Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Габрово и Карлово на протест срещу спрените влакове

БДЖ маха още 90 композиции от февруари и ще съкращава 1500 железничари заради орязаната субсидия

5 коментара
Пътници се подписваха в гражданската петиция срещу спирането на влакове на БДЖ, сн. БГНЕС

БДЖ спря от движение в понеделник 38 влака и най-засегнатите градове от решението – Гарбово и Карлово, излязоха на протест като попречиха на железопътното движение за кратко и заплашиха да блокират на 17 януари цялата подбалканска линия. Но жп гарите започна и събирането на гражданска подписка срещу орязването на влаковете. Само в Русе за няколко часа се събраха над 2 хиляди подписа в защита на влаковете. За събота е насрочен и национален протест в Горна Оряховица, в който се очаква да се включат и железничари заради предстоящите след тях съкращения.

Спирането на 38-те влака от 12 януари и съкращаването на маршрутите на други десет композиции засяга предимно ученици и студенти и в по-малка степен работещи.

От началото на февруари предстои да бъдат спрени още 90 влака. Ще бъдат съкратени и 1500 железничари като действията се предприемат заради намалената през 2015 г. с 40 млн. лв. държавна субсидия за БДЖ за извършването на пътнически превози в отсечки,  където има малко пасажери и железницата не може да си покрива разходите.

Протестите, които се организират в засегнатите места, достатъчно красноречиво говорят, защото зад тях застават и общини и кметове, за това има ли нужда от тези влакове или не, коментира Искра Иванова, секретар на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа“ .

"Какво означава, че не достигат 40 млн. лв.? Това е обществен транспорт. Транспорт, който ползват обикновените хора. Можаха да се намерят 4 млрд. за КТБ, а не могат да се дадат необходимите 180 млн. субсидия за 2015-а година. Да не говорим, че не се правят никакви инвестиции в този обществен транспорт и по всичко личи, че железопътният транспорт не е приоритет на държавата, а трябва да бъде", каза Иванова пред БНР в понеделник.

В протеста в Габрово се включиха жители от града, Дряново и село Царева ливада, които са най-засегнатите дестинации от спирането на влаковете от 12 януари. В митинга е участвал е областният управител на Габрово, както и  кметовете на малките населени места, които са сред потърпевшите.

Протест имаше и в Карлово.

От спрените 38 влака десет са по маршрута Габрово - Царева ливада и шест, които спират от Стара Загора до Горна Оряховица и обратно. Десет от спрените влака засягат пък Карлово, каза председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев.

Организирана е и протестна подписка срещу спирането на четири влака, които засягат община Медковец, каза кметът на общината Венцислав Евгениев. По думите му решението ще засегне много хора от Медковец, които работят в железниците, както и пътуващите учители, които преподават в местното училище. Община Медковец е с население от 4100 души.

Шефът на БДЖ: Нямаме друг ход

"Това е единственото действие, което бихме могли да предприемем, след като субсидията беше намалена от 180 млн. на 140 млн. лева през тази година. Принудени сме да намалим влаковете в движение и да редуцираме персонала", обясни отново изпълнителният директор на държавния холдинг Владимир Владимиров пред БНТ. 

За 17 януари се подготвя и голям протестен митинг срещу съкращенията в железниците в Горна Оряховица. В него ще се включат освен служителите на БДЖ и гражданите, заяви председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев пред БНР.

Съкращенията почват с пенсионери

Съкращенията в БДЖ ще бъдат направени плавно и поетапно, каза Владимиров. Започва се с освобождаване на пенсионерите, след това на служителите с временни договори и едва тогава ще се пристъпи към съкращаване на друг персонал, обясни той.

По думите му максималната бройка съкратени, до която трябва да се достигне е 1500 служители. Ако експерти и служители на железницата предложат друг вариант, то ръководството на БДЖ е готово на диалог, каза Владимиров.

Железниците изпълняват социална функция, но не са социална институция, а търговско дружество, което се субсидира от държавата, за да може да се поддържа транспортната инфраструктура, обясни шефът на БДЖ. Той посочи, че съкратените влакове са с изключително ниска рентабилност – от 4%, като по тези линии са се возели по няколко пътника.

План за стабилизиране на БДЖ

Преструктурирането на холдинг БДЖ е приключило, а до средата на февруари ще излезем с план за финансовото стабилизиране на националния железопътен превозвач, каза Владимиров. По думите му този план ще бъде представен на всички държавни институции и политически партии. Целта е да се намери съгласие между тях за спасяването на БДЖ. Това ще даде възможност да се направи инвестиционен план за по-дълъг период от време.

Към момента дълговете на БДЖ възлизат на 565 млн. лева, каза Владимиров. От тях 370 млн. лв. са към банки. Целта е да бъде изплатена още една част от тази сума през тази година и след това да бъде подписано дългосрочно споразумение за 7-8 години, в които да бъде погасен остатъкът, каза Владимиров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. StefanK
    #5

    Нали по същата технология ликвидираха реалната икономика? Чрез високите цени на горивата,електроенергията и суровините доставяни от частни монополисти съсипаха и доведоха до изкуствен фалит всички предприятия от машиностроенето, електрониката,мините, телекомуникациите и ги певърнаха в скрап,чрез делеираните бюджети и скъпите лекарства доведоха до фалит общинските болници,хиляди училища,детски градини, читалища,театри,опери, филхармонии,киноцентъра "Бояна-филм",Държавен резерв,БАН,а вече дойде ред на всички летища,пристанища и на БДЖ.Чрез високите лихви на отпусканите кредити,скъпите горива,торове,препарати и резервни части съсипаха земеделските кооперации.

  2. Valentin Dimitrov
    #4

    Споко, и в Япония ги спират, но само при земетресения...

  3. Apostol
    #3

    Умишлено водиха железниците към разруха. Дълги години не инвестираха в тях. В последно време стана кошмарно да се пътува, дори по основни маршрути като София-Варна и обратно. Стари вагони, мръсотия, няма ги някогашните експресни влакове, коиот и през 70-те години на миналия век бяха по-луксозни от днешните талиги. Скапано, бавно, смрадливо. Да не ти се налага да отидеш до тоалетна! Гарите също се разнебитиха, столичната е само на 40 години, а вече ан нищо ен прилича. Умишлен фалит в полза на всякакви автомобилни мафиоти и автобусни бандити. А жп е социален транспорт и трява да бъде дотиран, защото бедните у нас не са малко.

  4. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #2
  5. Анонимен13_deactivated_1423135280
    #1

    Многодишното крадене в БДЖ, както и псевдосоциалната политика на ниски цени на билетите доведе до масов отлив на платежоспособни пътници от железниците, защото качеството им се занижи до степен "мизерия". Вижте какви са железниците на запаноевропейските държави, те са такива, защото там има правилна политика! За съжаление тук никога няма да се получи, затова и железниците отиват към ликвидация!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.