Фирма без дейност и с 10 лв. капитал ще чисти снега от пътя до Пампорово

"ПСТ Груп" и "Грома" печелят най-много поръчки от 500-те млн. лв. за пътно поддържане

Сн. Архив

Новите договори на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за поддържане на пътищата през следващите пет години са с около 30 на сто по-високи спрямо досегашните. Обявените от агенцията данни за приключилите търгове за пътно поддържане с прогнозна стойност 500 милиона лева за 5 години свидетелстват и за известни размествания в бранша.


"ПСТ Груп" и фирми около "Грома холд" получават най-сериозния дял от поръчките. В същото време са отрязани големи строителни компании, които през последните 10 години бяха едва ли не "абонирани" за тези поръчки, докато други трябва да се задоволят с по-свит периметър на работа.

Присъствието си обаче разширяват неизвестни фирми като "Инфра експерт", например. Навлизат и нови, като "Промакс", "Нивел строй" и "Роуг 1".

Официално към момента са подписани новите договори само за три области. За Благоевград е консорциум воден от "Грома холд" (25.1 млн. лв.); Търговище - "Пътинженерингстрой-Т" (12.8 млн. лв.) и Пловдив - с "Европейски пътища" АД (23.4 млн. лв.). Това става ясно от сайта на АПИ и от регистъра на обществените поръчки.

Сключени са и договорите за чистене на магистралите. Там с водещи позиции е държавната компания "Автомагистрали". Единственото изключение е участък от магистрала "Марица" на територията на област Хасково, който ще се поддържа от местната фирма "АБ" АД, която има кредит от държавната Българска банка за развитие за близо 29 млн. лв.

Договорите за останалите 24 областни пътни управления с досегашните пътноподдържащи фирми са изтекли или ще изтекат скоро. От АПИ твърдят, че се подготвя подписването на договорите с избраните изпълнители, при които няма обжалване на процедурите. За областите, в които поради различни причини обществените поръчки все още не са приключили, има подписани допълнителни споразумения с пътноподдържащи фирми, които досега са изпълнявали тази дейност, за удължаване на срока на настоящия договор до подписването на нов, отговориха от АПИ на запитването на Mediapool.

Фирма без дейност ще поддържа пътищата в Смолян

Преглед на регистъра на обществените поръчки и профила на купувача на АПИ показва, че най-много поръчки печелят фирми от групата на "ПСТ Груп" и на "Грома Холд".

Пътищата в Северозападния регион са дадени за поддържане и зимно почистване на обединения водени от "ПСТ Груп". Фирми свързани с холдинга участват във всички консорциуми, които печелят поръчките за петте области в региона с обща прогнозна стойност за 86.8 млн. лв. "ПСТ Груп" има задължения към Първа инвестиционна банка за над 110 млн. лв.

Поръчките в почти целия Южен централен район отиват при фирми, свързани със собствениците на "Грома Холд" (бившата "Агромах"), която е водещ играч в обединения, спечелили поръчките за строежа на 13-километров участък през Кресненското дефиле за 600 млн. лв. с ДДС и други 13 километра от пътя Мездра – Ботевград за 267 млн. лв.

Сега обединения, в които участва "Грома" ще поддържат пътищата в областите Благоевград и Смолян. "Грома" поддържа пътищата в област Благоевград от години, но в Смолян стъпва за първи път. Там компанията печели поръчката заедно с "Роуг 1" ЕООД. Фирмата с 10 лв. капитал е създадена през 2017 г. и оттогава досега не е развивала дейност, според Търговския регистър. Неин собственик е 35-годишният Филип Воденичаров. Компанията е с широк предмет на дейност – от концесии през ресторантьорство и хотели до строителство и търговия с алкохол и цигари.

В момента се подготвя подписването на договора с ДЗЗД "Пътно поддържане област Смолян", в което влизат "Грома Холд" и "Роуг 1", който е с прогнозна стойност 18.1 млн. лв., казаха от АПИ.

Друга компания от групата на собствениците на "Агромах" е "Европейски пътища" (новото име на "Пътища Пловдив"). Те печелят обществените поръчки за поддържането на пътищата и ще чистят снега в областите Пазарджик (15.6 млн. лв.) и Пловдив (23.4 млн. лв.).

Фирма на Гайтански поема област Кърджали

Област Кърджали ще се чисти от "Пътстройинженеринг" АД срещу 15.5 млн. лв. Собственик на компанията е Румен Гайтански, известен с прякора Вълка, който през "Био майнинг" държи над 99% от капитала на дружеството. През последните четири години неговата компания също поддържаше пътища в областта, но заедно с фирми от групата на "Трейс". Сега вече ще го прави самостоятелно.

