Поредният критичен доклад на Брюксел за съдебната реформа и борбата с корупцията у нас отекна в София като "най-позитивния" и "обективен" – според ГЕРБ, "позитивен" според прокуратурата, "пълен провал" според БСП и "обективен провал" според ДПС, но с уговорката, че това не важи за прокуратурата. "Обединени патриоти" пък въобще не се интересуват от доклада, тъй като според тях евронаблюдението е "дискриминационна мярка" и трябва да бъде премахнато.
От ГЕРБ посочиха като най-голям успех бе посочено това, в документа няма нови препоръки към България, като удобно бе пренебрегнато заключението, че няма ни една "задоволително" изпълнена препоръка от стария доклад. Публичните внушения, че докладът е позитивен, се базират и на майсторско вадене на избрани фрази от отделни изречения, както и от цялостния контекст.
ГЕРБ: Най- позитивният доклад, който може и да е предпоследен
"Това е най-позитивният доклад, който сме имали по Механизма за сътрудничество и проверка (МСП)", заключи министърът на правосъдието Цецка Цачева, според която ЕК "ясно отбелязва положителни тенденции и постигнати резултати както на настоящето правителство, така и по отношение на цялостната ситуация в страната".
Според зам.-председателя на ГЕРБ Цветан Цветанов докладът е успех, тъй като посочва, че следващият през 2018 г. може да бъде и последен: "От това по-хубава перспектива и по-оптимистична прогноза аз не бих могъл да прочета или цитирам". Той отхвърли твърденията, че предстоящото европредседателство е причината за положителните оценки в документа. Според него ако управлението на ГЕРБ не е било прекъснато от това на кабинета "Орешански" (на БСП и ДПС), "нещата щяха да изглеждат много по-различно и днес нямаше да имаме доклад, щеше да бъде прекратен".
"Независимо от положителните оценки по 17-те препоръки, ясно се заявява, че работата трябва да продължи, което може само да ни мотивира и да стигнем с по-бързи темпове до окончателно изпълнение на тези препоръки", коментира министър Цецка Цачева.
Докладът на ЕК отчита буквално следното: "Европейската комисия все още не може да заключи, че някой от показателите (за напредък – б.р.) е изпълнен в задоволителна степен на настоящия етап". Документът за пореден път критикува България за липсата на резултати в борбата срещу корупцията по върховете на властта, за предизвикващите скандали парламентарни практики и безотчетността на главния прокурор.
"Целта е да се отчете "задоволителен напредък", за да има основание в края на 2018-та или началото на 2019 г. да отпадне МСП", каза Цачева.
"За изпълнение на препоръките в областта на съдебната реформа българските власти са заложили широк спектър от законодателни и институционални рамки, които започват с промяна на конституцията, последвани от промяната на законите за съдебната власт. Отчита се позитивно новият ред и механизъм за избор на членовете на ВСС", посочи Цачева.
Според нея Брюксел дава положителна оценка на изготвения антикорупционен закон, като се отбелязва публичния начин, по който е направен с работна група с участие на неправителствения сектор.
Прокуратурата: Липсата на нови препоръки е показател за напредък
Ръководството на прокуратурата също смята, че показател за "признатия напредък е липсата на нови препоръки". За хвалба от Брюксел са изтълкувани изразените надежди от ЕК, че в близко бъдеще България ще изпълни препоръките.
Като положителна оценка се посочва констатацията, че прокуратурата е извършила анализ и е набелязала мерки за повишаване ефективността на разследванията. Изводът от доклада на ЕК е, че тези мерки на прокуратурата не са "изразени в конкретни действия" срещу корупцията по върховете на властта.
Прокуратурата смята за похвала и това, че предоставя информация по институционален път и чрез редовни пресбрифинги за дела с висок обществен интерес. В доклада на ЕК се казва следното: "Що се отнася до предоставянето на такава информация, не е създаден систематичен механизъм за докладване".
Прокуратурата отчита като позитивна оценка отчетения спад на "видимото насилие" и работата на специализираните съд и прокуратура по делата срещу организираната престъпност. По същия начин се интерпретира и изразената от ЕК надежда за "напредък в последващите действия" по реформа.
Вътрешният министър: "множество положителни оценки"
Вътрешният министър Валентин Радев също се включи в приповдигнатия тон на управляващите, повтаряйки опорната точка, че този доклад "за първи път дава ясна перспективата за излизане на България от механизма" на наблюдение.
Радев подчертава, че докладът не съдържа нови препоръки в никоя от разглежданите области, както и че в предишния не са се съдържали "изрични препоръки" към МВР.
"Както и през януари 2017 г., докладът отчита промяната в ситуацията с престъпността в страната през последните десет години, през които организираната престъпност вече не е така видима и не представлява такава заплаха за стабилността на обществото. В областта на борбата с корупцията отново се посочва добрият пример на МВР, което прилага широк набор от антикорупционни мерки", добавя вътрешният министър.
БСП: Въодушевлението на ГЕРБ е необяснимо. Докладът е провал
"В 17-тия поред доклад на ЕК ясно е отбелязано, че няма нито една изпълнена препоръка от тези, които бяха определени през януари месец", коментира в сряда зам.-председателят на парламентарната група "БСП за България" Крум Зарков пред журналисти в парламента.
"В резултат на това България ще се озове в доста непривичната ситуация - да председателства един съюз, който се съмнява в прилагането на основен принцип в тази държава - върховенството на правото. На този фон въодушевлението на представителите на ГЕРБ е необяснимо", допълни той.
Според него в доклада ясно е заявено, че законодателният процес в областта на правосъдието е хаотичен, недостатъчно добре подготвен, създаващ скандали.
