ГЕРБ и инициативният комитет на Радев дали най-много за медии преди президентския вот

Социалистите похарчили повече от получените средства, Орешарски не "отчете" помощта от ДПС

ГЕРБ и инициативният комитет на Радев дали най-много за медии преди президентския вот

Над 5.5 млн лева е струвала президентската кампания на партиите и инициативните комитети през миналата година. Това става ясно от отчетите на участниците в изборите за президент и вицепрезидент през ноември, публикувани на страницата на Сметната палата в сряда.

Очаквано най-скъпа е била кампанията на ГЕРБ. Въпреки това обаче инициативният комитет на социалистите, които издигнаха за президент Румен Радев, са платили с около 100 000 лева повече за медийни услуги.

Партията на Борисов е отделила над 1.7 млн за президентския вот, като над 600 000 лева е похарчила за реклама на кандидат-президентската си двойка Цецка Цачева – Пламен Манушев в медиите. От тях над 330 000 лева хората на Борисов са дали на телевизии и радиостанции. Над 113 000 лева е струвала рекламата на ГЕРБ в печатни издания, а в онлайн издания - 116 000 лева. За социология са похарчени около 100 000 лева.

За плакати и флаери формацията е платила около 215 000 лева, а за организация на публични събития – над половин милион лева. В декларацията, подадена от ГЕРБ, е посочено, че средствата са собствени на партията, в това число и от членски внос.

Сметките на БСП не излизат с около 45 000 лева

Инициативният комитет на БСП, издигнал за държавен глава вече избрания Румен Радев, е похарчил над 924 000 лв., става ясно от отчета до Сметната палата. Самият кандидат на левицата е платил за кампанията около 41 000 лв. собствени средства, а вицето му Илияна Йотова е "додала" още 20 000 лв. Въпреки над 60-те хиляди, дарени от самите кандидати, любопитното в отчета е, че разходите за кампанията на Радев надвишават с около 45 000 лева набраните от дарения приходи.

За медийни публикации и участия двойката на БСП е платила повече пари дори от ГЕРБ. Сумата надвишава 800 000 лева. За реклама в печатните медии социалистите са похарчили около 100 000 лева, а в телевизии и радиа - около 600 000 лева. Онлайн медии пък са получили от инициативния комитет на Радев над 130 00 лева.

Орешарски очаквано не отчете финансовата помощ от ДПС

Уж независимият кандидат, издигнат от Инициативен комитет, но подкрепен от ДПС, Пламен Орешарски е направил кампания, за която е отчел едва 123 000 лева. За реклама в печатни медии неуспешният премиер на БСП и ДПС, който стана известен с назначаването на Делян Пеевски за шеф на ДАНС, е платил около 12 000 лева, а на телевизии и радиа - около 40 000 лева. Това обаче не е реалната сума, похарчена за кампанията на Орешарски. Още преди президентския вот Mediapool съобщи, че ДПС участва в предизборната агитация на бившия си премиер на ръба на закона.

По закон, ако партия няма регистриран кандидат, тя не дължи отчет пред Сметната палата за разходвани средства, защото се приема, че тя не е правила предизборна кампания. Затова и ДПС, която не се регистрира в ЦИК като участници във вота, не трябваше да подаде отчет по Изборния кодекс пред одитната институция. Въпреки това обаче движението плати редица клипове от президборните хроники на Орешарски и участваше във финансирането на обиколката му по страната.

Около 820 000 лева пък е струвала предизборната кампания на Реформаторския блок, който застана единно зад номинацията за президент на Трайчо Трайков. За финансирането на кандидата по около 230 000 лева са дали ДСБ и ДБГ, а от СДС са се отчели със 143 500 лв. Общо за медийната реклама реформаторите са инвестирали над половин милион лева.

Обединените патриоти, които издигнаха Красимир Каракачанов, са станали трети на вота с похарчените за целта 470 000 лв. НФСБ, ВМРО и „Атака“ са си поделили разходите като и трите формации са извадили по 150 000 лв. Най-голяма част от средствата на националистите са отишли за медийна реклама - близо 340 000 лева.

По около 250 000 лв. са пръснали за агитацията си Веселин Марешки и Татяна Дончева.

На вота се явиха общо 21 партии, коалиции и инициативни комитети. От тях 20 са представили в Сметната палата отчетите си. Само един участник не е изпълнил задължението си, предвидено в Изборния кодекс – инициативният комитет "За Бисер Георгиев Миланов“, който издигна кандидатурата на Бисер Миланов - Петното.

В такъв случай по закон се налага глоба от 2000 до 10 000 лв. на човека, който представлява партията, коалицията или инициативния комитет.

Споделяне
Още от България