списък на договорите, да подпише анекс към тях за реалната стойност на възлаганията, за да може да се направят разплащанията към строителните компании“, заяви министърът на финансите Асен Василев на среща в МФ с представители на пътно строителния бранш. В нея участваха и заместник-финансовия министър Виолета Лорер, зам.-министър Валентин Граматиков, МРРБ и инж. Ивайло Денчев, АПИ.

Министърът припомни, че е заварил подписани договори, като има направени възлагания значително над стойността на договорите, което означава, че тези възлагания са направени в нарушение на Закона за обществените поръчки.

Предвижда се в анексите да се разпише конкретен план за изплащане на сумите, което би позволило на банките да направят факторинг на плащанията и фирмите да имат достъп до финансов ресурс.

"Другото, около което се обединихме, е с отделен анекс, тъй като това пак би надхвърлило сумите на договорите, да се подпишат пак договор по договор с ясно приложение, със санкции на парламента, да се позволи на АПИ да подпише договори за зимно почистване и поддръжка на пътната система. До края на април догодина, като междувременно се проведат нормални обществени поръчки. И живот и здраве от май месец догодина да имаме реални обществени поръчки с реални суми, които не са в нарушение на закона", каза още министърът.

В детайли, решението на Василев предвижда след одобрение от парламента АПИ да подпише серия от анекси, така че плащанията да могат да бъдат направени, без да се наруши Законът за обществените поръчки. За да стане решението работещо, задължително  трябва да бъде приета и актуализацията на държавния бюджет, която вече мина първо четене в парламента.

Вариантът за отпушване на разплащанията, предложен от Василев, се различава от прилаганата практика до момента.  От 2017 г. насам бюджетът на АПИ за пътни ремонти е между 300 - 400 млн. лв. годишно, но се възлага работа за 1.5 - 2 милиарда лева. Плащането става с правителствени постановления през последните месеци на годината, като парите се осигуряват от излишъка в бюджета. Сега вместо от Министерски съвет, планът е "зелената светлина" към АПИ да бъде дадена от парламента.

Протестът

За пореден ден служители на "Автомагистрали - Черно море" протестираха в сряда в центъра на София. Те развяха огромен трибагреник пред сградата на Министерски съвет, блокирайки движението по булевардите "Дондуков" и "Цар Освободител".

Пътните работници протестират заради неизплатени 37 млн. лв. от държавата за ремонт на отсечка от автомагистрала "Тракия" от Чирпан до Стара Загора.

"Искаме запазване на работните места!", "Искаме си парите!" са сред надписите, които носеха протестиращите.

"Днес сме за преден път на протест, за втори път пред Министерски съвет. Сами виждате работещите вече са на издихание, не знаят дали ще получат своите работни заплати, не знаят дали утре ще бъдат на работа, а причина за това е, че държавата има задължения към фирмата, в която работят", каза Тодор Капитанов от национален стачен комитет на КНСБ.

Представители на протестиращите поискаха среща в Министерския съвет, за да представят исканията си.

"Проблемът е, че хората, които реално не са си свършили работата, разполагат с пари, кухи фирми са повечето от тях, а ние, които се мъчим да правим нещо, да убеждаваме хората да останат в България и се трудим като волове от сутрин до вечер, нямаме. Как да насърчим децата си, ми учете във ВИАС, ми няма да учат във ВИАС! Ще бягат в Дания, ще бягат в Германия. Срам ме е да си погледна хората. И ако не се ангажирате с някакъв срок, ние ще опънем перманентни палатки пред министерството, пред МС, пред вашето министерство, докато не получим дължимото, което е изработено", казаха оратори.

Комитова: Работи се и по дългосрочно решение на проблема

Пред протестиращите регионалният министър Виолета Комитова обясни, че се търси дългосрочно решение на проблем, създаден от предишното управление.

"Наясно съм, че сме раздали 1 милиард авансово за "Хемус", 188 милиона авансово за свлачища. "Автомагистрали" са раздали целия си бюджет. В момента това се мисли с финансовия министър. Много ви моля, не участвам в никакви политически, предизборни и други кампании. Без предизборен пиар", каза тя.

Още във вторник стана ясно, че министър Виолета Комитова е поискала да бъдат осигурени 1.5 млрд. лв. за Агенция "Пътна инфраструктура" и е получила уверение от служебния финансов министър Асен Василев, че средствата ще бъдат заложени при подготовката на следващия държавен бюджет.

Сегашният бюджет на пътната агенция е 382 млн. лв. и се предвижда да бъде допълнен с още 1.2 млрд. лева в средносрочната бюджетна прогноза, която е за следващите 3 години.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?