Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ГЕРБ брани по-скъпите билети в София, въпреки корупционния скандал в ЦГМ

ДСБ атакува новата цена с аргумента за лошо управление на ЦГМ; БСП внесе искане до областния управител

9 коментара
ГЕРБ брани по-скъпите билети в София, въпреки корупционния скандал в ЦГМ

ГЕРБ не смята, че скандалът с "депутатските" спирки, предизвикал каскада от оставки в ръководството на Столична община, е доказателство за лошо управление на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и основание да се преразглежда поскъпването на билета за градския транспорт. Това обяви в понеделник председателят на Столичния общински съвет (СОС) Елен Герджиков (ГЕРБ) по повод настояването на съветниците от ДСБ за отмяна на увеличението на цената на билета за градския транспорт от 1 лев на 1.60 лева.

ДСБ: Скандалът със спирките доказва, че ЦГМ се управлява лошо

Съветниците Марта Георгиева и Трайчо Трайков посочиха, че репортажът на Нова телевизия за 60 навеса на спирки, спечелен от фирма на съпруг на депутат от ГЕРБ, е потвърждение на аргументите им за лошо управление на общинската фирма "Център за градска мобилност".

"От името на мнозинството от групата на Реформаторския блок изразяваме, че решението за цената на еднократното пътуване в София и на десетте талона следва да бъде отменено от общинския съвет", заяви Марта Георгиева от ДСБ. По думите ѝ достатъчно основание за това е, че кметът Йорданка Фандъкова, която преди защитавала новата цена, е загубила доверие в ЦГМ.

Същевременно цялото ръководство на ЦГМ, съставено без изключение от дейци на ГЕРБ, депозира оставка пред кмета Йорданка Фандъкова. Тя бе поискана в петък след скандал за обществена поръчка за ремонт на спирки, възложена от общинското дружество на фирма на съпруга на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева. По настояване на премиера и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов още същия ден оставки подадоха Коцева и зам.-кметът по транспорта в Столична община Любомир Христов.

Освобождаването на ръководството на ЦГМ трябва да стане формално от Общинския съвет.

Последното предложение на ЦГМ, одобрено с крехко мнозинство в СОС, бе за повишаване на билета за столичния градски транспорт от 1 лв. на 1.60 лв. от юни, както и за мащабна инвестиционна програма. Предложението бе прието с гласовете на ГЕРБ, СДС и съветникът от ДБГ Прошко Прошков. Гласувалите "против" съветници от БСП, ДСБ, група "Пет" и коалиция "Сердика" настояват решението да бъде ревизирано.

Трайчо Трайков заяви, че Реформаторският блок е подкрепил бюджета на общината, защото една от стратегическите цели е била София да стане по-зелен, чист, здравословен град за живеене. "Това решение за билета е в противоречие. Първият ефект от увеличението е, че хората, които не ползват преференциална цена, ще се качат на колите си и на такситата, защото двама души с такси ще е подобна цена", посочи Трайков.

Трайчо Трайков, който беше министър на икономиката в първия кабинет на Бойко Борисов, заяви, че е поел ангажимент пред Фандъкова да даде професионално мнение как може да се оптимизират разходите в общинското дружество.

Марта Георгиева даде пример и с общинското предприятие "Екоравновесие", което отговаря за бездомните животни в столицата и е платило 3 млн. лева за приют от отворен тип, което означава, че за всяко куче е построен 3.5 кв м хотел три звезди, а това не било така.

ГЕРБ няма да преразглежда цената на билета и не вижда проблеми в ЦГМ

Общинските съветници от ГЕРБ нямат намерение да преразглеждат увеличената цена на билета, съобщи председателят на СОС Елен Герджиков на извънредна пресконференция в понеделник.

Според него не бива да се прави връзка между тарифната политика в транспорта и конкретния случай с поръчката за спирките, спечела от фирма, свързана с депутат от ГЕРБ.

"Не виждам връзка между двете неща", каза той и добави, че решението за увеличение от 1 лев на 1.60 лева е било взето не на базата на конюктурата, а на последователни решения.

"Изискано беше от "Център за градска мобилност" да представи реалната цена билета. Дружеството дефинира къде да бъде акцентът в тази цена дали да се събира от всички хора увеличението, или само от част от тях", каза Герджиков.

Според него политическото решение е да не се променят цените на картите, за да може редовните ползватели на градския транспорт да пътуват средно на цена от 50 стотинки и така да се стимулира използването на карти.

Герджиков още каза, че отрича всички обвинения за непрозрачност на общинските търговски дружества по повод съмнителната обществена поръчка за 60 навеса на спирки на градския транспорт, спечелена от съпруга на Ирена Коцева.

