"Фортън" отчита рекордна наемна активност в моловете

Новооткритите обекти за шестмесечието са надхвърлили годишните обеми на пазара за последните 5 г.

Откриването на нов търговски център и разширението на вече работещи води до рекордна наемна активност в моловете през първата половина на 2019 г. За този период в София и в страната са отворили над 60 000 кв. м нови магазини, което надхвърля обемите на пазара за всяка от последните пет години. Това показват данните на консултантската компания за бизнес имоти "Фортън", която е представител на "Кушман и Уейкфилд" за България и Македония.

Силната наемна активност се дължи основно на отварянето на търговския център "Делта Планет" (Delta Planet) с 37 000 кв. м във Варна през март, както и на разширението на "Дъ Мол" (The Mall) в София с 12 000 кв. м на мястото на освободените от "Карфур" (Carrefour) площи.

Продължава преструктурирането на освободените от веригата помещения в софийския "Парадайз Център" (Paradise Center).

През първото шестмесечие на годината нови обекти отвориха и в открития миналата есен търговски център "Пловдив плаза" (Plovdiv Plaza).

"На фона на относително спокойния пазар на търговски площи през последните години, първото полугодие на 2019 г. беше изключително като нови откривания. Очаквам тази инерция да се запази до края на годината. Без появата на нови големи проекти обаче едва ли ще видим подобна активност през следващите години", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" във "Фортън".

Анализът на компанията показва, че с навлизането на пазара в по-зряла фаза София и големите градове вече са наситени с площи в търговски центрове.

Нови проекти излизат все по-рядко и наемният пазар е движен най-вече от размествания и обновяване на миксовете от наематели във вече работещите молове.

Сегашната вълна от нови откривания е благоприятна и за наемателите, тъй като дава възможност на бързо разрастващи се брандове да увеличават присъствието си на пазара.

Сред примерите през последните месеци са "Била" (Billa), ЮСК (JYSK), модните брандове от групата LPP (Sinsay, Reserved), които отвориха нови магазини в София и големите градове през последните месеци.

Полската дискаунт верига "Пепко" (Pepco), която стъпи на българския пазар през март, също вече има магазини в Пловдив, София, Варна, Добрич и Русе.

Силната активност на наемателите и ограничените възможности за разрастване са причини за продължаващия ръст на наемните цени.

През второто тримесечие на 2019 г. средният наем на първокласна площ във водещите търговски центрове в София достигна 36 евро/кв. м, а на водещите търговски улици - 54 евро/кв. м, показват данните на "Фортън".

Тенденцията е към плавно покачване на цените през следващите тримесечия.

Активният наемен пазар доведе и до спад на дела на незаетите площи в София от 9% на 7% през полугодието. Прогнозата на компанията е свободните търговски площи да продължат да намаляват плавно в краткосрочен план.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?