Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фирми с големи аванси за "Хемус" ще строят магистралата Русе - Търново

Цените са с около 55% по-високи от прогнозната стойност, ГБС е аут

8 коментара
Фирми с големи аванси за "Хемус" ще строят магистралата Русе - Търново

Ценовите оферти за строежа на магистралата Русе - Велико Търново бяха отворени повече от година и четири месеца след подаването им.

Търгът стартира още по времето на ГЕРБ и в него участваха само фирми, които обикновено печелеха поръчките при управлението на Бойко Борисов. Нито една чужда фирма не подаде оферта.

Две са основните причини за забавеното отваряне на предложенията с исканите суми от кандидатите.. Едната е, че все още не е ясна нулевата точка на магистралата. Тя е обвързана със строежа на втория мост над Дунав при Русе, но засега публично не е известно румънците да са дали зелена светлина на проекта.

Другата е, че управляващите се чудеха дали да прекратят поръчката и да обявят нова или да продължат отворената по времето на ГЕРБ процедура.

Така сега в надпреварата остават на практика фирмите с големите аванси за строителството на магистрала "Хемус". Изненадата е отстраняването на "Главболгарстрой", която почти винаги е достигала до финалната фаза на надпреварата по времето на ГЕРБ.

Дългото умуване на управляващите доведе и до поскъпване на строителството на магистралата с над 55% средно спрямо заложената индикативна стойност на проекта. Причината е инфлацията и увеличените цени на суровини, материали и труд. Така вместо да бъдат платени близо 1 млрд. лева за 76 км от магистралата Русе - Велико Търново, ако се стигне до подписване на договор, това ще струва над 1.5 млрд. лв. или над 20 млн. лв./км - цена, която доскоро изглеждаше фантастична за България.

Финансирането на проекта е осигурено от еврофондовете по програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г., като предвиденото безвъзмедно финансиране е в размер на 600 млн. евро. Сега само първите два участъка ще струват около 750 млн. евро. За третия - от Бяла до Велико Търново все още не е обявена обществена поръчка.

И трите пътни проекта, които ще се финансират по програма "Транспортна свързаност" през настоящия програмен период са проблемни. Пътят през Кресненското дефиле на магистрала "Струма" и тунелът под Шипка са спъвани заради екоизискванията, а магистралата до Русе - заради обвързването на трасето с втория мост над Дунав при Русе, докато румънците искат съоръжението да е между Свищов и Зимнич.

Поръчката за строителството на магистралата Русе - Велико Търново е само за първите два участъка - Русе - Бяла (лот 1) и обход на Бяла (лот 2). За третия до Велико Търново все още няма обявена обществена поръчка и не е ясно кога ще се случи.

Трима кандидати за участъка Русе – Бяла

От четиримата кандидати подали оферти за строителството на участъка Русе - Бяла с дължина 40.2 км до отварянето на ценовите оферти са допуснати само трима. Отстранени са единствено "ГБС Инфраструктурно строителство". В съобщението на пътната агенция не е посочено какви са причините за това. Не е изключено това да се дължи на спекулациите, че фирмата се свързва с партиен лидер от опозицията.

От трите компании с отворени оферти най-ниска цена е предложена от обединението ДЗЗД "ХЕМУС-16320", в което участват "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД - 876 525 100,64 лв. без ДДС (21.8 млн. лв./км). Прогнозната стойност на поръчката беше 536 391 000 лв. без ДДС.

Същото обединение в момента строи участък от магистрала "Хемус" между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово", който трябваше да е готов през пролетта на 2020 г., но не е ясно защо все още не е пуснат. Миналата година обединението самостоятелно предприе ремонт на деформации на едно от съоръженията, което вътрешният министър Бойко Рашков представи като срутване на 600 м от магистралата.

Останалите две ценови оферти са на:

"ХВП - Ябланица" ДЗЗД, в което влизат "Хидрострой" АД, "ВДХ" АД и "Пътстрой Бургас" ЕООД - 927 033 586,80 лв.;

ДЗЗД "АМ Русе Търново" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД - 985 106 768,65 лв.


Срокът за строежа на участъка от 40.2 км е 2120 календарни дни, което е над 5 години и 8 месеца. Поръчката е на инженеринг и тепърва предстои да се проектира.

