Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фондациите остават най-големият дарител у нас, спад в даренията от хора и фирми

3 коментара
Фондациите остават най-големият дарител у нас, спад в даренията от хора и фирми

Фондациите остават най-големите дарители в България за пета поредна година. Те са дарили 54.8 млн. лв. или 55% от общите дарени средства през 2018 г. Доста по-назад са компаниите с 36.6 млн. лв., инвестирани в общественозначими каузи. Малко над 8.3 млн. лв. са дарили през миналата година от граждани.

Това показва годишният анализ на Български дарителски форум (БДФ) – мрежата на големите корпоративни и неправителствени донори у нас. Той се основава на данни от Националната агенция за приходите и проучване на “Алфа Рисърч” по поръчка на БДФ. Документът отразява и резултатите от допитване сред общността на дарителите в страната.

Общо 100 140 819 лв. са дарените средства в България през 2018 г. Тази сума е с 1,25 млн. лв. по-малка от даренията през 2017 г.

Леко увеличение на вложенията в общественополезни инициативи – с 1 млн. лв., се регистрира единствено при фондациите. Четирипроцентен спад се наблюдава в обема предоставени средства от бизнеса, въпреки запазения брой дарители.

И неправителствените организации, и компаниите по традиция инвестират най-много в образование и наука – съответно 22% и 24% от направените от тях дарения. Важни за фондациите са също екологията, социалната сфера, културата и изкуството, човешките права. При бизнеса социалните каузи се нареждат на второ място, приоритетни са също околната среда и подкрепата за местните общности.

През миналата година индивидуалните дарители са отделили със 7% по-малко пари за различни каузи. На този фон прави впечатление увеличението на персоналните дарения за инициативи, свързани с утвърждаване на човешки права. Традиционно най-много дарения от физически лица събират здравните и социалните каузи, както и пострадалите при бедствия и аварии.

Поради своята независимост и възможността за своевременно и гъвкаво вземане на решения фондациите-донори работят по най-належащите обществени проблеми и играят важна роля като двигател на иновациите и защитата на човешките права. Извън публичните финансиращи механизми те остават основен финансов източник за гражданските организации и неформалните местни групи, които повишават качеството на живот в населените места и застъпват интересите на различни уязвими групи.

Фондация “Америка за България“ продължава да е най-големият дарител в страната с 33 663 345 лв. през 2018 г. Паралелно с това през миналата година се наблюдава плавно оттегляне на финансиращите международни фондации от България.

Ръстът от 12% на корпоративните дарения през 2017 г. и добрите икономически показатели за страната през последните две години не доведоха до очакваното увеличение на обема дарени средства от бизнеса през 2018 г. Напротив – наблюдава се лек спад от 4%, вероятно заради прогнозите за наближаваща рецесия. През миналата година корпоративните дарения запазиха своя “предпазлив“ характер - компаниите продължиха да подкрепят каузи, които не предизвикват обществен спор за смисъла им, запазени са дългосрочните партньорства с неправителствени организации.

Проучванията и анализите на БДФ в последните години показват непроменено положително отношение на българите към дарителството, но и леко отстъпление в неговата практическа реализация. Национално представителното проучване за последната година регистрира спад в дарителската активност на българските граждани в няколко посоки: намалява броят на индивидуалните дарители на пари, нараства делът на дарявалите вещи, стоки или труд; остава силно ограничен делът на деклариралите финансовите си дарения с цел ползване на данъчни облекчения; продължава практиката да се дарява инцидентно, като реакция на вече възникнали проблеми.

Сред най-често ползваните начини за даряване се открояват даренията в кутия, закупуването на стоки, чрез които се набират средства за определена кауза, полагането на доброволен труд. SMS даренията все още са много популярни, но вече трета поредна година регистрират съществен спад в предпочитанията. Като основни проблеми при извършването на дарения хората открояват липсата на информация какво се случва с набраните средства и помощи.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #3

    разликата между нормална фондация (дето примерно помага на родители с деца аутисти) и руско НПО (дето всъщност е явочна квартира на кГбЭЭ) е като разликата между ... стол и електрически стол... ..........

  2. Real ''Mickey''
    #2
    Отговор на коментар #1

    Да си ги харчат със здраве. Не съм видял да са променили мнението на някой за години къртовски "труд". СпонСОРОСите си хвърлят парите(милиарди) на вятъра. Само Путя им може със шепа тролове и торба рубли да променя обществено мнение. сменя правителства, назнава президенти, организира стотици жълти жилетки целогодишно.....Магучиий:):)

  3. Boris Kamov
    #1

    Забелязал съм че "дарителите" (вкл. НПО) не даряват за тоя дето духа, а очакват "дарените" (туземците тоест) да имат "правилно поведение" и да правят каквото им подсказват. Нъл тъй ва, един.друг? НПО-то добавя по нещо към пенсията и ти драскаш по форумите каквото ти наредят на оперативката...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.