Габрово и Карлово на протест срещу спрените влакове

БДЖ маха още 90 композиции от февруари и ще съкращава 1500 железничари заради орязаната субсидия

Пътници се подписваха в гражданската петиция срещу спирането на влакове на БДЖ, сн. БГНЕС

БДЖ спря от движение в понеделник 38 влака и най-засегнатите градове от решението – Гарбово и Карлово, излязоха на протест като попречиха на железопътното движение за кратко и заплашиха да блокират на 17 януари цялата подбалканска линия. Но жп гарите започна и събирането на гражданска подписка срещу орязването на влаковете. Само в Русе за няколко часа се събраха над 2 хиляди подписа в защита на влаковете. За събота е насрочен и национален протест в Горна Оряховица, в който се очаква да се включат и железничари заради предстоящите след тях съкращения.

Спирането на 38-те влака от 12 януари и съкращаването на маршрутите на други десет композиции засяга предимно ученици и студенти и в по-малка степен работещи.

От началото на февруари предстои да бъдат спрени още 90 влака. Ще бъдат съкратени и 1500 железничари като действията се предприемат заради намалената през 2015 г. с 40 млн. лв. държавна субсидия за БДЖ за извършването на пътнически превози в отсечки,  където има малко пасажери и железницата не може да си покрива разходите.

Протестите, които се организират в засегнатите места, достатъчно красноречиво говорят, защото зад тях застават и общини и кметове, за това има ли нужда от тези влакове или не, коментира Искра Иванова, секретар на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа“ .

"Какво означава, че не достигат 40 млн. лв.? Това е обществен транспорт. Транспорт, който ползват обикновените хора. Можаха да се намерят 4 млрд. за КТБ, а не могат да се дадат необходимите 180 млн. субсидия за 2015-а година. Да не говорим, че не се правят никакви инвестиции в този обществен транспорт и по всичко личи, че железопътният транспорт не е приоритет на държавата, а трябва да бъде", каза Иванова пред БНР в понеделник.

В протеста в Габрово се включиха жители от града, Дряново и село Царева ливада, които са най-засегнатите дестинации от спирането на влаковете от 12 януари. В митинга е участвал е областният управител на Габрово, както и  кметовете на малките населени места, които са сред потърпевшите.

Протест имаше и в Карлово.

От спрените 38 влака десет са по маршрута Габрово - Царева ливада и шест, които спират от Стара Загора до Горна Оряховица и обратно. Десет от спрените влака засягат пък Карлово, каза председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев.

Организирана е и протестна подписка срещу спирането на четири влака, които засягат община Медковец, каза кметът на общината Венцислав Евгениев. По думите му решението ще засегне много хора от Медковец, които работят в железниците, както и пътуващите учители, които преподават в местното училище. Община Медковец е с население от 4100 души.

Шефът на БДЖ: Нямаме друг ход

"Това е единственото действие, което бихме могли да предприемем, след като субсидията беше намалена от 180 млн. на 140 млн. лева през тази година. Принудени сме да намалим влаковете в движение и да редуцираме персонала", обясни отново изпълнителният директор на държавния холдинг Владимир Владимиров пред БНТ. 

За 17 януари се подготвя и голям протестен митинг срещу съкращенията в железниците в Горна Оряховица. В него ще се включат освен служителите на БДЖ и гражданите, заяви председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев пред БНР.

Съкращенията почват с пенсионери

Съкращенията в БДЖ ще бъдат направени плавно и поетапно, каза Владимиров. Започва се с освобождаване на пенсионерите, след това на служителите с временни договори и едва тогава ще се пристъпи към съкращаване на друг персонал, обясни той.

По думите му максималната бройка съкратени, до която трябва да се достигне е 1500 служители. Ако експерти и служители на железницата предложат друг вариант, то ръководството на БДЖ е готово на диалог, каза Владимиров.

Железниците изпълняват социална функция, но не са социална институция, а търговско дружество, което се субсидира от държавата, за да може да се поддържа транспортната инфраструктура, обясни шефът на БДЖ. Той посочи, че съкратените влакове са с изключително ниска рентабилност – от 4%, като по тези линии са се возели по няколко пътника.

План за стабилизиране на БДЖ

Преструктурирането на холдинг БДЖ е приключило, а до средата на февруари ще излезем с план за финансовото стабилизиране на националния железопътен превозвач, каза Владимиров. По думите му този план ще бъде представен на всички държавни институции и политически партии. Целта е да се намери съгласие между тях за спасяването на БДЖ. Това ще даде възможност да се направи инвестиционен план за по-дълъг период от време.

Към момента дълговете на БДЖ възлизат на 565 млн. лева, каза Владимиров. От тях 370 млн. лв. са към банки. Целта е да бъде изплатена още една част от тази сума през тази година и след това да бъде подписано дългосрочно споразумение за 7-8 години, в които да бъде погасен остатъкът, каза Владимиров.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?