Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Фолксваген" избра Турция, но все още пресмята политическия риск

Окончателното решение за новия завод се очаква през есента

148 коментара
Шефът на "Фолксваген" Херберт Дийс предлага новия завод на концерна да е край Измир

Турция води убедително пред България за новия завод на германския автомобилен концерн "Фолксваген" (Volkswagen). Избраното мястото е близо до Измир - второто най-голямо пристанище в южната ни съседка. Решението е било взето на заседание на борда на директорите в четвъртък и е предложено лично от ръководителя на концерна Херберт Дийс, съобщиха немски медии.

Плановете вече са ясни, но решението не е финализирано. Причината - предстоят преговори със синдикатите, които също трябва да го одобрят, разясни български правителствен източник пред Mediapool. Говорител на концерна, цитиран от Дойче веле, също съобщава, че плановете са конкретизирани, но не и финализирани.

Според авторитетното немско бизнес издание "Ханделсблат" това се очаква да стане до средата на август, но вече е ясно, че везните клонят към Турция. Причината – турската оферта е със стотици милиони евро по-изгодна от българската.

Преди това германското специализирано издание Automobilwoche съобщи, че "Фолксваген" планира да построи новия си завод край турския град Измир. Управителният съвет на концерна е взел решението под натиск на Катар, който притежава около 17% от акциите на "Фолксваген", пише специализираното издание.

Инвестиция от поне 1 млрд. евро

Инвестицията в новия завод на "Фолксваген" се оценява на около 1 млрд. евро, съобщи "Ханделсблат". Плановете са заводът да бъде пуснат през 2022 – 2023 г. и в него да работят около 5000 души, пишат турски медии в петък.

Годишният капацитет на завода ще бъде за производство до 350 000 автомобила, сред които марките Skoda Karoq и Seat Ateca. Така ще се освободи капацитет на заводите на "Фолксваген" в Чехия, към които ще се насочат нови модели от германските предприятия, които се фокусират върху електрически и автономни коли, посочва Automobilwoche.

"Турция е интересна за "Фолксваген" и като пазар с 80 милиона потребители. Страната и досега е важен пазар за VW, най-вече за модела "Пасат". А с изграждането на новия завод продажбите за турски клиенти могат да се увеличат. Турската държава пък може да закупи голям контингент автомобили за служебно ползване", посочва плюсовете "Ханделсблат".

Рисковете

"Решение в полза на Турция създава най-вече политически проблеми. Причина за тях е спорният курс на турския президент Ердоган, който отчасти отмени демократичните права в страната след неуспешния опит за преврат преди три години", коментира минусите по сделката "Ханделсблат", цитиран от "Дойче веле".

Изданието посочва, че от гледна точка на правната сигурност България би имала значително предимство. Точно по тази причина ръководството на концерна се опитвало да получи от турското правителство гаранции за сходна степен на правна сигурност. Според "Ханделсблат", германското правителство нямало възражения новият завод да бъде изграден в Турция.

Българското правителство също е наясно, че решението къде да бъде новият завод на "Фолксваген" е геополитическо и ясно осъзнават, че най-голямото предимство на България е, че е член на ЕС и политическата ѝ стабилност.

Политическият риск обаче е бил неутрализиран от турския президент Реджеп Ердоган с неустоима оферта, както се изрази представител на българското правителство пред Mediapool. Турция е обещала да изгради цялата съпътстваща инфраструктура около бъдещия завод на "Фолксваген", а освен това е предложила теренът да бъде закупен изключително изгодно. България не можела да си позволи да предложи такива екстри, защото ще бъде обвинена от ЕС в оказване на недопустима държавна подкрепа, твърдят източници от кабинета.

Турция печели и с факта, че е огромен пазар спрямо България. Населението на южната ни съседка е над 10 пъти повече от това у нас. Именно проблемът с работната ръка е бил едно от нещата, които са притеснявали германците, да изградят завода си у нас.

Един от най-големите козове за избора на Измир е, че той разполага с пристанище – второто по-големина в Турция, след Истанбул.

Въпросът с порта е бил поставен от германското ръководство на компанията при посещението им на терена на Кремиковци край София през месец май.

