"Фрапорт" с нов съакционер в концесията на морските летища

Българският участник "БМ Стар" в концесията на летищата Варна и Бургас се оттегля от смесеното дружество, което спечели частното управление на морските аеропортове, научи в четвъртък Mediapool от източници във фирмата. След заседанието на надзорния съвет на концесионера “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ стана ясно, че варненската "БМ Стар" е прехвърлила притежаваните 40 на сто на "Химимпорт". Според разпространената по-рано неофициално информация, се твърдеше, че дяловете са прехвърлени от "БМ Стар" директно на мажоритарния участък - германците "Фрапорт" АГ (FRAPORT AG Frankfurt Airport Services Wortwide).

Точка за прехвърляне на акциите на "БМ Стар" не е обсъждана, заяви официално за Mediapool управителят на "БМ Стар" Костадин Янев. Членовете на надзорния съвет били подготвили документите за общото събрание на дружеството, което ще се проведе след месец, поясниха от "БМ Стар". Приет е финансовия отчет за 2007 г. и са били изготвени инвестиционните планове за тази година, каза Янев. От дружеството отрекоха информацията, че изпълнителният директор на “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ Тихомир Трифонов ще бъде сменен.

Според източници на Mediapool обаче, той ще бъде отстранен и компанията – концесионер ще има двама изпълнителни директори.

За предстоящо оттегляне на варненската фирма се говори от половин година, като се сочат различни причини. Според едни източници, самият Георги Бонин, собственик на "БМ Стар", е пожелал да се оттегли и да насочи освободените пари в друга посока. Други твърдят, че германската фирма вече иска да се освободи от българските си партньори.

Прехвърлянето на 40% дял от "БМ Стар" може да се възприеме като вътрешно-фирмено изкупуване, коментираха експерти от бранша. "БМ Стар" е спрягана в публичното пространство като една от фирмите на варненската групировка ТИМ, която контролира "Химимпорт". През 2006 г. "Химимпорт" придоби 99 процента от акциите на дружеството-концесионер на варненското пристанище "Леспорт" – "Леспорт – БМ Стар".

Запознати с преговорите коментираха, че плановете на "Химимпорт" са да пласира придобитите акции през фондовата борса на мажоритарния собственик – германската "Фрапорт". Освен да поеме пълния контрол върху двете черноморски летища чрез купуване на акциите на "Химимпорт", германската фирма имала желание да влезе и в техническата база на летище София, коментираха експерти от бранша.

В края на октомври миналата година германската “Луфтханза Техник” и българската “Бългериан Авиейшън Груп”, собственост на "Химимпорт", обявиха създаването на смесеното дружество, в което българите държат 20 на сто от акциите и което управлява старата техническа база на авиокампания "Балкан". След ликвидирането на държавния превозвач, авиокомпания "Хемус ер", също притежавана от "Химимпорт", купи авиотехническата база.

Източници на Mediapool от Министерство на транспорта коментираха, че "Луфтханза техник" са поискали разрешение от Летище София за разширение на базата си.

Концесията на двете морски летища беше одобрена след дълга съдебна процедура на 15 юни 2006 г. Самият договор беше подписан на 10 септември същата година.

През януари 2008 г. концесионерът е отчел рекорден ръст на обслужените пътници през летището в Бургас – 323.2 процента, спрямо същия период на миналата година. През аеропорта са минали общо 6 538 души. От компанията уточниха, че сериозният ръст на обслужените пътници се дължи основно на проблемите с мъглата на летище София и пренасочването на самолетите към Бургас.

Като цяло резултатите от миналата година на "Фрапорт" показват, че южното ни черноморско летище се управлява по-печелившо от концесионера от това във Варна. За 2007 година летище Бургас отчете ръст на обслужените пътници от 7.3 на сто. Докато летището във Варна регистрира намаление от 2.6 процента на обслужените пътници. Данните за обслужените пътници през януари на летище Варна сочат ръст от 3 на сто, което означава, че през аеропорта са минали общо 15 351 души.

Според подписания концесионен договор “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД плаща на държавата концесионно възнаграждение, което е 19.2 на сто от приходите си.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?