Форсира се строежът на скоростния път Мездра – Ботевград

Участъкът за над 420 млн. лв. ще спасява европарите от магистрала "Струма"

Кабинетът форсира строителството на скоростния път Мездра – Ботевград, за който отпусна 420 млн. лв. през септември от държавния бюджет. Изненадващо нямаше първа копка, премиер, министри и журналисти за един от най-скъпите към момента пътни участъци, част от които ще струват по 20 млн. лв. за километър.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви старта на строителството с прессъобщение в края на работния ден и пусна снимки.


С изграждането на обекта се бърза, защото той е един от двата резервни проекта, с които ще се осигури усвояването на евросредствата за магистрали през настоящия програмен период. Това става ясно от публикуваната стенограма на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт" 2014 – 2020 г. Другият резервен проект е строящата се в момента магистрала до Калотина.

Тези два обекта трябва да поемат парите, предвидени за магистралата през Кресненското дефиле, която няма шанс да започне през настоящия програмен период. Това е поводът представителят на ЕК да попита дали магистрала "Струма" ще бъде завършена през този век.

Участък от 13 км на пътя Мездра – Ботевград бие всички рекорди за най-скъп път у нас с цена от близо 20 млн. лв. на километър с ДДС за скоростен път. Стойността на обекта е висока не само заради планинския терен, но и заради решението на регионалното министерство строителят да си получи парите чак след като бъде завършен обектът. Аргументът беше, че така ще се работи бързо и качествено.

Разширяване на пътя без спиране на трафика

С цел по-бързото изграждане на обекта участъкът от Мездра до Ботевград е разделен на два лота. Единият е с дължина от 19.3 км (лот 1), а другият е с дължина от 13.4 км (лот 2). Те ще се строят от двама различни строители. Засега разширяването на пътя ще става без да се спира трафика.

В понеделник започна изграждането на скоростния път от 161 до 174 километър (лот 2) с подготвителните дейности за обезопасяването на обекта, поставянето на знаци, премахване на горния хумусен слой и т.н. Всички дейности, които ще се извършват през следващите дни са в страни от настоящото пътно платно и няма по никакъв начин да възпрепятстват трафика, уверяват от АПИ.


Изпълнител на обекта е ДЗЗД "МБ ЛОТ 2-2019", в което влизат "Европейски пътища" АД (новото име на "Пътища Пловдив"), "Водно строителство-Благоевград" АД и "Вахостав-СК" а.с. Договорът с тях е близо 267 млн. лв. с ДДС за 13.4 километра скоростен път с габарит Г20. Това означава, че няма да има аварийна лента. Срокът за строителството е 3 години (1096 дни, от които 180 дни за проектиране).

Строителният надзор ще осъществява "МБ Консулт" ДЗЗД, в което участват "Контпас" ЕООД, "Строл-2000" АД, "Ен Ар Консулт" ЕООД, "План Инвест Пловдив" ЕООД и "Арибал" ООД. Техният договор е за над 2.3 млн. лв. с ДДС.


За другия участък от 174 до 194 километър е подписан договор за строител и надзор в петък миналата седмица. Изпълнител е обединението "Геопът лот 1", в което участват "Геострой" и "Пътстрой-92". Стойността на договора с тях е близо 160 млн. лв. с ДДС за 19.3 километра, което прави средно по 8 млн. лв./км. Това е два и половина пъти по-евтино от цената, на която се строи другият лот.

Строителният надзор на лот 1 е възложен на ДЗЗД "Мездра Консулт", в което влизат "Трансконсулт-БГ" ООД и "Рутекс" ООД. Техният договор е за близо 1.5 млн. лв. с ДДС.

Строителните работи и на този лот също са започнали, се казва в съобщението на АПИ. Срокът за изграждането на обекта е 3 години – 1096 дни, от които 180 дни за проектиране.

Проектът

Пътят между Мездра и Ботевград ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, с габарит 20 метра. Това означава, че ще е двойно по-широко от настоящия път, но няма да има аварийна лента.

Трасето ще следва съществуващия път, който ще бъде разширен до новия габарит. Сегашното трасе ще бъде основно ремонтирано и реконструирано, където е необходимо.

По нов терен бъдещият скоростен път ще се развива в участъците, обхождащи селата Люти дол, Типченица, Новачене и Скравена. На обхода на с. Люти дол ще бъдат построени два тунела, с дължини съответно 490 м и 340 м.


Ще бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над ж. п. линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Предвидено е построяването на селскостопански надлези, площадки за отдих и т. н.

Пътят Мездра – Ботеград е част от направлението Видин - Ботевград (167 км). Обектът беше приоритетен за миналия програмен период 2007 – 2013 г., но след идването на ГЕРБ на власт беше изваден за сметка на магистрала "Тракия".

Сега обаче е напът да получи европейско финансиране, заради забавянето на скоростния път през Кресненското дефиле.


С изграждането на европейски коридор ІV ще се осигури бърза и удобна връзка на Западна Европа с пристанището в Солун. Движението в момента по пътя Видин – София е натоварено заради трафика, който генерира втория мост над Дунав между Видин и Калафат. Скоростният път ще осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма".

С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.

Още по темата
Още от Бизнес