Като възможност се е разглеждало пристанището във Видин, но до него няма бърза връзка – нито шосейна, нито железопътна. Едва преди дни българското правителство пусна търга за изграждането на скоростния път до Видин.

При решението за инвестицията не трябва да се подценява и огромното турско население в Германия, които са потенциални гласоподаватели, напомнят български правителствени източници.

Сътрудничеството с "Форд"

В полза на Турция е и фактът, че автомобилостроителя "Форд", с който "Фолксваген" ще си сътрудничи, вече имат свой завод в Турция.

В петък на специална пресконференция "Фолксваген" и "Форд" официално обявиха плановете си за сътрудничество при разработването на автономни и електрически автомобили, поделяйки си разходите в глобален мащаб. Темата за новия завод на германския концерн не беше засегната.

"Фолксваген" ще инвестира 2.6 млрд. долара в партньорското дружество за автономни автомобили на "Форд" - Argo AI в сделка, която определя стойността на дейността на над 7 млрд. долара, обявиха двата концерна на съвместната пресконференция в Ню Йорк.

Инвестицията включва финансиране от 1 млрд. долара и стойността от 1.6 млрд. долара на подразделението на "Фолксваген" за автономни технологии - Autonomous Intelligent Driving.

"Макар "Форд" и "Фолксваген" да остават независими и в яростна конкуренция на пазара, обединяването и работата с Argo AI по тази важна технология ни позволява да достигнем небивали възможности, мащаб и географски обхват", заяви Джим Хакет, главен изпълнителен директор на "Форд".

Безпрецедентните промени в автомобилния сектор принуждават компаниите да обмислят нови партньорство и евентуална консолидация, отбелязва "Блумбърг".

Водещият световен автомобилостроител "Фолксваген" предлага най-амбициозната в сектора гама електрически модели. "Форд", който също е сред 10-те водещи автомобилни концерни в света, разработва напреднали технологии за самоуправление на колите чрез Арго.

В контекста на задълбочаването на съвместната работа между "Форд" и "Фолксваген" Ройтерс коментира, че освен да направи свой нов собствен завод в Турция, германската компания има намерение да използва и съществуващото производство на "Форд" в страната. Американската корпорация произвежда ванове в Гьолджук.

Като част от сделката между двете компании "Фолксваген" ще стане равноправен партньор в подразделението на "Форд" за автомобили с автономно управление. То беше създадено през 2018 г., а американският производител обяви, че ще вложи в него 4 млрд. долара до 2023 г., но търси и външни инвеститори.

И други големи производители на автомобили, както и софтуерни компании създават обединения за разработването на автономни автомобили. "Хонда" (Honda Motor Co) през миналата година стана инвеститор в подразделението на "Дженерал Моторс" (General Motors Co), специализирано в този сегмент.

Компанията на гиганта Alphabet Inc (холдингът, в който се преобразува "Гугъл") - Waymo, има споразумение с "Фиат Краслер" (Fiat Chrysler Automobiles) и "Ягуар Ленд Ровър" (Jaguar Land Rover).

През юни "Фолксваген" прекрати партньорството си със стартъпа за автономни автомобили Aurora. Няколко дни преди това от софтуерната фирма обявиха, че ще си сътрудничат с "Фиан Крайслер". Стартъпът е в партньорство и с "Хюндай" (Hyundai Motor Co) и китайската Byton.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

148 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Авакум Захов
    #148

    За едни фолксваген, за други - само (поп-) фолк.

  2. edin.drug
    #147
    Отговор на коментар #146

    Успокой се. Професионалната завист не е добър съветник. Коритаров е бил ченге, а сега е опитен журналист. Може да е кофти човек - не го познавам. Сигурно добре си прави сметката, след като работи в официоза на ГЕРБ. Но мога да различа някой, който води добре дълго политическо предаване. Мога, защото гледам такива по телевизии (чужди) с по-висока взискателност към журналистите. Това, което виждам тук по нашите е: момчета с вид на жигoлa и кокетиращи мацета, съвършено неспособни на жив разговор, нeдостатъчно

  3. Miau
    #146
    Отговор на коментар #145

    Аз виждам,че не разбираш, но не мога да ти помогна.Ти не се ли пеняваше тука срещу Юлия Кръстева?Не ми отговоряй, въпросът е риторичн, на вас не може да ви се помогне, а и нямам време за губене повече.А Коритаров не е БИЛ, а Е ченге.По цял ден дращиш тук, но нищо не можеш да разбереш.Коритаров никога не е бил нищо друго, освен ченге, в тази професия няма минало време.

