Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Гагаузов вкарва подизпълнител за магистрала "Люлин"

18 коментара
Гагаузов вкарва подизпълнител за магистрала "Люлин"

Ако турският консорциум "Мапа – Ченгиз", който строи магистрала "Люлин", не успее да увеличи мощността си и да подобри организацията си, в проекта "трябва да се вкара още една фирма, която като подизпълнител да работи по-бързо за усвояване на парите по магистрала "Люлин". Това заяви в понеделник министърът на регионалното развитие и благоустройството пред БНР, като поясни, че това е неговото мнение по въпроса.

В интервю пред в. "Труд", отново от понеделник, шефът на строителния гигант "Главболгарстрой" Симеон Пешов пък заяви: "Положението с магистрала "Люлин" е критично...фирмата-кандидат взе търга при дъмпингова цена... При такава ситуация този обект няма да бъде изпълнен...Един от вариантите е фирмата да бъде изгонена, за да се знае, че с дъмпинг не се печели. Да разделят обекта на няколко лота, да направят бързи търгове с участието на повече фирми. Брюксел ще ни подкрепи, сигурен съм".

Пешов обясни, че той лично не е говорил с Брюксел, но други хора са говорили, и от Европа обещали подкрепа, защото "този обект трябва да бъде завършен".

Гагаузов обясни, че "за мен проблемът не е в дейността на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" по отношение на магистрала "Люлин", проблемът е много по-стар и много по-важен и всички хора от бранша го знаят". Според него въпросът бил в това, че цената, с която бил спечелен редовно проведения търг и която е с 50, 60 и повече милиони по-скъпа от офертите на западните кандидати, по мнението на строителите най-вероятно няма да достигне.

Оскъпяването той обясни с различните сметки преди шест години за цена от 140 млн. евро и забавянето с две години заради оценката за въздействие върху околната среда и спора откъде да мине трасето, което е натрупало инфлация.

По план строежът на аутобана трябваше да приключи в началото на декември 2009 г. Изключено е да се спази срокът, забавянето в най-добрия случай ще е 5 месеца. Към момента работата е приключена на около 13-15%, според Симеон Пешов.

Проектът е с общ бюджет 148.45 млн. евро, от които 111.3 млн. евро са от ИСПА. Европейските средства обаче са блокирани, както и всички останали пари на ЕС за пътища, заради отнетата акредитация на пътната агенция след скандалите с конфликт на интереси и корупция в бившия пътен фонд. Ако пък договорът с изпълнителя бъде прекратен и се избира нов, България губи окончателно шанса да строи пътя с европейски средства.

"Люлин" е най-късият (19 км), но и най-скъп аутобан в страната, заради множеството предвидени съоръжения. Средната цена за 1 километър от магистралата излиза 7 230 611 млн. евро. Проектът включва мостови съоръжения и три тунела. Шосето ще бъде с по 2 ленти за движение в едната посока и проектна скорост от 100 – 110 километра в час. Магистралата е част от европейските транспортни коридори номер 4 и номер 8. При Даскалово "Люлин" ще се свърже с началото на автомагистрала "Струма" до Кулата.

"Няма наваксване по строителството на магистралато", казаха от Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ). "Не сме чували за такова решение – в строежа да се включи подизпълнител", коментираха от там за Mediapool. Агенцията е възложител на обществената поръчка за строежа на аутобана. Само изпълнителният директор на НАПИ може да решава и да се разпорежда с проекта – дали да се включи подизпълнител или пък да се прекрати договора с изпълнителя.

Два дни преди пространните интервюта на Гагаузов и Пешов новоназначеният изпълнителен директор на НАПИ, Димитър Иванов, за когото се вярваше, че ще изкорени порочните практики в пътната агенция, си подаде оставката. Премиерът Сергей Станишев още не обявил публично приема ли оттеглянето от поста на Иванов и какви са мотивите на инженера – здравословни проблеми, натиск отвън или несъгласие с маниера на работа в българското пътно строителство.

