Управляващата партия ГЕРБ се оказа принудена да не подкрепи свои идеи и виждания за енергийните реформи, които обаче изненадващо бяха предложени като законови поправки от от ДПС малко преди коледните празници. Рамадан Аталай и негови колеги ги внесоха между първо и второ четене на корекциите в Закона за енергетиката, инициирани от самата ГЕРБ в лицето на председателя на парламентарната енергийна комисия Валентин Николов.
Най-общо предложенията на ДПС могат да се опишат като дългоочакваната стъпка за пълната либерализация на електроенергийния пазар, за която настояват и от Брюксел години наред.
Сред тях е намерението от 1 юли 2021 г. "Националната електрическа компания" вече да не е обществен доставчик и да не е длъжна да осигурява електроенергия за електроснабдителните дружества, както и да отпадне ангажиментът ѝ да изкупува електроенергията по дългосрочните договори с т.нар. американски въглищни централи.
Друга важна стъпка е въвеждането на механизма за капацитет, който да замени т.нар. студен резерв, и за държавно субсидиране да могат да кандидатстват в търг всички съществуващи електропроизводствени мощности. Eнергийното министерство преговаря по тази тема от есента на 2019 г. и все още не е постигнато нищо съществено, тъй като вървят съгласувателни процедури с ЕК именно по законовата рамка. От Брюксел също така е поставено условието да отпаднат квотите за осигуряване на ток за регулирания пазар, които в момента Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) определя всеки юли.
Настояването на ЕК е от 1 юли 2021 г. електроснабдителните дружества да купуват ток само от борсата и това да послужи да преход към плавното спиране на държавните решения за цената на тока за бита.
Николов още преди месеци бе обявил, че ГЕРБ са подготвили специален закон за механизма за капацитет с идеята той да заработи именно от юли 2021 г. и че проектът се обсъжда с Брюксел. Но ДПС изведнъж се разбързаха промените да бъдат приети и внесоха почти същите предложения.
Според управляващите обаче поправките са прибързани и форсират реформа в ситуация на нерешени проблеми като например дългосрочните договори за изкупуване на електроенергията от ТЕЦ "Ей И Ес Гълъбово" и "КонтурГлобал Мариза Изток 3".
"Предложенията на ДПС по същество са вижданията на ГЕРБ за енергийната реформа. Въпреки че ние сме работили съвместно от Министерството на енергетиката и Електроенергийния системен оператор, за да се дадат те за оценка от ЕК за въвеждане на пазарния механизъм за капацитет, ще бъдем принудени да се въздържим при гласуването в парламентарната комисия, защото трябват още обсъждания", коментира Валентин Николов пред Mediapool. Според него трябва да има обществена дискусия за този тип реформа.
НЕК заплашена от фалит
Според него и съпартийците му, ако НЕК спре да е обществен доставчик и да изкупува електроенергията от двете американски централи, без да е уреден въпросът с дългосрочните им договори, държавната компания ще бъде принудена да фалира.
В същото време обаче няма никакво движение около тези търговски контракти, макар още през септември 2019 г. министърът на енергетиката Теменужка Петкова, бившият финансов министър Владислав Горанов и вицепремиерът Томислав Дончев да получиха мандат от правителството да преговарят за разтрогване на договора с "КонтурГлобал Марица Изток 3".
Съмнително е доколко в оставащото време до края на март, когато изтича мандатът на правителството, то наистина ще постигне нещо с преговорите по дългосрочните договори, за които Николов посочва, че са ключови. Освен ако не внесе своя законопроект за механизма за капацитет и той не предвижда уреждането им. Представители на "Ей И Ес" и "КонтурГлобал" неведнъж са заявявали, че механизмът за капацитети е шанс за трансформиране на дългосрочните им договори.
Предложенията на ДПС в тази част обаче не правят това и реално създават проблеми, смята Николов.
Рисковани промени преди избори
Българският енергиен и минен форум (БЕМФ) също определя предложенията на ДПС като радикални, недостатъчно анализирани и застрашаващи сигурността на електроенергийните доставки, цените за потребителите, разплащанията в сектора, инвестиционната среда и дори съществуването на НЕК.
