Фирми без жп опит ще строят отсечката София–Елин Пелин

ББР отпусна заем на "АБ" от близо 29 млн. лв. за изграждането на обекта за 120 млн. лв. без ДДС

Фирми без жп опит ще строят отсечката София–Елин Пелин

Българо-унгарското обединение без опит в железопътното строителството у нас е избрано да строи 23-километровата жп линия София – Елин Пелин с цена от 120 млн. лв. без ДДС. Финансирането е осигурено по механизма "Свързана Европа", става ясно от профила на обществената поръчка, обявена от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Договорът за възлагане обаче все още не е подписан. Причината е в обжалването на търга от отстранената гръцка компания "Актор" и от класирания на четвърто място участник "Консорциум "Елин Пелин Рейлуей 2016" ДЗЗД, който дава два пъти по-висока цена от тази на победителя. Това става ясно от сайта на Комисията за защита на конкуренцията.

След изграждането на тунел "Железница" на магистрала "Струма" с прогнозна цена от 250 млн. лв., това е втората голяма поръчка с европари през тази година. Нейната прогнозна стойност беше малко над 125 млн. лв. без ДДС.

Победителят без опит, но със заем от ББР за строежа

Избраният изпълнител "Келет – АБ" получи най-висока комплексна оценка от 99.23 точки и даде най-ниската цена. В дружеството влизат унгарската "Келеб УТ" и хасковската "АБ". И двете компании нямат опит в строителството на железопътни обекти у нас.

Българската фирма е специализирана в пътното строителство. Тя е средно голяма компания с 260 души персонал и оборот от 17 млн. лв. за 2015 г. Това е два пъти по-малко спрямо предходната година, когато "АБ" имаше приходи от над 35.7 млн. лв. Дружеството реализира печалба от 292 хил. лв., показва още финансовият му отчет за 2015 г.

Компанията е с ипотекирани имоти в полза на ОББ и "Алианц Банк". За да може да започне строителството на жп линията София – Елин Пелин, "АБ" е получила заем от близо 29 млн. лв. от Българската банка за развитие (ББР) на 19 август 2016 г., става ясно от Търговския регистър. Кредитът се отпуска на три транша – до 11 млн. лв., до 6 млн. лв., а третата линия е за банковата гаранция за изграждането на жп отсечката.

В последните години ББР финансираше обекти на "Водстрой 98", която министри свързаха с депутата от ДПС Делян Пеевски, макар да няма директна връзка с него.

В Търговския регистър не се открива връзка на Пеевски и с "АБ", макар че в строителния бранш разказват, че това е новата му придобивка. Официално дружеството е собственост на "Пътстрой 97" АД (97.91%), а останалият дял е на Станимир Русинов Милев. Той е и единият от акционерите в "Пътстрой 97" с дял от 43.91%. Другият е Телят Сали Хасан с 53.59%. В Търговския регистър не е посочено чии са останалите 6% от дружеството. Телят Хасан е бил общински съветник от ДПС в Хасково в мандат 2011 – 2015 г.

От февруари 2016 г. "АБ" е с нов директорски борд, в който влизат Станимир Милев, Красен Оханян, Димитър Талев, Трифон Трифонов и месопреработвателя Тенчо Пасков.

Капиталът на "АБ" АД е 11 млн. лв., а активите на дружеството са оценени на 33 млн. лв.

Унгарската "Келеб" е позната у нас от поръчката за модернизация на тролейбусния транспорт в Плевен. Компанията участва и в търга за ново рибарско пристанище в Сарафово заедно с "Хидрострой".

Жп линията София – Елин Пелин

Жп линията София – Елин Пелин е част от т.нар. железопътна магистрала "Тракия" от София до Бургас. Нейната модернизация започна през миналия програмен период с европейски средства, но изпълнението на обекти се забави. Към момента почти изцяло е готова само отсечката от Пловдив до Бургас.

Плановете са през този програмен период да бъде довършено и направлението до София.

Предвижда се в участъка от София–Елин Пелин да бъде модернизиран 23 км железопътен път с нормално междурелсие 1435 мм. Предвиден е и ремонт на гарите Подуяне, Искър и Казичене.

По протежение на линията, която минава през редица населени места, ще бъдат поставени нови шумозащитни съоръжения и огради, които да предотвратят инциденти при неправилно пресичане. Ще се изградят нови пешеходни подлези и надлези.

Срокът за изпълнение е 4 години, като след ремонта проектната скорост на железния път трябва да достигне 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните.

Шест компании участваха в търга

Шестима бяха кандидатите да строят жп линията София – Елин Пелин.

Двама от участниците бяха отстранени заради пропуски в документацията.

Гръцката "Актор" не е представила заверено копие "Вярно с оригинала" на сертификат за управление на качеството и на сертификат за управление на околната среда.

Полското обединение "Тракция - Балкани" ДЗЗД е било с непълни графици и невключени дейности в офертата. Освен това пликът със ценовата му оферта не се е отварял по правилата, става ясно от протоколите на комисията.

Така до отварянето на цените са допуснати четири дружества.

На първо място комисията класира "Келет АБ" с 99.23 точки и най-ниска ценова оферта от 120 млн. лв. без ДДС.

Втори остава консорциум "Щрабаг жп София - Елин Пелин" ДЗЗД, в който влизат австрийската "Щрабаг", "Водстрой 98" и "Евротранспроект" с 91.54 точки и цена от 1246 млн. лв. без ДДС.

На трето място е австрийската "Порр Бау" с 63.40 точки и цена от 152 млн. лв. без ДДС.

На четвърта позиция остава консорциум "Елин Пелин Рейлуей 2016" ДЗЗД с 47.18 точки и цена от 253 млн. лв. без ДДС, което е двойно повече от цената на победителя. В консорциума с високата цена влизат турската "Япъ Меркези", испанската "КАФ сигналинг" и "Дайнинг енерджи" – Гълъбово.

НКЖИ приема обосновката за цената на победителя, който я мотивира със собствени заводи, кариери и техника в региона.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?