Френски вестник защити пред съд отпечатани карикатури на пророка Мохамед

Френски вестник защити пред съд отпечатани карикатури на пророка Мохамед

Редакторите на френския вестник "Шарли ебдо" защитиха пред съд решението си да публикуват карикатури на пророка Мохамед.

Две френски мюсюлмански организации заведоха дело срещу изданието за обида от отпечатаните миналата година три карикатури. Две от тях бяха препечатани от датското издание "Юландс постен", а третата беше дело на карикатуриста Кабу.

Главният редактор Филип Вал на "Шарли ебдо" заяви в началото на съдебния процес в сряда, че карикатурите са критикували идеи, а не хора, предаде ББС.

Вестник “Либерасион” публикува в сряда карикатурите в знак на солидарност с “Шарли ебдо”.

Съюзът на ислямските организации във Франция и Голямата джамия в Париж твърдят, че изданието е “обидило хора на базата на тяхната религия”. Според тях в карикатурите се прави връзка между исляма и тероризма, която не може да остане ненаказана.

Казусът се разглежда като тест за свободата на словото.

За мюсюлманите всяко изображение на пророка Мохамед е светотатство.

“Ако ние повече нямаме право да се надсмиваме на терористите, какви оръжия остават на гражданите?”, запита Филип Вал по време на съдебното заседание.

Адвокатът на вестника прочете писмо от кандидат-президента на френската десница Никола Саркози. В него той казва, че той самият често е мишена на "Шарли ебдо", но предпочита “твърде много карикатури, вместо липсата на карикатури”.

Според мюсюлманските групи решението на "Шарли ебдо" да публикуват рисунките е било “част от умишлен план за провокация, насочена срещу ислямската общност в нейната най-съкровена вяра”. И още, че това е породено само от омраза към исляма и от чисто комерсиални интереси.

Карикатурите първоначално бяха отпечатани в тиражния датски вестник "Юландс постен" на 30 септември 2005 г. в допълнение към редакционна статия, критикуваща автоцензурата в датските медии.

На една от карикатурите пророк Мохамед е нарисуван да носи запалена бомба във формата на тюрбан.

През следващите месеци рисунките бяха препечатани в редица френски издания, както и в Европа и по света. Гневните реакции на мюсюлманския свят достигнаха своя пик през януари и февруари 2006 г., когато имаше улични протести, палежи на датски знамена и хвърляне на камъни по посолството.

Двудневният съдебен процес във Франция се разглежда като тест за границите на свободното слово и религиозната чувствителност в страната.

“Либерасион”, който се солидаризира със съдения вестник, определи делото като “идиотско”. “Няма думи, които нараняват или картини, които убиват. Това правят бомбите”, пише “Либерасион” в сряда.

Междувременно имаше и телевизионен дебат между Филип Вал и ректора на Голямата джамия в Париж Далил Бобакюр.

Според Бобакюр карикатурите са обидили всички мюсюлмани с внушението, че са терористи.

Филип Вал каза: “Ако ние не можем повече да критикуваме религията, на означава вече да няма права на жените, нито на хомосексуалистите”.

През октомври датски съд отхвърли иска за клевета, внесен от мюсюлмански групи срещу "Юландс постен". Съдът сметна, че карикатурите на са обидни за мюсюлманите.

Още по темата
Още от Свят