Три са отворените ценови оферти и за обхода на Бяла

От петимата кандидати подали оферти за строителството на обхода на Бяла с дължина 35.4 км до отварянето на ценовите оферти са допуснати отново трима.

Освен "ГБС Инфраструктурно строителство", е отстранено и обединението "Русе 2021" ДЗЗД с участници "ИСА 2000" ЕООД, "ПСТ Груп" ЕАД, "Калистратов Груп" ООД и "Пътпроект" ЕООД. Пътната агенция не посочва мотивите за отстраняване.

Така най-ниска цена е дало обединението ДЗЗД "АМ Русе Търново" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД - 660 425 563,84 лв. без ДДС (18.6 млн. лв./км). За сравнение прогнозната стойност на обекта е 446 349 000 лв. без ДДС.

Срокът за изграждането на този участък е по-кратък - 1810 календарни дни, което е около 5 години. Обекът също е на инженеринг.

Останалите две отворени ценови оферти са на:

ДЗЗД "ХЕМУС-16320" с участници "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД - 762 914 306,01 лв.;

"ХВП - Ябланица" ДЗЗД, в което са "Хидрострой" АД, "ВДХ" АД и "Пътстрой Бургас" ЕООД - 709 025 644,85 лв.;

И по двете позиции не е ясно кой печели обществената поръчка, защото от пътната агенция не са дали как са оценени техническите предложения на кандидатите. Те все още не са качени и в регистъра на обществените поръчки, показа проверка на Mediapool.

Магистралата Русе - Велико Търново

Проектното трасе на автомагистралата Русе - Велико Търново е дължина 132.84 км.

Магистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът се разделя на две в посока Прохода на Републиката и прохода "Шипка".

Обществената поръчка е обявена въз основа на изработен и одобрен идеен проект, според който проектният габарит на трасето е Г27 - с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети.

Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.

На цялото трасе от 132 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново.

Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела.

Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза.

Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето.

След изработване на техническите проекти ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.

Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. С изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, посочват от пътната агенция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Борисов
    #8

    Е,сега ни е необходим човек като "Братиньо",да подхване работата ! Да се заточат едни години на недовършена, долнокачествена работа ! Да потекът едни потоци от мангизи към джобове и нощни шкафчета! Ей, отново, голям купон ще се завихри! На входа, при Русе,ще има паметник в цял ръст на "Бившио".Може да се пречука някой гранитен "Альоша" за целта. При Дебелец, ще ни чака бюст на др.Иван Гешев-прокурор ! От чугун!За назидание и пример на поколенията !

  2. анита хегерланд
    #7

    За да са ниски цените на пътните ремонти, всеки голям проект трябва да се разбие на няколко отсечки и да се търгуват между различни кандидати. Който даде най-добра оферта, получава само част от проекта. Това е конкуренция в действие. Я ги накарайте да се борят за кокала, как ще намерят евтини материали, ще внесат работници от Виетнам и ще икономисат пари на данъкоплатците?!

  3. paulaz
    #6

    Здpавeйтe) Kaзвaм cе Пaулa, нa 24 гoдини cъм) Бъдeщ ceкc мoдeл 18 ) Oбичaм гoлитe cнимки) Мoля, oценeтe cнимкитe ми нa ->> https://ja.cat/id398062

  4. skeleton
    #5

    И пак инжинеринг.... Значи, знаем че инжинеринга е порочна практика и трябва да спре, ама дай пак да пробваме, може пък тоя път да си сцепим главата в стената. ИТН пак насират.

  5. Отбелязвам
    #4

    Защо изобщо се преговаря с фирмите на Борисов? Дето пълнят чекмеджета? Там основното е корупция. Наемете строителни фирми от Централна Европа - по-евтино ще излезе на България.

  6. Quo
    #3

    Кой е виновен? Този който е раздавал на поразия и без да прилага контрол или този, който е проиемал поръчките.

  7. Levitan
    #2
    Отговор на коментар #1

    Е, нали избрахте някаква промяна. Пък то? Оти ги ручахме жабетата?

  8. Отбелязвам
    #1

    Резултатът ще е, че пак ще се строи некачествено и пак всичко ще се руши бързо-бързо. Защото моделът не е променен и това са същите крадци. При Барисов строежът на 1 км магистрала струваше поне два пъти по-скъпо, от колкото в ЕС. Така е и сега. Препоръка към Правителството: наемете чужди строителни фирми!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.