БСП внесе искане до областния управител да отмени увеличението на билета

Междувременно общинските съветници от БСП внесоха искане до областния управител на София-град за отмяна на решението за новата цена на билетите. Областният управител Веселин Пенев е от Реформаторския блок. Той е от Народна партия свобода и достойнство на Касим Дал.

В подкрепа на искането е приложена подписка на 4000 граждани против увеличението.

Аргументите на БСП са правни и фактически. Според левицата липсва сериозен анализ за промените в цената, което показва, че по същество няма преуреждане на обществените отношения каквато е целта на всяка една законова промяна, обясни Милка Христова, зам.-председател на СОС. По думите ѝ става въпрос за една симулативна промяна на нормативни текстове като единствената цел е промяна в цената на билета, талоните и въвеждането на три нови превозни документи. Христова отбеляза, че наредбата не отговаря на чл. 28 от Закона за нормативните актове, който урежда на какви изисквания трябва да отговаря изменението на един нормативен акт. Очакваме областния управител да върне това незаконосъобразно решение, каза Христова. Тя обясни, че повишаването на цената ще бъде отложено, ако областният управител уважи доводите на БСП. Граждани са готови да сезират и Административния съд за отмяна на решението на СОС, посочи Паргов. Той прогнозира, че сагата с билетчето би могла да се проточи дълго време.

По повод оставката на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов заради обществената поръчка със 60 навеса на спирки, председателят на общинската група на БСП Калоян Паргов благодари на премиера и на кмета за бързата реакция. Тази мигновена реакция е само доказателство за това, че групата на БСП през изминалите години е била много права за това, което се случва в транспорта, посочи Паргов. Тази оставка е доказателство за нашите аргументи, които дадохме против увеличението на билета за градски транспорт. Проблемите само хвърлят съмнение върху начина, по който Столичната община работи и изразходва средства.

"Скандалът с Христов за тези дребни 260 хил.лв. на фона на близо 1 млрд.лв., които той като заместник-кмет е разписал през последните седем години, хвърля съмнение върху целия бюджет на общината и върху прозрачността на работа", посочи Паргов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. someone
    #9

    Очаква се центърът за градска малоумност да забрани карнето и по други велоалеи, освен по бул."Витоша", за да ограничи процъфтяващия велотранспорт и да си вкара малко пари в продънената и окрадена система, която никой не би искал да използва при новите цени на билета.
    Защо никой не разследва далаверите с ремонтите на автобуси гробници за стотици хиляди левове, срещу които могат да се купят десетки по-добре изглеждащи и возещи автобуси, които не са като газови камери и не са пипани от булгаристански,

  2. Entdecken
    #8

    Зад всички финансови далавери и проблеми в общината стои крадецът Дончо Барбалов - финансов директор там, на когото Борисов вече няколко пъти "прощава" за наша сметка. Ако някой си спомня първиат му гаф беше за няколко милиона лева, но хванаха шашмата навреме, след което Борисов му размаха пръст да не прави вече така, но нали татенцето му е от ДС - Рапонът си трае....

  3. ARROGANT
    #7

    Традициите в краденето продължава и до днес. Да си спомним КОЙ беше кмет и зам.кмет преди руската даскалица.

  4. Калико Джо
    #6

    Не ми е ясно как, след като толкова много софиянци са били из Европа и са видели истински европейски градове, мислят че тази Фандъкова върши добра работа и че столицата ни става все по-хубава за живеене.

  5. Николина
    #5

    Софийска община е извор на корупционни схеми. Достатъчно е да се видят евтините и некачествени ремонти, за да се разбере, че се краде от всичко и навсякъде. Ходим по разбити плочки, липса на нормални тротоари, никаква организация на транспорт и паркиране. Никой обаче не търси вината на Фандъкова, подписа на която стои под всеки договор.

  6. Борето от София
    #4

    Бандите от ГЕРБ искат да крадат, в частност - искат да крадат от цените на публичния транспорт в София. Как се прави: 1. Днес увеличават драстично цената на билетчето и пускат бръмчалките в главиците електорални, че тези с картите не трябва да ги интересува, защото цените на картите нямало да се вдигат. 2. След половин година ще разбръмчат бръмчалките в електоралните главици от точно обратната страна. Ама видите ли сега... билетчето се вдигнА... картите още са със замразени цени и т.н. Ето защо аз подкрепих протестите завчера, независимо от факта, че не ползвам градския транспорт по този начин, но знам какво следва. А вие?

  7. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #3
  8. Bлaдo
    #2

    а пари нЕкой ще върне ли за тая кражбА???... ........... ...и предложението за лев и 60 билетчето нЕкой ще оттегли ли? ........... ...или и друго да питам: къде е велоалеята по "Витошка", за която 3 ПЪТИ с "проект" гепнахте европари, а сега я заместихне със знак В9 "Забранено е влизането на велосипеди"?... ........ Казвайте, бе, ... мобилисти! ;-))

  9. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.