Въпреки заповедта на транспортния министър за закриване

Футболният тим на БДЖ още играе, възможни са и други отбори

БДЖ шефът Владимир Владимиров (на преден план в червено-черния екип) е център нападател на тима

Футболният отбор на БДЖ не само не е закрит, както нареди транспортният министър Ивайло Московски, но с новия колективен трудов договор се дава възможност на железниците да имат отбори в различни видове спорт, съобщи "Витоша Нюз".

След разследване на Нова телевизия за условията на труд в държавните железници стана ясно, че на заплата в БДЖ се водят футболисти, които не ходят на работа. По този повод транспортният министър Ивайло Московски обяви на извънредна пресконференция в края на януари, че е наредил закриването на футболния отбор.

Близо два месеца по-късно - на 21 март 2018 г. Синдикатът на железничарите в България и ръководството на БДЖ "Пътнически превози" подписват колективен трудов договор за 2018 г. В него се урежда не само съществуването на футболния тим, но и сформирането и на още отбори. 

Разумът надделял

"С цел участие на работниците и служителите от Дружеството в държавни и международни спортни турнири и първенства, Работодателят и Синдикатите могат да ги подпомагат чрез създаване по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, на аматьорски спортни клубове по различни видове спорт, така както е създадено Сдружение "Футболен клуб Локомотив-БДЖ". Наименование на всеки от създадените спортни клубове задължително включва думите "Локомотив-БДЖ". В тези клубове могат да членуват и други лица", пише в чл. 79 на колективния трудов договор в БДЖ, публикуван на сайта на Синдиката на железничарите.

Министърът на транспорта Ивайло Московски е поискал обяснения от ръководството на БДЖ относно спорните текстове в Колективния трудов договор, казаха от пресцентъра на ведомството пред Mediapool.

Приемането на този текст дава възможност футболен клуб "Локомотив БДЖ" да продължи участието си в аматьорската столична група АОГ – Север, която би останала с отбор по-малко, ако железничарският тим бе разформирован. В групата играят общо 12 отбора от селата край София и столични райони.

"Продължаваме участие! Нямаме никакво намерение да се предаваме. Ще доиграем сезона, пък ще му мислим по-нататък. Лично аз по едно време се бях обезверил леко след тези скандали. За щастие разумът надделя. На мен не са ми повлияли негативните публикации и коментари за Локо-БДЖ. В живота си съм видял какво ли не", коментира треньорът на отбора Юли Петков пред "Витоша Нюз".

Пролетният дял от първенството беше подновен на 11 март. Тогава "Локомотив БДЖ" губи срещата от "Надежда" (Доброславци) с 0:4. В следващия кръг - на 18 март, железничарският тим играе със "Сокол" (Негован) и печели двубоя с 2:1. Голяма част от срещите на 25 март от 15-ия кръг са отложени, заради лошото време. Тогава "Локомотив БДЖ" е трябвало да играе с аутсайдера "Банкя", който е последен в групата.

Така след 14-ия кръг на първенството в АОГ – Север отборът на БДЖ заема трето място във временното класиране с 30 точки. На първо място е "Левски" (Чепинци) с 39 точки, следван от "Надежда" (Доброславци) с 36 точки.

Шефът на БДЖ е централен нападател

Централен нападател на отбора на БДЖ е изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров. Скандалът обаче се разрази заради тримата играчи Христо Стамболийски, Александър Христов и Красимир Узунов.

Според разследването на Нова телевизия, те се водят на работа в БДЖ, без да ходят. Това става на фона на липсата на средства за увеличаване на заплатите на машинистите и подобряването на условията им на труд.

Голяма разлика в железничарските заплати

От Колективния трудов договор на БДЖ става ясно, че има голяма разлика между заплащането на началниците и локомотивните машинисти, които са отговорни за живота на десетки пътници.

Базовата заплата на директора на "БДЖ Пътнически превози" е 2544 лв., а останалите директори се разписват срещу над 2000 лв. месечно. В същото време заплатата на локомотивния машинист е 900 лв., а на помощника му – 698 лв. Лекарят, който преглежда машинистите и персонала в БДЖ, се разписва срещу 703 лв. месечно.

Има и странни длъжности, за които се иска висше образование, а заплащането е близко до минималното. Например "възпитател" за 668 лв. Не е ясно, какви са функциите на тази длъжност и колко възпитатели има в БДЖ.

Други длъжности са "организатор музейна и железопътна сбирка" с базова заплата от 681 лв. месечно и "екскурзовод музей" за 653 лв.

Интересен факт е, че позицията "Организатор почистване и екипиране на вагони" е по-висок клас от специалността "Дефектоскопист". От работата на тези специалисти пряко зависят сигурността на превозите и респективно живота и здравето на пътниците.

Още от България