ГБС с поръчки за четвърт милиард и отказ от тунел "Железница"

През декември 2007 г. беше открит първият нов участък от Южната дъга на Околовръстния път на София. Тогава Бойко Борисов беше кмет, а Сергей Станишев премиер. Зад двамата е президентът на ГБС Симеон Пешов

Голям шлем успя да направи една от най-крупните строителни компании у нас – "Главболгарстрой" (ГБС) между коледните и новогодишните празници. Фирмата, която е собственост на фамилия Пешови, спечели три пътни поръчки за около 500 млн. лв. Те са за изграждането на 17 км от новата магистрала "Европа", за построяването на нови 6 км от Южната дъга на Околовръстното шосе и за тунел "Железница" от магистрала "Струма". Това става ясно от публикувани документи в профила на купувача на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Към момента е подписан само един от договорите с АПИ, а за другите два това предстои, стана ясно от изказвания на шефа на АПИ Светослав Глосов и на премиера Бойко Борисов.

Няколко часа след публикацията от ГБС заявиха пред Mediapool, че ако бъдат поканени за подписване на договор за тунел "Железница" категорично ще откажат.

Компанията обаче има шанс да спечели още една многомилионна поръчка - за участък от магистрала "Хемус" между пътен възел "Боаза" и разклона за Плевен/Ловеч. ГБС са сред фирмите, които имат сключено рамково споразумение с държавната "Автомагистрали", която вече има договор за изграждането на магистралата с държавни пари.

Подписи за отсечката Драгоман-Сливница

В първия работен ден след Коледа – 28 декември АПИ съобщи, че е подписан договора за отсечката между Драгоман и Сливница, която е част от новата магистрала "Европа" между София и граничния пункт "Калотина" за 97.8 млн. лв. без ДДС. Средствата се отпускат от републиканския бюджет.

Трасето от 17 км ще бъде с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране. Срокът на договора е 910 календарни дни, от които 180 дни са за изработването на техническия проект, а 730 дни са за строителство.

Веднага след Нова година Бойко Борисов обяви, че се надява изграждането ѝ да започне още тази година. Пак тогава премиерът каза, че тази година ще започне и строителството на продължението на Южната дъга на околовръстния път на София от ж.к."Младост" до бул."Цариградско шосе".

Най-добра оферта за продължението на Южната дъга на София


Проверка на Mediapool в регистъра на обществените поръчки показва, че в същия ден, в който ГБС подписва договора за магистрала "Европа", са отворени и ценовите оферти за изграждането на 6 км от Южната дъга на околовръстното шосе – 28 декември.

ГБС печели поръчката с най-добра оферта – максималните 40 точки за техническо предложение и цена от близо 119 млн. лв. без ДДС.

В търга оферти бяха подали осем кандидати, сред които и обединение с участието на "Джи Пи Груп". Те обаче са отстранени, така както се закани премиерът Бойко Борисов след скандала "ДжиПиГейт".  Другите отстранени са "Хидрострой", обединение между "Агромах" и "Пътища Пловдив", и това с водещ партньор "ПСТ Груп". Всичките заради открити нередности в тръжната документация.

Така до отварянето на ценовите оферти са допуснати четирима кандидати. Най-ниска е цената на "Трейс груп холд" – 95.5 млн. лв. без ДДС, но компанията на Николай Михайлов получава само 28 точки за техническата оферта.

Максималните 40 точки за техническата оферта получава и обединение между "Геострой" и "Пътстрой 92", но тяхната цена е 121.2 млн. лв. без ДДС.

Най-ниско е оценено техническото предложение на "Иса 2000" – 16 точки, а предложената цена е 121.1 млн. лв. без ДДС.

Окончателното решение на комисията за избор на изпълнител все още не е публикувано, но ако бъдат спазени заложените критерии в оценяването на офертите, победителят би трябвало да е "ГБС Инфраструктурно строителство". Така това ще бъде трети участък от Южната дъга, който ще се строи от ГБС, която е перманентен победител в търговете за нея. Фирмата започна разширението ѝ още, когато Бойко Борисов беше кмет на София през 2006 г. с пари  от бюджета. От тогава досега беше ваправено разширението от бул."България" до ж.к."Младост".

Новият участък е с дължина от 6 км от ж.к."Младост" до бул."Цариградско шосе" и е последният от разширението на Южната дъга на Софийския околовръстен път. Срокът за изпълнение е 910 календарни дни, от които 180 дни за проектиране и 730 дни за строителство. Това е приблизително около 2.5 години. Така, ако няма обжалвания, през 2021 г. участъкът би трябвало да е завършен.

Съдът казва за тунел "Железница" до средата на януари

След Нова година шефът на пътната агенция съобщи, че скоро предстои да бъде подписан и договорът за изграждането на тунел "Железница", който е част от магистрала "Струма" и се строи с европейски средства.

Тази поръчка беше спечелена от обединение начело с "Джи Пи Груп", но след скандала, компанията обяви, че се отказва от поръчката.

До момента компанията не е заявила официално отказа си в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Причината е, че се изчаква решението на съда по жалбата на "Актор", което се очаква да излезе до средата на януари.

Ако жалбата на гръцката компания бъде отхвърлена, според Закона за обществените поръчки следва да се покани вторият класиран да подпише договор. В случая това е обединението, включващо ГБС, с оферта за строежа на тунела за 191 млн. лв. без ДДС. От компанията, заявиха пред Mediapool, че ако бъдат поканени за сключването на договора категорично ще откажат.

Така и ако "Джи Пи Груп" спази обещанието си за отказ от поръчката, което обяви публично, АПИ ще бъде принудена да почне процедурата отново, което е малко вероятно да се случи.

Обединение от фирми на ГБС вече беше избрано и за строител на трасето преди тунел "Железница" с дължина 720 м с цена от 28.4 млн. лв. без ДДС.

Така към момента е ясно, че ГБС си е осигурило поръчки за четвърт милиард лева за следващите две години. Под въпрос е поръчката за още четвърт милиард за тунел "Железница", както и новите търгове за участъци от "Хемус" и Кресненското дефиле.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?