Пътищата в област Хасково ще продължат да се поддържат от местната компания "АБ" АД срещу 22.1 млн. лв. Като краен собственик на дружеството, което преди години се свързваше с корпулентен политик, е посочен Димитър Адриянов Петков от село Близнаци, община Аврен, област Варна, показва справка в Търговския регистър.

"Инфра експерт" взима нови територии

Навлизащата през последните години в пътния сектор "Инфра експерт" АД прибавя нови територии. Досега официално компанията чистеше снега и поддържаше пътища единство в Софийска област. Сега отново печели Софийска област (47.9 млн. лв.) в обединение с "Обонато Билд" ЕООД и "ЗМБГ" АД, което има индиректни връзки с братя Домусчиеви.

"Инфра експерт" ще чисти още в Бургас (25.1 млн. лв.), Варна (14.7 млн. лв.) и Шумен (14.3 млн. лв.). В тези области компанията печели обществените поръчки чрез обединения с други фирми.

Фирмата държи и част от пътното поддържане в общините Варна и Бургас, а през миналата година е осъществявала и дейността по пътно поддържане в областите Разград и Шумен, става ясно от финансовия отчет на "Инфра експерт".

Приходите на компанията растат през последните години и за 2018 г. възлизат на близо 80 млн. лв., а печалбата ѝ се увеличава до 7.3 млн. лв.

Мажоритарен собственик на дружеството е Иво Крумов Михайлов (80%), а останалите се държат от Иван Владимиров Владимиров. В директорския борд влизат още Стефан Радев, Любомир Славов и Антония Енева-Димитрова.

"Инфра експерт" е регистрирано на столичната улица "Велико Търново" 27 в район "Оборище".

"Нивел строй" навлиза в пътното поддържане

Напълно нова компания навлиза в поддържането на републиканските пътищата. Това е "Нивел строй" на Велко Руйков от Брезник. В обединения той печели поддържането на пътищата в областите Ямбол (13.1 млн. лв.) и Кюстендил (18.8 млн. лв.).

През последните години компанията работи основно по общински проекти в Дупница, Брезник, Радомир, Своге, Костенец, Годеч, Сапарева баня. За 2018 г. приходите ѝ нарастват четири пъти и надхвърлят 12.5 млн. лв., а печалбата ѝ е над 1 млн. лв., става ясно от финансовия ѝ отчет.

Ръст на цените и увеличаване на срока на договорите

Моделът, според който фирмите поддържат пътища за по-дълъг период, беше въведен от първия кабинет на Бойко Борисов през 2010 г. Дотогава договорите бяха едногодишни, а търговете се правеха от пътните управления по места.

Аргументът за въвеждането на 4-годишни договори за поддържане на пътната мрежа и централизирано възлагане чрез АПИ беше, че по този начин ще се даде възможност на фирмите да инвестират в техника и да се грижат по-добре за пътната настилка.

Първото възлагане (договорите от 2011 – 2014 г.) не се оказа особено сполучливо. Наложи се АПИ да моли компаниите да си намалят цените. При първото разиграване на 4-годишните договори за 200 млн. лв. големите печеливши бяха "Трейс Груп" и "Пътища Холдинг".

За да се избегне грешката от първите договори, през 2014 г. бяха въведени пределно допустими цени на единичните дейности. Освен това последва раздробяването на поръчката. От пътното поддържане бяха извадени маркировката и пътните знаци. Общата сумата, която беше разпределена за втория четиригодишен период, нарасна с около 60% - до около 320 млн. лв. Най-много търгове спечели "ПСТ Груп". Навлязоха и нови компании, които бяха свързани с чистенето на общинските пътища Играчи като Румен Гайтански- Вълка участваха в тях с имената си, докато за други като Иво Михайлов, публично не е ясно кой стои зад тях.

Новото при третото раздаване е удължаването на срока на договорите с още година. Те стават 5-годишни. Расте и цената на договорите – общо за доброто състояние на пътищата ще бъдат похарчени около 580 млн. лв. От тях за пътно поддържане (500 млн. лв.), за пътни знаци (15 млн. лв.) и за пътна маркировка (63 млн. лв.).

През последните години настъпи и друга промяна. На фирмите, спечелили договорите за пътно поддържане, АПИ им възлага да правят и основни ремонти на пътни участъци. Така се разпределят стотици милиони всяка година, избягвайки обществените поръчки и публичността на състезанието. Практика е фирмите, получилите парите без търг и конкурс, да преотдават част от работата си на подизпълнители.

Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?