В своя позиция управителният съвет на организацията посочва, че законовите поправки на Движението касаят изключително сложна тематика и така внесени, по-малко от 2 месеца преди предстоящите парламентарни избори, представляват риск, както за системата, така и за парламента, чийто законодателен потенциал видимо е изчерпан. Липсва конкретен и детайлен интегрален анализ на ефекта и последствията от предлаганите дълбоки промени в отрасъл електроенергетика, както и убедителни мотиви, смятат още от форума.
Реформи без стратегия
От БЕМФ обръщат внимание, че такива дълбоки промени се предприемат при липса на национална енергийна стратегия, която е ключов документ за реализацията на редицата задачи по преход и адаптация на енергийния сектор към новите реалности в Европа – Зелената сделка и либерализацията на пазара у нас.
Енергийната стратегия на България изтече в края на 2020 г. , а проектът за нова такава – до 2030 г. с хоризонт до 2050 г., така и си остава засега на хартия, след като енергийното ведомство го разработи, парламентарната енергийна комисия трябваше да го разгледа, но това така и не се случи след критики към документа.
"Според нашите анализи се повишава рискът за сигурността за снабдяване с електроенергия на всички крайни потребители. Предлаганото осигуряване на домакинствата с електроенергия директно от борсата предполага наличие на добре регулирана и добре функционираща борса за потребителите на дребно, което все още не е факт", аргументират негативната си позиция от БЕМФ.
Според организацията съществува риск от неустойчива работа на повечето търговци на ток, което паралелно с проблемите по балансиране може да доведе до внезапни и неуправляеми промени в цените: "Липсата на визия за национална дефиниция и методика за компенсиране на енергийно уязвимите потребители е друг ключов въпрос, който има пряко отношение към промяната на ролята на НЕК, но не се обсъжда".
"Предложението на НЕК да бъде отнета функцията "обществен доставчик" и да не получава повече средства от "Фонда за енергийна сигурност", без преди това да бъде решен въпросът с дългосрочните договори, ще доведе до сътресения и проблеми с разплащането по цялата верига мини - топлоелектрически централи. Не един и два пъти сме изразявали нашето твърда позиция, че е наложително НЕК да се реформира като се преструктурира и освободи от някои от неприсъщите лицензи в своята дейност. Една такава реформа може да превърне дружеството в печелившо публично акционерно дружество, листвано на борсата. Но не трябва да се предпоставят решения със законодателни промени, без да са решени търговските въпроси по веригата, защото отново ще се свидетели на неработещи разпоредби, но и на неработещи предприятия", смята БЕМФ.
Опасност от спиране на разплащанията
"Предлаганите промени в статута на НЕК ще доведат до неизпълнения на задълженията ѝ по договорите му с инвеститорите в сектора и спиране на плащанията, при което централите неизбежно ще спрат работа. Това означава 1500 мегавата генериращ капацитет да бъде загубен за мощностния баланс на енергийната система, което представлява 17% от производството на електроенергия. Такова развитие ще има сериозни социално-икономически последствия както за няколко региона в България, така и за цялата икономика, тъй като ще повиши безработицата", анализира още организацията.
Тя отбелязва, че механизмът за капацитет е общоевропейска практика и при добро управление може да допринесе за устойчивата системна работа, но в предложенията на ДПС липсва обосновка на избора на модел и анализ по какъв начин ще се осигури равнопоставеност и конкуренция между отделните генериращи мощности. Това ще доведе и до проблеми с одобрението на евентуален пазарен модел от страна на Европейската комисия, прогнозира БЕМФ.
"Заложени са неизяснени схеми на ценообразуване. Те ще повлияят на финансовите потоци на дружествата, а оттам и на възможността им да си изпълняват ефективно задълженията. Предложеният механизъм за компенсиране веднъж годишно на крайните снабдители може да доведе до сериозни финансови проблеми за всички участници по веригата, вкл. и до риск за изпадане в несъстоятелност на някои от тях", смятат независимите енергийни експерти.
Те са на мнение, че предложените промени в енергийното законодателство правят инвестиционната среда в България несигурна и непредвидима – точно в момент, в който предстоящата Зелена сделка и механизмъта за солидарни усилия за конверсия на въглищните райони изискват спокойна и оптимистична инвестиционна среда, за да се случат успешно.