  4. edin.drug
    #145
    Отговор на коментар #144

    Това че Коритаров не е журналист по образование е само плюс. Не разбирам защо близостта му с Петър Стоянов да е проблем, нито кариерата му в Свободна Европа (нито дори качеството на работата му там). Очевидно не е ангел небесен. Бил е ченге. Призна си когато Румен Петков (в разрез с всички професионални норми) разкри досието му, защото се скараха с брата на Андрей Райчев. Помня и какво пишеше в публикуваните страници. Познавам някои от хората, за които беше донасял (впрочем и те бяха подозрителни).

  5. Miau
    #144

    чЕТИВО ЗА НАИВНИЦИ
    По отношение на лицето Георги Коритаров, спрямо което тук дори демократи проявават толерантност, ето някои факти
    1 Преди 10 ноември работи в Института за младежта на Петър-Емил Митев, заедно с други известни лица като Андрей Райчев
    2.Знае езици като китайски например, интересно кога и защо ги а научил
    3. Продължително време сътрудник на ДС
    4. Веднага след 10 ноември става журналист във вестник Демокрация/никога по-рано не е бил журналист/, където се сближава например с г-жа Ирина

  6. Miau
    #143
    Отговор на коментар #142

    Я СЕ СКРИЙ СКЛЕРОЗИРАЛА РУСОФИЛКЕ, от 6 месеца пишеш глупости тук, че Фолксваген бил сигурен в България, без да имаш понатие, даже името на немския президент не знаеш, слагайки го тук с копи и пейст по няколко пъти с грешката заедно. Оня ден писа, че сделката била в кърпа вързана като песнсиите на 8 число, ТЪП ТРОЛ КУПЕН ФИЛКА РУСОФИЛКА

  7. Филка Русофилка
    #142
    Отговор на коментар #140

    Я нe ми ce пeнявѝ и кeлeшѝ, aми вeднaгa изчeзвaй в лиcичaтa дупкa. Имa cи xac и лиcици-пpocтaци oцeнки и aкъл дa дaвaт нa xopaтa кaквo дa миcлят и кaквo дa пишaт!?

  8. Miau
    #141
    Отговор на коментар #136

    Коритаров не е нито професионален,нито информирам,затова българскоо стадо бива информирано толкова зле за ставащото в чужбина, аащото го информират доморасляци като Коритаров, който се прави на всичколог.може да знае руски, но не знае английскии ,немски френски, а коментира Брекзит коментира Франция, на практика манипулира.Телевизията Европа звучи като телевизия Булгаристан, а не Европа.Този човек е манипулатор, а че това вие не го усещате,какво да ви правя.

  9. Miau
    #140
    Отговор на коментар #113

    антон тодоров има това общо с ченгето Коритаров, че всеки ден му е по един час на гости, а ти ще престанеш да обмждащ, ЗАЩОТО СЪМ ПО-ГОЛЯМА ЛИСИЦА ОТ ТЕБ, а те си една ПРОДАЖНА ПОД-ЛОГА НА МУТРИТЕ СКРИТА Зад ника филка-русофилка.Тук си турена да пишеш определен тип манипулативни коментари, долнопробен трол мутренски продажен, който няма нищо общо с реалностите в Булгаристан.Манипулативен тъп келеш руснофилка

  10. Miau
    #139
    Отговор на коментар #112

    келеш ще викаш на баща си, тъ-па русофилке, която, която изкара че президент на Германия бил Тимерманс, аз името никога не съм се сменял, а ти си ТРОЛ НА ГЕРБ ЗАЩОТО ПИШЕШ ЕДНИ И СЪЩИ КОМЕНТАРИ ПО НЯКОЛКТО ПЪТИ, значи ги имаш запазени с тролска цел на комютъра си.По-тъпи от твоите прогнози и розовата действителност, която рисуваш няма.ПЛАТЕНА ПОД-ЛОГА НА МУТРИТЕ

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.