Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фирми с големи аванси ще строят тунела под Шипка за 358 млн. лв.

Договорът бе подписан в деня, в който Слави Трифонов обяви, че напуска коалицията

4 коментара
Фирми с големи аванси ще строят тунела под Шипка за 358 млн. лв.

Фирми, които получиха големи аванси по времето на Бойко Борисов, ще строят и тунела под Шипка за 358 млн. лв. с ДДС.

Договорът с обединението ДЗЗД "Консорциум ПСВТ", в което участват "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД, беше подписан в сряда - денят, в който лидерът на "Има такъв народ" (ИТН) Слави Трифонов обяви, че напуска коалицията и изтегля министрите си. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов е от квотата на ИТН и под негово управление е агенция "Пътна инфраструктура".

По времето на управлението на ГЕРБ две от фирмите в обединението - "Хидрострой" и "Пътинжеренигстрой-Т" имат инхаус договори с "Автомагистрали" съответно за 475 млн. лв. и 151 млн. лв.

Процедурата по избора на изпълнител за строителството на тунела под Шипка се проточи около 3 години. Избраният строител е същият, който направи обхода на Габрово, който е първата фаза на тунела под Шипка.

Консорциумът беше избран за изпълнител от комисия, назначена по времето на ГЕРБ, но решението за избора беше взето от ръководството на АПИ, назначено от служебното правителство на Стефан Янев. Това доведе до отстраняването на двама от тричленния управителен съвет - Апостол Минчев и Ивайло Денчев, като по-късно служебният регионален министър арх. Виолета Комитова върна Денчев начело на АПИ, който вече не е част от ръководството след поемането на МРРБ от ИТН.

С избора на Гроздан Караджов за министър на регионалното развитие първоначално той се обяви против строителството на тунела, но после си "посипа главата с пепел" и обяви, че договор ще има. Въпреки това от началото на годината до днес той не се подписваше по неясни причини.

Не е изключено дългото проточване да е било заради договарянето на комисионна с оглед на думите, казани от премиера Кирил Петков, че "министър Караджов е просто един брокер", както му обяснил лично Слави Трифонов.

Сега големият въпрос е дали това съоръжение ще бъде построено. По договор срокът е 8 месеца за проектиране и още 3.5 години за строителство. Това означава, че тунелът под Шипка би трябвало да е готов до края на 2026 г.

Тунелът под връх Шипка е топ приоритет в програма "Транспортна свързаност", която предстои да бъде одобрена от Европейската комисия.

Най-голямото предизвикателство – екологията

С изграждането на съоръжението реализираме идея, зародена преди 125 години, която осигурява най-пряката връзка между Северна и Южна България, каза председателят на Управителния съвет на АПИ Тодор Василев.

За строителите най-голямото предизвикателство е екологията. Причината е че пътят минава през Национален парк "Българка". Предстои Министерството на екология да даде указания какво точно трябва да се направи, за да се съхрани природата.

Имаме забрана да влизаме от 7 - 8 места в парка и екологията е най-голямото предизвикателство пред нас, каза Румен Игнатов от "Консорциум ПСВТ".

Без промяна в цената

Любопитен детайл е, че изпълнителят потвърди дадената през 2020 г. цена от 358 млн. лв. за 10.5 километра пътно строителство, от които 4 км са тунели.

Това се случва на фона на исканията на Камарата на строителите за индексиране на цените заради инфлацията през последната година.

Представителят на "Консорциум ПСВТ" Филип Маринов обясни, че не са искали промяна в цената, защото преди 3 години са дали по-висока, стъпвайки на опита си от първата фаза на строителството, която се проточи прекалено дълго и така сега калкулирали риска това да се повтори отново, както се и случило.

Ефектът от построяваането на тунела

Очаква се с построяването на тунела тежкотоварният трафик през Габрово да се увеличи над 90%, а на леките коли с над 50%, показват изчисленията, съобщи Тодор Василев, председател на Управителния съвет на АПИ след подписването на договора.

Изчисленията показват, че трафикът през тунела ще бъде два пъти по-голям спрямо сегашния и ще нарасне до над 10 000 автомобила за денонощие, допълни той.

Председателят на УС на АПИ пожела на строителите да работят качествено и да успеят да завършат проекта в срок, а на строителния надзор да бъде строг, но справедлив, за да може след завършването на обекта всички да бъдат горди от направеното.

На подписването на договора присъстваха много официални лица, което не е честа практика. В залата на пътната агенция бяха депутатите Богомил Петков от "Продължаваме промяната", който е от Габрово, Виктория Василева - "Има такъв народ" (ИТН), Даниел Петров - "Възраждане", Георги Георгиев - ИТН, Снежанка Траянска - ИТН, заместник-министрите на регионалното развитие и благоустройството Явор Пенчев и Деляна Иванова, областният управител на Габрово Ралица Манолова, заместник-кметовете на Габрово Деян Дончев и Николай Меразчиев, съветникът на премиера Яна Балникова и други.

Проектът

Проектът предвижда изграждането на участък с дължина от 10.5 км. От тях близо 8 км са ново строителство, а 2.5 км е реконструкция на съществуващия първокласен път Габрово - Казанлък.

Заложено е изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 км. Тунелът под Шипка ще е с дължина от 3.22 км, а останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м.

Ще бъдат построени още и 6 моста и един подлез.

Тунелът под връх Шипка започва на 1 км западно от прохода и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на съоръжението ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще е с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.

Тунелът е възлова точка за пътния трафик в посока Север - Юг и през него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.

Основните транспортни направления, които ще бъдат обслужвани са Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).

Строителите

Обществената поръчка за проектиране и строителство беше спечелена от ДЗЗД "Консорциум ПСВТ", в което участват "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД.

Стойността на договора с тях е 358 милиона лева с ДДС.

Срокът за проектиране на съоръжението е 240 дни (8 месеца), а на строителството 1280 дни (около 3.5 години).

Същият консорциум изгради и обходния път на Габрово през изминалия програмен период, което беше първата фаза на реализацията на проекта.

От името на строителя договора подписаха Филип Маринов и Румен Игнатов.

Строителният надзор бе възложен на ДЗЗД "Трансконсулт - Свеко", в което участват "Трансконсулт – БГ" ООД и "Свеко Енергопроект" АД. Техният договор е за 6 479 935,20 лв. с ДДС и бе подписан от Милка Гечева, която е бивш шеф на ДНСК по времето на първите два мандата на Бойко Борисов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bira
    #4
    Отговор на коментар #3

    същото, само минус рушвета.който - ако сметнем грубо инфлацията на строителните материали - явно е бил между 20 и 40%.и сега бая е понамалял.други питания имаш ли, относно кое и как се е променило?

  2. mediaman
    #3

    Да повторим. Фирмата няма да предоговаря цена, защото си е калкулирала предварително риска от увеличена себестойност (цени) в първоначалната оферта. Интересно, ако нямаше на практика увеличение на цените каква щеше да бъде нормата на печалба. Готино, баси! Та какво Продължавахме, казвате?

  3. Евроатлантизъмм
    #2

    Рекетът на мутрите чалгари, който приключи.

  4. rusonefil
    #1

    Ако някой още не е разбрал какво лъжливото канадче нарича промяна, ето това е. Същите фирми, но за повече пари.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.