В този момент, вместо прибързани законодателни промени, България трябва да анализира и приложи всички възможни политики за активно търсене и привличане на нови инвестиции, съветват от БЕМФ.
Институтът за енергиен мениджмънт (ИЕМ) също смята, че промените на ДПС не трябва да бъдат приети, макар че не оспорва принципната нужда от такива и припомня, че неведнъж е предлагал конкретни идеи, включително в същите като на Аталай насоки.
Съмнения за политически договорки
Само че поправките на депутата от ДПС нямат анализи или са повърхностни и се предлагат в момент на изтичащ живот на парламента и това води до мисълта за евентуално наличие на политически мотивирани договорки, заобикалящи правовия ред, посочват от ИЕМ.
"За пореден път по особено съществени въпроси се използва схемата за внасяне на предложения за изменение и допълнение от страна на народни представители. Независимо от юридическата легитимност на този подход, в случаи като този той създава както фактическо основание за липса на адекватно съгласуване, така и условия за реално претупване на обсъжданията в парламента - при това при явното заобикаляне на юридически, икономически и социални аргументи, свързани със законопроекта", пише в позицията на института.
Според организацията не е ясен ефектът от измененията върху енергийната сигурност на страната, върху режима на осъществените вече инвестиции и върху ефекта за привличане на бъдещи такива.
Тя припомня, че не е ясен дизайнът на механизма за капацитет, за който още се преговаря с ЕК, и отбелязва липсата на цялостен адекватен анализ и систематично обоснован подход се изражда в серия от изменения на Закона за енергетиката на парче, а това няма нищо общо нито с юридическата стабилност, нито с икономическата предвидимост.
Отпадането на НЕК като обществен доставчик и осигуряването на домакинствата с електроенергия директно от борсата, вместо чрез квоти, определени от КЕВР за производителите, безспорно е стъпка към премахване на регулирания пазарен сегмент. Предприемането на подобна стъпка обаче изисква редица предпоставки, ключова от които е наличие на ликвидна, прозрачна, предсказуема, устойчиво работеща борса, каквато Българската независима енергийна борса все още не е. Ако се приемат направените предложения, е много вероятно сегашните дефекти на електроенергийния пазар на едро да генерират недостиг на енергия, трусове в снабдяването и ненужно напрежение, посочва се и в позицията на ИЕМ.
"Промяната на пазарния модел посредством бланкетно приемане на един определен тип механизми за капацитет без обосновка защо е предпочетен и без систематичното му свързване с бъдещото пазарно развитие и със системната адекватност е в нарушение на изискванията на Регламента за вътрешния пазар на електроенергия. Следователно, под въпрос е и неговото одобрение от ЕК, което е допълнителен аргумент срещу предложението", отбелязват експертите на института.
Според тях, ако се приемат предложенията на ДПС за прекратяване на дългосрочните договори на американските централи има опасност дори до спирането на тяхната работа, а те са тях най-модерните електроцентрали на лигнитни въглища в България. Става дума за над 1500 мегавата мощности, реално работещи в пълно съответствие с екологичните изисквания, произвеждащи около 17% от електроенергията в страната, както и за огромна трудова пряка и непряка заетост.
За ИЕМ приемането на тези предложения без задълбочен анализ за последствията във всички основни направления ще има негативен ефект върху енергийния сектор в неговата цялост. Това реално може да доведе до застрашаване на енергийната сигурност в национален план, а същевременно ще има сериозно негативно въздействие върху инвестиционния процес, аргументира институтът мнението си, че промените не трябва да бъдат приети.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Много хубаво звучи честните частни и офшорни Марица 1 и 3 да се пратят на борсата, вместо да смучат НЕдопустима държавна помощ за по милиард годишно през НЕчестни договори! Може да излезе по-евтино да внасяме ток от чужбина, пред това да им плащаме! Милиони българи-принудени да бачкат в чужбина. За тях пазарната икономика е мащеха. За офшорките обаче-тя е майка. Взима от всички нас, за да ги хрантути!