Негодуващата срещу закъснението с "Люлин" фирма "Главболгарстрой" трябваше да пусне през септември магистрала, широка 46 метра, в участъка на "Околовръстно шосе" от бул. "България" до "Симеоновско шосе" – т. нар. Южна дъга. Това все още не се е случило. Освен това фирмата на Пешов строи пътя за космическите 10 млн. евро на километър, с обяснението че една част от парите са за шосето, а другата – за прилежащата инфраструктура.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Драгичево
    #19

    айде 15 да са!Терена не е кой зае какъв сложен.

  2. възмутен
    #18

    Абсолютни нагли измекяри! Как може в Сърбия (120км, Белград - Суботица) и в Гърция (Промахон - Серес, 40км) за 9 месеца да правят магистрали и да ги пускат, а тук 19км трасе ще го открият след 4 години и на следващия ден още ще го затворят за доизкусуряване. Имало особености по терена? А в другите страни няма ли?А виадукта на раклона за Плевен и В.Т. при Тетевен? Него виетнамски общаци да бяха наели щяха да го изградят за 2 месеца, а вече 2 години минаваме през Зл. Панега.Това е гавра! Абсолютно

  3. чичо Ви
    #17

    Още по времето, когато таз администрация се зовеше ГУП се знаеше, че и портиера им прибира комисионни. От години вече трябва да се отчитат и на министри и затова комисионните се качват , а свършената работа намалява. Цялата сграда на пл.Македония трябва да се изпразни - тези крадльовци не са ни необходими. |А Гагузов да си мълчи, защото някои може да си поиска обратно парите, който му даде за миналите избори - парите с американският мирис.

  4. възмутена
    #16

    И ако все пак някой от отговорните за ремонтните дейности в тази пародия на държава чете нашите мнения, да се замисли над това: след като сега затворихте "Стамболийски" за ремонт (то е ясно, че метро скоро няма да има и трамваите са неизбежни), поне сложете линиите вдясно, за да не се пречи на трафика! Но когато са извън БГ нашите държавници се чудят само как да откраднат хавлията от хотела (плащан от нашите пари) или повече захарчета от шведската маса, вместо да погледнат или попитат как се прави

  5. 89
    #15

    Симо Пешов защо не си гледа Южната дъга на околовръстното, а иска още да лапа от бюджета.Какъв дъмпинг са дали турците, като израелците бяха с най-ниска цена на този търг, а те бяха на четвърто място.Не се ли срамуват Гагаузов и Пешов да говорят глупости и си мислят че хората не помнят и пасат трева.

  6. tnt
    #14

    Околовръстното шосе е най-скъпия проект. Около 23 млн. лв на километър... а и сроковете са най-дългите... 4 години 4 километра :)

  7. Радко
    #13

    Не се безпокойте, Еврокомисията ще спре парите за магистрала "Люлин" напълно до края на годината.

  8. ves
    #12

    Та нали скоро по телевизията ни показваха как работниците на фирмата-изпълнител, докарани от Турция, работят всеки ден, без прекъсване. За тях нямало почивни дни, празници. Именно затова не били наемани българи, защото те не могат да бъдат накарани да работят без почивки. А сега какво стана, при тази усилена работа, турската фирма изостанала с обекта.Така турските фирми ПЕЧЕЛЯТ търговете за пътищата. Обявяват една цена, която с течение на времето се удвоява. А тази част от парите отиват за сараи, СПА-центрове, яхти, бронирани коли и всякакви луксове, които и в съниата си дори не е мечтал циганина Доган.

  9. Пух
    #11

    Предлагаме на ЕС да вземе да дойде да ни построи отсечката - с нейни работници и с нейните пари. Ей така даром! Сигурен съм, че така им е писнало да ги занимаваме с нашата велика АМ Люлин, че накрая ще получим това неприлично предложение. Но ние понеже няма да имаме какво да си лапкаме ще откажем. Тъй де - то къде ще му излезе края ако всичко даром ни го дават...

  10. Голем прът
    #10

    цари край започнатата магистрала. От месеци човек не се мярка в началото на строежа при с. Драгичево. Какво чудно - поредната компрометирана държавна поръчка. Протежетата на гнусливеца Дохан не могат да свършат грам работа. Явно парите, които мажеха да се откраднат свършиха и те спряха работа. Следите са вече заметени. Бих пратил цялото ръководство на ДПС и дружките им от коМунчовската партия да бачкат на магистралата. С пранги и топузи на краката.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.