Връзката между газовите системи на България и Румъния ще се оскъпи с около 4.7 млн. евро заради решаването на проблемите със строежа на подводното трасе на газопровода по дъното на река Дунав край Русе и Гюргево. Това става ясно от обявена от българския газов оператор "Булгартрансгаз" обществена поръчка за избор на нов изпълнител, който да изгради подводния преход на интерконектора.
Тази газова връзка със съседните ни държави трябваше да е първата, която да влезе в експлоатация и така да осигури алтернативни доставки на газ при необходимост и криза със снабдяването с руско синьо гориво. По план газопроводът Русе-Гюргево трябваше да заработи в средата на 2013 г., но пускът му бе нееднократно отлаган заради проблемите, които избраният изпълнител – консорциум от румънски фирми, срещна с геоложки структури по дъното на реката. В началото на 2014 г. обаче "Булгартрансгаз" и румънската "Трансгаз", които реализират проекта, все още очакваха проблемите да бъдат преодолени. Българският оператор твърдеше, че при нужда ще се търси нова фирма за подводното трасе. Преди месеци обаче премиерът Бойко Борисов съобщи, че подводната тръба се е сплескала и това бави пускането на връзката.
Сега, година по-късно след констатирането на проблемите, най-сетне се обявява нова обществена поръчка за построяването на подводния преход на интерконектора. Тя ще бъде проведена по реда на българския Закон за обществени поръчки като "Трансгаз“ е упълномощила "Булгартрансгаз“ да открие процедурата от името и за сметка на румънския газов оператор.
Кандидатите да построят "основен газопровод Dn 500 mm от преход (включително подводен преход) под река Дунав за междусистемно свързване на газопреносните системи на Румъния и България” трябва да покрият предквалификационни изисквания за финансова стабилност и да имат поне петгодишен опит в строежа на подобни съоръжения. Срокът за подаване на офертите им е 4 май и желаещите да участват трябва да внесат банкови гаранции от 45 хил. евро.
Срокът за изпълнение на строителните работи е краят на декември 2015 г. и спазването му е от изключително важно значение, ако България и Румъния искат да запазят полученото за строежа на газовата връзка европейско финансиране.
Прогнозната стойност за изпълнението на новите геоложки сондажи, полагане и изтегляне на тръбите, е 4.7 млн. евро без ДДС. Става въпрос за трасе от 2.1 км по дъното на Дунав.
Общата дължина на реверсивната междусистемна връзка е 25 км., от които сухопътни са 15.4 км на българска територия и 7.5 км. на румънска. Максималният капацитет на газопровода е 1.5 млрд. куб. м годишно като капацитетът на доставките от България към Румъния и от северната ни съседка към нас е различен.
Прогнозната стойност на проекта е около 24 млн. евро. За реализацията на проекта на двете компании е отпусната безвъзмездна финансова помощ от близо 9 млн. евро от европейската енергийна програма за възстановяване. За българския участък помощта е 4 375 294 евро. Останалото финансиране е за сметка на двата оператора.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
6 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Заради социалистите и ГЕРБ,газовата връзка с Гърция се забави,а колкото повече се забавя,толкова по-скъпа става.Да не говорим,че е от жознено-важно значение за БГ.
Сплескана е не само тръбата, ами и желанието на румънската страна да завърши проекта. ЯВНО, НЯМА ДА СТАНЕМ ГАЗОВ ОКТОПОД С ЕДНА-ДВЕ ТЪНИЧКИ ТРЪБИЧКИ...
Фирмата - строител е румънска, ние сме само потърпевши. На шега - да бяха повикали италианския кораб-фабрика, който полага тръби по морското дъно, щеше да стане по-бързо!
Турците построиха цял тунел под Босфора за 4 млрд щ.д. Тунелът е жп, 14 км и е на 56 метра под водата. При нас става въпрос за "трасе от 2.1 км по дъното на Дунав"
Рубладжийте от "Булгартрансгаз" от преди 2010 г. тръгнаха към Дунав , а от 2013г.? се гмуркат в нея и се удавиха ! Пляскаха на скъпия "Ненужния паток", ама ядец!