"Фолксваген" избра Турция, но все още пресмята политическия риск

Окончателното решение за новия завод се очаква през есента

Шефът на "Фолксваген" Херберт Дийс предлага новия завод на концерна да е край Измир

Турция води убедително пред България за новия завод на германския автомобилен концерн "Фолксваген" (Volkswagen). Избраното мястото е близо до Измир - второто най-голямо пристанище в южната ни съседка. Решението е било взето на заседание на борда на директорите в четвъртък и е предложено лично от ръководителя на концерна Херберт Дийс, съобщиха немски медии.

Плановете вече са ясни, но решението не е финализирано. Причината - предстоят преговори със синдикатите, които също трябва да го одобрят, разясни български правителствен източник пред Mediapool. Говорител на концерна, цитиран от Дойче веле, също съобщава, че плановете са конкретизирани, но не и финализирани.

Според авторитетното немско бизнес издание "Ханделсблат" това се очаква да стане до средата на август, но вече е ясно, че везните клонят към Турция. Причината – турската оферта е със стотици милиони евро по-изгодна от българската.

Преди това германското специализирано издание Automobilwoche съобщи, че "Фолксваген" планира да построи новия си завод край турския град Измир. Управителният съвет на концерна е взел решението под натиск на Катар, който притежава около 17% от акциите на "Фолксваген", пише специализираното издание.

Инвестиция от поне 1 млрд. евро

Инвестицията в новия завод на "Фолксваген" се оценява на около 1 млрд. евро, съобщи "Ханделсблат". Плановете са заводът да бъде пуснат през 2022 – 2023 г. и в него да работят около 5000 души, пишат турски медии в петък.

Годишният капацитет на завода ще бъде за производство до 350 000 автомобила, сред които марките Skoda Karoq и Seat Ateca. Така ще се освободи капацитет на заводите на "Фолксваген" в Чехия, към които ще се насочат нови модели от германските предприятия, които се фокусират върху електрически и автономни коли, посочва Automobilwoche.

"Турция е интересна за "Фолксваген" и като пазар с 80 милиона потребители. Страната и досега е важен пазар за VW, най-вече за модела "Пасат". А с изграждането на новия завод продажбите за турски клиенти могат да се увеличат. Турската държава пък може да закупи голям контингент автомобили за служебно ползване", посочва плюсовете "Ханделсблат".

Рисковете

"Решение в полза на Турция създава най-вече политически проблеми. Причина за тях е спорният курс на турския президент Ердоган, който отчасти отмени демократичните права в страната след неуспешния опит за преврат преди три години", коментира минусите по сделката "Ханделсблат", цитиран от "Дойче веле".

Изданието посочва, че от гледна точка на правната сигурност България би имала значително предимство. Точно по тази причина ръководството на концерна се опитвало да получи от турското правителство гаранции за сходна степен на правна сигурност. Според "Ханделсблат", германското правителство нямало възражения новият завод да бъде изграден в Турция.

Българското правителство също е наясно, че решението къде да бъде новият завод на "Фолксваген" е геополитическо и ясно осъзнават, че най-голямото предимство на България е, че е член на ЕС и политическата ѝ стабилност.

Политическият риск обаче е бил неутрализиран от турския президент Реджеп Ердоган с неустоима оферта, както се изрази представител на българското правителство пред Mediapool. Турция е обещала да изгради цялата съпътстваща инфраструктура около бъдещия завод на "Фолксваген", а освен това е предложила теренът да бъде закупен изключително изгодно. България не можела да си позволи да предложи такива екстри, защото ще бъде обвинена от ЕС в оказване на недопустима държавна подкрепа, твърдят източници от кабинета.

Турция печели и с факта, че е огромен пазар спрямо България. Населението на южната ни съседка е над 10 пъти повече от това у нас. Именно проблемът с работната ръка е бил едно от нещата, които са притеснявали германците, да изградят завода си у нас.

Един от най-големите козове за избора на Измир е, че той разполага с пристанище – второто по-големина в Турция, след Истанбул.

Въпросът с порта е бил поставен от германското ръководство на компанията при посещението им на терена на Кремиковци край София през месец май.

Като възможност се е разглеждало пристанището във Видин, но до него няма бърза връзка – нито шосейна, нито железопътна. Едва преди дни българското правителство пусна търга за изграждането на скоростния път до Видин.

При решението за инвестицията не трябва да се подценява и огромното турско население в Германия, които са потенциални гласоподаватели, напомнят български правителствени източници.

Сътрудничеството с "Форд"

В полза на Турция е и фактът, че автомобилостроителя "Форд", с който "Фолксваген" ще си сътрудничи, вече имат свой завод в Турция.

В петък на специална пресконференция "Фолксваген" и "Форд" официално обявиха плановете си за сътрудничество при разработването на автономни и електрически автомобили, поделяйки си разходите в глобален мащаб. Темата за новия завод на германския концерн не беше засегната.

"Фолксваген" ще инвестира 2.6 млрд. долара в партньорското дружество за автономни автомобили на "Форд" - Argo AI в сделка, която определя стойността на дейността на над 7 млрд. долара, обявиха двата концерна на съвместната пресконференция в Ню Йорк.

Инвестицията включва финансиране от 1 млрд. долара и стойността от 1.6 млрд. долара на подразделението на "Фолксваген" за автономни технологии - Autonomous Intelligent Driving.

"Макар "Форд" и "Фолксваген" да остават независими и в яростна конкуренция на пазара, обединяването и работата с Argo AI по тази важна технология ни позволява да достигнем небивали възможности, мащаб и географски обхват", заяви Джим Хакет, главен изпълнителен директор на "Форд".

Безпрецедентните промени в автомобилния сектор принуждават компаниите да обмислят нови партньорство и евентуална консолидация, отбелязва "Блумбърг".

Водещият световен автомобилостроител "Фолксваген" предлага най-амбициозната в сектора гама електрически модели. "Форд", който също е сред 10-те водещи автомобилни концерни в света, разработва напреднали технологии за самоуправление на колите чрез Арго.

В контекста на задълбочаването на съвместната работа между "Форд" и "Фолксваген" Ройтерс коментира, че освен да направи свой нов собствен завод в Турция, германската компания има намерение да използва и съществуващото производство на "Форд" в страната. Американската корпорация произвежда ванове в Гьолджук.

Като част от сделката между двете компании "Фолксваген" ще стане равноправен партньор в подразделението на "Форд" за автомобили с автономно управление. То беше създадено през 2018 г., а американският производител обяви, че ще вложи в него 4 млрд. долара до 2023 г., но търси и външни инвеститори.

И други големи производители на автомобили, както и софтуерни компании създават обединения за разработването на автономни автомобили. "Хонда" (Honda Motor Co) през миналата година стана инвеститор в подразделението на "Дженерал Моторс" (General Motors Co), специализирано в този сегмент.

Компанията на гиганта Alphabet Inc (холдингът, в който се преобразува "Гугъл") - Waymo, има споразумение с "Фиат Краслер" (Fiat Chrysler Automobiles) и "Ягуар Ленд Ровър" (Jaguar Land Rover).

През юни "Фолксваген" прекрати партньорството си със стартъпа за автономни автомобили Aurora. Няколко дни преди това от софтуерната фирма обявиха, че ще си сътрудничат с "Фиан Крайслер". Стартъпът е в партньорство и с "Хюндай" (Hyundai Motor Co) и китайската Byton.

Още по темата
Още от Бизнес