Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фискът и избирателите

0 коментара
5/ Онова, което притеснява, е изразената надежда на министерството, "че тези пари ще бъдат използвани така, че всички ние ще почувстваме ефекта от това преотстъпване на данъци от държавата в посока на икономиката, т.е. те ще бъдат използвани главно за инвестиции и то инвестиции, които създават стоки, услуги и работни места, а не отново да се купуват коли, къщи или нещо друго" (виж: www.government.bg/pressoffice/pressconferences)

Казаното предполага следното:
А) Налице е вяра, че държавата има изключителни права върху онова, което иска да събира като данъци; всъщност тези средства са преотстъпени първо от избирателите срещу някакви услуги, очаквани от правителството.
Б) Правителството се опитва да дава указания какво трябва да правим с парите си.
В) Финансовото ведомство смята, че закупуването на кола и къща не е полезна "за всички" инвестиция. Нека си поговорим за къщата. Някой я е построил, наел е работници за тази цел, плащал е заплати и осигуровки, закупувал е строителни и довършителни материали от някого в страната и т.н, и вероятно в крайна сметка всички участници в процеса са платили данъци. Какво му е лошото на това един производител на гуменки да не инвестира точно в гуменките, а в строителството? Не е ли едно и също дали с твоите пари ще създадеш нова услуга или ще платиш на някого за друга услуга? Говорещият или не знае какви са му задълженията, или не знае как работи стопанството.

6/ Предвижда се размерът на патентните данъци да бъде актуализиран с размера на натрупаната инфлация. Предвид на намаляването на данък общ доход това е стъпка към изравняване пред закона на плащащите данъци. Към настоящият момент размерът на патентния данък за някои видове бизнес е равен на печалбата им от 1 месец, че дори и по-малко, докато други работят близо 6 месеца, за да изкарат плащанията си към бюджета. Най-добре е изравняването да продължи и да се движи надолу. Освен това инфлацията се превръща в предмет на обществено обсъждане и индивидуални сметки, което е полезно по принцип.

7/ Друга новост е определянето на имуществените данъци върху "пазарната стойност" на притежаваната движима или недвижима собственост. Откъде ще се взима тази пазарна стойност не е ясно. Ако някой я определя, тя вече няма да е пазарна, а като как ще се вземе директно от пазара също не е ясно, защото всички знаем, че пазарната стойност е индивидуална за всеки отделен имот или автомобил. В закона за БНБ преди години един виден деятел бе формулирал клауза, че "банката определя пазарния лихвен процент". Определянето на която и да е цена извън сделката и свободата на договарящите се страни е произвол.

8/ Предвижда се въвеждане на 25% окончателен данък върху преводите към офшорни зони. Декларираната цел е задържане на поне част от изтичащите от страната печалби, които са реализирани на наша територия. За някого това звучи справедливо, но е повече от наивно. Единствения ефект, който ще постигне тази мярка е, че ще оскъпи преводите на фирмите, които по една или друга причина правят преводи към офшорни зони. Че няма да плащат тези 25% е повече от ясно (при положение, че агрегираната ставка по корпоративното облагане е 23,5%), но просто ще им се наложи да открият сметки и в неофшорни зони и да превеждат парите през тях. Цената на един валутен превод варира между $14 и $30, което е смешна сума в сравнение с парите, за които говорим.

8/ Друга замислена промяна е увеличаването на размера на детските надбавки и социалните плащания, които вече няма да се изчисляват като процент от минималната работна заплата, а на база 90 лева. Детските надбавки ще нараснат с около 23%, като конкретния механизъм в момента се разработва от министерството на г-жа Шулева. Сумата е приблизително равна на около 40 милиона лева - около 0,13% от прогнозирания за 2002 БВП. С тази сума трябва да се намали посоченото по.-горе освобождаване на бизнеса. Получава се, че дали на майките, но взели от бащите. Ако добавим и по-високите данъци за коли и сгради, сумите вероятно почти ще се изравнят.

9/ Може само да се надяваме, че това ще е правителството, което ще престане да търси верен отговор на грешния въпрос: С колко да бъдат увеличени детските надбавки за всички деца? Смисълът на детските надбавки би трябвало да е в това да бъдат подпомогнати социално слабите семейства в отглеждането на техните деца, т.е. детските надбавки би трябвало да имат социална функция. Крайно време е в социалното министерство да си отговорят на въпроса: Каква социална функция имат 8,75 лева при месечна заплата от 500 лева, например, и каква роля биха имали 20 лева в семейство с 200 лева месечни доходи?

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.