Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Форсира се строежът на скоростния път Мездра – Ботевград

Участъкът за над 420 млн. лв. ще спасява европарите от магистрала "Струма"

2 коментара
Форсира се строежът на скоростния път Мездра – Ботевград

Кабинетът форсира строителството на скоростния път Мездра – Ботевград, за който отпусна 420 млн. лв. през септември от държавния бюджет. Изненадващо нямаше първа копка, премиер, министри и журналисти за един от най-скъпите към момента пътни участъци, част от които ще струват по 20 млн. лв. за километър.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви старта на строителството с прессъобщение в края на работния ден и пусна снимки.


С изграждането на обекта се бърза, защото той е един от двата резервни проекта, с които ще се осигури усвояването на евросредствата за магистрали през настоящия програмен период. Това става ясно от публикуваната стенограма на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт" 2014 – 2020 г. Другият резервен проект е строящата се в момента магистрала до Калотина.

Тези два обекта трябва да поемат парите, предвидени за магистралата през Кресненското дефиле, която няма шанс да започне през настоящия програмен период. Това е поводът представителят на ЕК да попита дали магистрала "Струма" ще бъде завършена през този век.

Участък от 13 км на пътя Мездра – Ботевград бие всички рекорди за най-скъп път у нас с цена от близо 20 млн. лв. на километър с ДДС за скоростен път. Стойността на обекта е висока не само заради планинския терен, но и заради решението на регионалното министерство строителят да си получи парите чак след като бъде завършен обектът. Аргументът беше, че така ще се работи бързо и качествено.

Разширяване на пътя без спиране на трафика

С цел по-бързото изграждане на обекта участъкът от Мездра до Ботевград е разделен на два лота. Единият е с дължина от 19.3 км (лот 1), а другият е с дължина от 13.4 км (лот 2). Те ще се строят от двама различни строители. Засега разширяването на пътя ще става без да се спира трафика.

В понеделник започна изграждането на скоростния път от 161 до 174 километър (лот 2) с подготвителните дейности за обезопасяването на обекта, поставянето на знаци, премахване на горния хумусен слой и т.н. Всички дейности, които ще се извършват през следващите дни са в страни от настоящото пътно платно и няма по никакъв начин да възпрепятстват трафика, уверяват от АПИ.


Изпълнител на обекта е ДЗЗД "МБ ЛОТ 2-2019", в което влизат "Европейски пътища" АД (новото име на "Пътища Пловдив"), "Водно строителство-Благоевград" АД и "Вахостав-СК" а.с. Договорът с тях е близо 267 млн. лв. с ДДС за 13.4 километра скоростен път с габарит Г20. Това означава, че няма да има аварийна лента. Срокът за строителството е 3 години (1096 дни, от които 180 дни за проектиране).

Строителният надзор ще осъществява "МБ Консулт" ДЗЗД, в което участват "Контпас" ЕООД, "Строл-2000" АД, "Ен Ар Консулт" ЕООД, "План Инвест Пловдив" ЕООД и "Арибал" ООД. Техният договор е за над 2.3 млн. лв. с ДДС.


За другия участък от 174 до 194 километър е подписан договор за строител и надзор в петък миналата седмица. Изпълнител е обединението "Геопът лот 1", в което участват "Геострой" и "Пътстрой-92". Стойността на договора с тях е близо 160 млн. лв. с ДДС за 19.3 километра, което прави средно по 8 млн. лв./км. Това е два и половина пъти по-евтино от цената, на която се строи другият лот.

Строителният надзор на лот 1 е възложен на ДЗЗД "Мездра Консулт", в което влизат "Трансконсулт-БГ" ООД и "Рутекс" ООД. Техният договор е за близо 1.5 млн. лв. с ДДС.

Строителните работи и на този лот също са започнали, се казва в съобщението на АПИ. Срокът за изграждането на обекта е 3 години – 1096 дни, от които 180 дни за проектиране.

Проектът

Пътят между Мездра и Ботевград ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, с габарит 20 метра. Това означава, че ще е двойно по-широко от настоящия път, но няма да има аварийна лента.

Трасето ще следва съществуващия път, който ще бъде разширен до новия габарит. Сегашното трасе ще бъде основно ремонтирано и реконструирано, където е необходимо.

По нов терен бъдещият скоростен път ще се развива в участъците, обхождащи селата Люти дол, Типченица, Новачене и Скравена. На обхода на с. Люти дол ще бъдат построени два тунела, с дължини съответно 490 м и 340 м.


Ще бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над ж. п. линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Предвидено е построяването на селскостопански надлези, площадки за отдих и т. н.

Пътят Мездра – Ботеград е част от направлението Видин - Ботевград (167 км). Обектът беше приоритетен за миналия програмен период 2007 – 2013 г., но след идването на ГЕРБ на власт беше изваден за сметка на магистрала "Тракия".

Сега обаче е напът да получи европейско финансиране, заради забавянето на скоростния път през Кресненското дефиле.


С изграждането на европейски коридор ІV ще се осигури бърза и удобна връзка на Западна Европа с пристанището в Солун. Движението в момента по пътя Видин – София е натоварено заради трафика, който генерира втория мост над Дунав между Видин и Калафат. Скоростният път ще осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма".

С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #2

    Явно това е свързано с проблемите по АМ Струма. Там нещата зациклиха и едва ли в скоро време ЕК ще одобри проекта за проблемния лот с минаване през връх "Вихрен" и "Тодорка"

  2. 1107a
    #1

    Все едни 300 млн ще останат. Колкото вальо да върже бюджета за Коледа.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.