Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фирми на Ковачки взеха жп поръчки за 300 млн. лв. през съда

С финансов гръб от Казахстан енергийният бизнесмен ще ремонтира жп линията София – Волуяк с европари

8 коментара
Фирми на Ковачки взеха жп поръчки за 300 млн. лв. през съда

Фирми, свързвани с бизнесмена Христо Ковачки, спечелиха два железопътни търга за около 300 млн. лв. с ДДС за железопътния участък София - Волуяк. Договорите с тях бяха подписани в петък, съобщиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

До сключването на единия от тях, за строителството на участъка за 200 млн. лв. без ДДС, се стигна след решение на Върховния административен съд (ВАС). Първоначално НКЖИ беше избрала друг изпълнител на поръчката, чиято цена бе с около 10 млн. лв. по-ниска от офертата на обединението свързано с Ковачки.

Преди това обаче НКЖИ избра консорциум с участието на "Атоменергоремонт", фирма свързана с Ковачки, да направи сигнализацията на същия участък за 45 млн. лв. без ДДС.

Подписването на двата договора става едновременно тъй като поръчките са свързани помежду си. Те се отнасят за един и същи жп участък София - Волуяк. Близо 10-километровата отсечка е част от коридор Ориент-Източно-Средиземноморски. Модернизацията ѝ се финансира от механизма "Свързана Европа". Срокът за изпълнение е три години и половина (42 месеца).

Модернизацията на жп линията София – Волуяк

Проектът за модернизация на коловозно развитие на Централна гара в София и жп участъка София - Волуяк предвижда ремонт на железния път, контактната мрежа и изграждането на нов трети електрифициран коловоз от Централна жп гара до гара Волуяк.

В участъка ще бъдат построени нови приемни здания в гара Волуяк и спирка Обеля, а спирките Надежда и Връбница ще бъдат обновени. Новата жп гара Обеля ще бъде с 6 електрифицирани коловоза, паркинги и съоръжения за връзки с градския транспорт на София включително и с метрото.

В районите на гарите ще има шумозащитни съоръжения, а предпазни огради ще ограничат нерегламентираното пресичане на жп релси от гражданите.

Изпълнителите

За изпълнител на този обект е избрано обединението "ЗГОП България" ДЗЗД, в което влизат фирмите "Тодини България" ООД и Стопанско дружество ЗГОП АД, регистрирано в Нови сад, Сърбия. Договорът с тях е за близо 200 млн. лв. без ДДС.

За изграждането на системите за сигнализация и телекомуникации за управление на влаковете в участъка е избран консорциумът "ИРТМС КА Волуяк" ДЗЗД, в което участват фирмите "Атоменергоремонт" АД и "Каф сигналинг" С.л. Стойността на договора с тях е за близо 45.5 млн. лв. без ДДС.

Връзката с Ковачки

Енергийният бос Христо Ковачки проявява интерес към инфраструктурното строителство – пътно и железопътно през последните години. Фирми свързани с него участват в големи търгове. Бизнесменът има и собствен жп превозвач - "ТБД Товарни превози".

Една от компаниите в обединението "ЗГОП Бългapия", което спечели търга с цена от близо 200 млн. лв. без ДДС, е "Тодини България" OOД. Управител на това дружество е Камелия Таскова, която преди години е била заместник-председател на местна структура на бившата партия на Ковачки - "Лидер" във Враца, а през 2011 г. е била преброител на общото събрание на "Топлофикация - Враца". По това време член на съвета на директорите е бил Кремен Георгиев, който беше изпълнителен директор на "Топлофикация - София" и е смятан за доверен човек на Ковачки. Сега Таскова управлява и един от търговците на ток от групата на Ковачки - "Хидро пауър ютилитис".

"Тодини България" е регистрирана на ул. "Леге" 5, етаж 2. На същия адрес е регистрирана и СА.И.Е. - компания, участваща в обединението "Интоса ЕПВ" - кандидат за лот 1 на жп отсечката Елин Пелин - Костенец, отпаднал на ниво обжалване във ВАС. Собственик на СА.И.Е. е Петър Доганджийски, който е и в борда на директорите на ТЕЦ "Бобов дол". Преди негов съдружник в компанията е Емил Аргиров, който преди пет години беше водач на листата за общински съветници в София на Български демократичен център (преди това партията на Ковачки "Лидер"), писа "Капитал".

