Гаф на МО около ремонта на руските хеликоптери

Ще се отстранява техническа грешка в поръчка за над 31 млн. лева

Хеликоптер Ми 17
Военното министерство има системни проблеми с обществените поръчки и това за пореден път се потвърди с планирания ремонт на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24. Поръчката за над 31 млн. лева бе пусната преди дни, но със сгрешена документация, от която не става ясно колко точно машини иска да ремонтира министерството. 
 
От МО признаха за допусната грешка в заданието и съобщиха, че то ще бъде коригирано. 
 
Пред Mediapool от там обясниха, че грешката се дължи на това, че условията са били променяни на няколко пъти, докато поръчката се е подготвяла.
 
В крайна сметка от МО уточниха, че ще бъдат ремонтирани два вертолета Ми-17 и четири Ми-24. Цената остава същата. 
 
"За допуснатото техническо несъответствие ще бъде потърсена отговорност",  заявиха от министерството.  
 
Ремонтът на руските машини стана наложителен след като и последният Ми 17, който можеше да лети, се разби преди близо два месеца. При инцидента загинаха двама военни, а един пострада тежко. 
 
Състоянието на въртолетната ни авиация е критично. От 5 хеликоптера Ми-17 не лети нито един, от 5 Ми-24 лети само един, от 12 "Кугар" летят 3-4, а от 6 "Бел“ летят 3. 
 
Гафът 
 
МО обяви поръчката за сключване на рамково споразумение за ремонт и поддръжка на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24 през следващите четири години.
 
Специализираното издание "Клуб КРИЛЕ" обаче засече серия противоречия в документите, от които трудно може да стане ясно какво точно поръчва МО. 
 
Ми-17: 1, 2 или 4 броя?
 
В приложеното решение № 86/24.07.2018 г. в точка IV 3) I е записано, че става въпрос за ремонт на 2 (два) броя вертолета Ми-17, а в Обявление за обществена поръчка в точка II 2. 1) е записано 4 (четири) броя вертолети Ми-17. 
 
От друга страна в Техническата спецификация ТС Л22 2898.18-УВО в Приложение 1 има изискване за ремонт на 2 броя основни двигатели и 1 брой пусков двигател, които са необходими за 1 брой вертолет Ми-17. 
 
От трета страна в Приложение 3 на същата Техническа спецификация се изисква ремонт на 2 броя авиохоризонт АГБ-3К сер. 3, които са достатъчни за 1 брой вертолет Ми-17. 
 
Ми-24: 4 или 6 броя?
 
Подобна е и ситуацията и при вертолетите Ми-24. 
 
В обществената поръчка за Възстановяване и осигуряване на летателната годност на вертолети Ми-17 и Ми-24, Номер-МО: MO-DOA-2018-045, Номер-АОП: 00164-2018-0023 в приложеното Решение № 86/24.07.2018 г. в точка II. се говори за 4 (четири) броя вертолети Ми-24. 
 
В Техническата спецификация към обществената поръчка ТС Л22 2899.18-УВО в точка 2 са посочени 6 (шест) броя вертолети Ми-24.
 
Проблемът с поръчките в МО
 
Поредният гаф става на фона готвените от военния министър Красимир Каракачанов законови промени, които да извадят подобни дейности от разпоредбите на Закона за обществените поръчки. 
 
Мотивът е, че тези поръчки често се обжалват от фирми, които се занимават с "чорапогащници и банички", и се проточват много дълго във времето.  
 
Подобни случаи наистина са факт, но далеч по- притеснителна е липсата на капацитет на МО да провежда обществените си поръчки. 
 
Освен това през последните години бяха спрени редица обществени поръчки след съмнения, че са нагласени.
Още по темата
Още от България