ГЕРБ бързо се отрече от по-скъпото паркиране в София

Въвеждането на червена зона хем беше прието, хем отложено за неясното бъдеще

Сн. БГНЕС

Столичният общински съвет хем прие създаването на нова по-скъпа зона за паркиране в центъра на града и разширение на съществуващите синя и зелена зона, хем управляващите от ГЕРБ обявиха, че скоро нямат намерение да превърнат тези идеи в реалност. Това стана ясно при гласуването на Плана за устойчива градска мобилност, който беше одобрен от общинарите в четвъртък.

Документът се разработва от повече от две години и залага мерки за развитието на града до 2035 г. Както Mediapool писа, той предвижда въвеждането на червена зона в същинския център на града. Паркирането в нея трябва да е по-скъпо от това в синята зона, която пък трябва да се разшири основно на изток и север. Ден преди окончателното приемане на документа в него беше записано и "първоетапно" повишаване на цената за паркиране в синя зона с 50% или до 3 лева на час. В плана е заложено и разширение на зелената зона. Има и мерки за изграждане на стотици километри велоалеи, за пускането на довеждащ транспорт до метростанците в кварталите, за увеличаване на пешеходните пространства в центъра.

Предизборно обаче от ГЕРБ побързаха да обяснят, че планът е само "философия", а конкретни мерки за подобряване на транспорта в града ще се разписват в последващ стратегически документ, чиято подготовка вероятно също ще отнеме години. И въпреки че, по думите на общинските съветници от ГЕРБ, приетият в четвъртък документ е само рамка, в него има доста подробности като това къде точно ще се разполага червената зона, откъде ще минават бъдещите велоалеи, какви транспортни проекти ще бъдат изпълнение в следващите години. За всички мерки са посочени индикативни стойности, а за повечето са заложени и срокове.

Сред детайлите в документа беше и текстът за "първоетапно" повишаването на цената на синята зона с 50%. Подобни предложения обаче винаги предизвикват недоволство сред част от жителите на столицата и от ГЕРБ побързаха да се отрекат от това изречение от плана.

"Нямаме намерение да въвеждаме нови зони за паркиране или да увеличаваме цената. Препоръчаните червени зони, увеличение на цената или на обхвата на съществуващите не са предмет на скорошно обсъждане", обясни Зафир Зарков (ГЕРБ). Но все пак добави, че разписаното в плана "в някакъв момент ще се случи".

"Отсега да говорим след 15 години каква ще е цената за паркиране е невъзможно", каза преди това кметът Йорданка Фандъкова и добави, че нито тя, нито общинският съвет имат намерение за ръст на цената за паркиране в "близко бъдеще". В проекта на план за градска мобилност поскъпването на синята зона беше сред краткосрочните мерки, а не идея за след 15 години.

Кметът добави, че разширение на зоните за платено паркиране ще има, ако жителите на даден район поискат. Така в последните години беше оправдано разширяването на зелената зона.

Още по темата
Още от България