Дори държавата да не ги избере, съдът я принуждава

Търгът за жп линията София - Волуяк е поредния пример за новия почин за печелене на големи жп проекти. Дори НКЖИ да отстрани от надпреварата добре познати местни компании на различни основания, сред които ВДХ (новото име на "Водстрой 98"), "Джи Пи груп" и свързани с Христо Ковачки фирми, обикновено те жалят първо в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а след това и в съда и така отново печелят. 

Главна роля в тази нова реалност има Красимир Зафиров, който стана член на КЗК през 2016 г. от квотата на партията на Ковачки. Той води проучването при три от решенията на КЗК, всички засягащи интересите на кандидати, свързани с Ковачки, включително и по обжалването за София – Волуяк, писа "Капитал".

Поръчката за модернизация на жп възела София - Волуяк беше открита през ноември 2017 г. Кандидатите бяха четирима. До отварянето на ценовите оферти бяха допуснати само гръцката "Терна" и испанско-полският консорциум "Комса – Тракция", който бе избран за победител от НКЖИ. 

Другите двама участника - свързаното с Ковачки обединение "ЗГОП България" и ВДХ, са отстранени, тъй като не покриват изискванията. Едно от тях е за минимален оборот 88 млн. лв. за последните три години, като обединението на Ковачки е посочило 27.8 млн. лв. Наблюдаващ проучването е Красимир Зафиров, станал член на КЗК по предложение на партията на Ковачки.

КЗК приема аргументите на отстранения кандидат, който е заявил, че ще се ползва от трето лице, което обаче не е посочил. Тоест НКЖИ е трябвало да положи повече усилия да разбере откъде идва финансовият гръб на дружеството.

Според КЗК жп компанията не е обърнала внимание на настъпила съществена промяна при един от членовете в обединението. На 21 декември 2018 г. е изпратено писмо до комисията, обясняващо за промяна в размера на капитала и промяна в състава на представляващите лица на ЗГОП АД, Нови Сад, като това не е взето предвид от НКЖИ, а е трябвало, тъй като там именно се разкривало и третото лице с финансов капацитет - казахстанската "Интегра констракшънс КЗ".

ВДХ също беше върната в обществената поръчка с решение на КЗК, но се препъна във ВАС. Съдът обаче потвърди решението на КЗК за обединението свързано с Ковачки и така той беше върнат в процедурата, а в последствие спечели и търга, въпреки че цената му беше по-висока. Причината е в по-доброто техническо предложение.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. mediaman
    #8

    Каква ирония! Милиционерът Гешев е от с.Волуяк. И като един Дядо Йоцо ще гледа трена, ама нищо няма да види....

  2. Бивши комунисти НЯМА!
    #7

    Ще видите след някоя и друга година как някоя офшорка ще вземе БДЖ на концесия. Сега наливаме милионите за нея.

  3. bez_ime
    #6

    Добре че не се возя на влак...

  4. Практик от София
    #5

    Дон Буда най-сетне завърши седмичния инструктаж и се облегна назад в стола си. Ала главният паркетаджия на територията не си тръгна, както се очакваше, а продължи да стои и неуверено да мачка каскета си с потни ръце.

    - Кво има ? - пробуча недоволно киселият днес дон.

    - Ами, такова... Тоа Ковачки не може ли ний, тоест Вие с бай Меди и госин Пеевски да му дръпнете доилния апарат ?
    Ше се пръсне тоа по шевовете, толкова се е нацицал синковецът...

    Изведнъж нещо изтрещя силно и стресна увлеклия се

  5. редник
    #4

    Как така съда бе? Нещо сте се объркАли - прокуратурата е! Гешев - Оставка!

  6. Мони Монев Тиранофоб
    #3

    заглавие Публикувано във факти.бг: Ремонтът на „Тракия“ между Чирпан и Нова Загора ще е по-скъп от строителството!?

  7. stefanmg
    #2

    20,000 лв / метър :)

  8. т€еритория на Мики Маус
    #1

    Съда при вашата демокрация е едно голямо... Нищо че САЩ са наляли 2 млрд $ в обучение на съдии. Щото хитрия ОО Красен Станчев и института Голбално финансово робство-съветват и настояват за НИСКИ заплати на съдиите-да се купуват по-лесно. Световното задкулисии НЕ Е просто, а родното задкулисие са добри ученици! КОЙ е виновен за създалата се сиитуация?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.