Фрапорт/БМ Стар избрани за концесионер на морските летища

Фрапорт/БМ Стар избрани за концесионер на морските летища

През юни Министерски съвет ще се произнесе за повторния избор на концесионер на летищата във Варна и Бургас, след като петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) върна процедурата по частното управление на двата аеропорта във фазата за допустимост на кандидатите. Новият победител ще е обединението между германския авиооператор Фрапорт  и българското дружество БМ Стар, научи Mediapool от достоверни източници, близки до правителството и до участниците в конкурса.

След като началото на годината ВАС отхвърли избора на определения концесионер – датската “Копенхаген Еърпортс”, бе назначена комисия, която да изпълни разпореждането на съда за преразглеждането на допустимостта на всички кандидати в конкурса. Това бяха осем компании, от които пет бяха допуснати до фазата за подаване на оферти, а четирима отправиха предложение за концесиониране на морските летища.

Стигналите последния етап бяха немско-българските консорциуми Фрапорт/БМ Стар и Хохтиф/Албена, френското обединение на Венси Консешънс и Венси Еърпортс и самостоятелният датски кандидат “Копенхаген Еърпортс”.  Офертата на Хохтиф/Албена бе обявена за нередовна, а последвалата класация определи датчаните за победители с предложение за 30 процента концесионно възнаграждение в размер на над 1,2 млрд. евро и инвестиции за 526 млн. евро. Подгласници бяха Фрапорт/БМ Стар и двете Венси, съответно с отчисления за държавата в размер на 16,8 на сто от приходите и 21 процента. Изборът на Министерски съвет обаче бе обжалван.

Сега комисията е решила, че на изискванията на конкурсната процедура за допустимост на кандидатите отговаря само Фрапорт/БМ Стар, научи Mediapool от заявилите участие фирми. За “Копенхаген Еърпортс” е решено, че е пропуснала срока да оправи документацията си за доказване на опит в оперирането на две летища в различни държави с общо 7 млн. обслужени пътника, каквото бе и постановлението на ВАС. Останалите фирми са отхвърлени, защото изобщо нямат такъв опит. Това решение, което е в основата и на изготвеното до Министерски съвет проекторешение, е било обжалвано само от Венси, но протестът им е бил отхвърлен, твърдят от Министерството на транспорта. Предишният победител “Копенхаген Еърпортс” не е обжалвал, защото мотивът на комисията съвпада с аргумента на ВАС.

Според запознати обаче допускането на Фрапорт/БМ Стар противоречало на решението на ВАС, който отхвърли “Копенхаген Еърпортс”, защото късно доказа опит в управлението на още едно летище. Комисията е признала на немския оператор управлението на аеропорта във Франкфурт и в Перу. Твърди се обаче, че за летището в Перу Фрапорт имала договор за техническо обслужване и поддръжка, но не участва пряко в мениджмънта.

Според някои юристи, обаче, изготвеното решение за избор на Фрапорт/БМ Стар за концесионер, което сега предстои да одобри кабинетът, не може да бъде обжалвано от отхвърлените кандидати. Причината е, че те не са допуснати и не са обжалвали решението на комисията или пък протестите им са били отхвърлени (както е в случая). Така те не се явяват вече  заинтересовани страни по случая. По този начин държавата се застрахова от продължаващи съдебни спорове по концесията на морските летища, които са изчерпали капацитета си за обслужване на пътници и спешно се нуждаят от разширения.

Най-рано през септември концесионерът ще влезе в летищата. След правителственото решение ще започне процедура за подписване на договора и до средата на юли, а транспортно министерство трябва да е готово да прехвърли активите на двете летища. Целта е част парафираните инвестиции да отидат за обезпечаване на започнатите от държавата процедури за избор на изпълнители на спешното разширяване на терминалите на двата аеропорта, което да започне още това лято.

Макар и новото решение за избора на концесионер да е според указанията на ВАС, от политическа гледна точка то е изключително чувствително. Причината е, че нито Германия, нито Дания са ратифицирали договора за присъединяването на България към Европейския съюз.

Когато “Копенхаген Еърпортс” бе избрана за концесионер, по неофициална информация е имало силен натиск от страна на Германия върху правителството за преразглеждане на решението и то в момента, когато вървеше обжалването от Фрапорт/БМ Стар и Венси. Разменна монета е било именно еврочленството ни.

Сега с избора на Фрапорт/БМ Стар кабинетът си подплатява подкрепата на Берлин, но пък Дания, която също не е ратифицирала договора ни за членство, също усилва натиска. Дания вече е изпратила протестни писма за новото решение на кабинета за концесията на морските летища до европейския комисар по разширяването Оли Рен, който е скандинавец, научи Mediapool.

Споделяне
Още от Бизнес