"В този доклад е констатирано също, че няма ефект в борбата с корупцията по висшите етажи на властта. За 17-ти път ЕК ни каза: Опитайте пак! Ако сега в положителния контекст на нашето председателство, ние не успяхме да убедим европартньорите, че сме свършили добра работа, то това не ни кара да сме оптимисти. Този доклад е провал", каза Зарков.
По повод твърдението на ГЕРБ, че докладът бил обективен и нямало нови забележки, Зарков коментира: "ЕК вече не знаят какво да ни кажат. Той е обективен – вътре пише, че нито една от препоръките, които са ни казали януари, не е изпълнена".
Нинова: Толкова прегръдки и целувки – и ни дават този доклад
"При активната външна политика на премиера – прегръдки и целувки, ни дават доклад, и то преди председателството, в който се казва, че ЕК не може да стигне до заключението, че което и да е от изискванията в сферата на борбата с корупцията, организираната престъпност и съдебната система е напълно изпълнено", коментира лидерът на БСП Корнелия Нинова в сряда сутринта пред бТВ, имайки предвид демонстрацията на топли отношения между Бойко Борисов и председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер.
Тя определи предложението на ГЕРБ за промени в конституцията, с които да отпадне давността за приватизационни престъпления като абсолютна димка, пиар акция и отчаян ход за пред Брюксел, за да кажат: "Ето, имаме проблеми с корупцията, но той не е при нас, а е бил 20 г. назад и ние започваме да го борим".
Цветанов: Изцяло сме доволни
Депутатите от ГЕРБ решиха да ползват позитивния според тях доклад на ЕК срещу бъдещия вот на недоверие, подготвян от опозицията."Докладът на ЕК е добра основа за аргументи срещу вота на недоверие", казаха от партията.
"Докладът е обективен", по думите на председателя на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов, и "мотивиращ" - според председателя на правната комисия Данаил Кирилов.
Цветанов повтори опорната точка, че в документа няма нови препоръки. В частност Цветанов е удовлетворен от констатациите за борбата с организираната престъпност и работата на съответните органи и структури. "ЕК отчита и конституционните реформи от 43-я парламент в съдебната власт и избора на ВСС", изреди още зам.-председателят на ГЕРБ.
"Изцяло сме доволни от доклада, който излезе за страната ни", обобщи той. По думите му ЕК отбелязва, че от май т.г. в България вече има стабилност, правителството продължава реформите и в резултат има подем. Затова Цветанов призова политическите опоненти, които за пореден път са демонстрирали опити за дискредитиране на Народното събрание, да прочетат внимателно текстовете, защото като политици носят отговорност за стабилността.
"Приемаме и ще се съобразим с бележките, свързани с публичните обсъждания на законопроектите", декларира Данаил Кирилов.
"Патриотите": Нищо не сме изпълнили, но това са подробности
От "Обединените патриоти" настояха, че евронаблюдението е "дискриминационна мярка" и трябва да бъде премахнато. "Или трябва да бъде изготвен мониторингов механизъм за всички европейски страни, или това унизително за България и Румъния положение трябва да отпадне", заяви обединеният патриот Искрен Веселинов. Той призна, че препоръките към България от януари не са били изпълнени, но "това са подробности, просто не трябва да се занимаваме с такива неща".
ДПС: Обективен провал с положителни оценки за прокуратурата
Лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ ехидно коментира, че оценките на ГЕРБ и БСП за доклада - "обективен" и "провал", образуват собствената му оценка - "обективен провал". Заключенията на ЕК в "превод от брюкселски на български език" са, че България има напредък в някои сфери, но окончателни резултати предстои да видим, разясни той. Думите на Цветанов, че ако не е бил кабинетът "Орешарски", мониторингът вече щял да е приключил, Карадайъ коментиратака: "С малки изключения от 2009 г. досега ГЕРБ са на власт. Оправданията да ги търсят някъде другаде, а не в климата или "ако баба ми беше мъжка".
Карадайъ обаче подчерта, че в някои области имало напредък и по-точно в прокуратурата.
Той обърна внимание на "някои положителни оценки например по отношение на онова, което се случи като реформа в обвинението".
Йордан Цонев потвърди още по-уверено успехите на прокуратурата: "Искам да подчертая оценката ни за пълната катастрофа на мнението на част от гражданското общество, изразено от онази партия на Христо Иванов "Да, България" и сателитните ѝ граждански сдружения. Те виждат в тази реформа само недостатъци на прокуратурата и изтъкват само това". Според Цонев единствената препоръка е да има график за реформата в прокуратурата.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
28 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
В настоящия доклад се отбелязва, че е постигнат значителен напредък по препоръките, формулирани в доклада от януари 2017 г., по-специално по препоръка 1, във връзка с която от сега нататък новият състав на ВСС ще има задължението да демонстрира резултати, и по препоръки 16 и 17, във връзка с които трябва да се запази положителната тенденция . Значителен напредък бе постигнат също така по препоръка 4, макар че са необходими още усилия. Въпреки че Комисията все още не може да заключи, че някой от показателите …
е изпълнен в задоволителна степен на настоящия етап, тя остава на мнение, че с непрекъснато политическо лидерство и решимост за постигане на напредък в реформата, България би трябвало да може да изпълни оставащите препоръки по МСП в близко бъдеще.
Комисията приканва България да предприеме необходимите действия и да изпълни всички препоръки, а към края на 2018 г. ще оцени отново постигнатия напредък.
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/comm-2017-750_bg.pdf
4. ЗАКЛЮЧЕНИЕ (за напредъка по всички 17 препоръки на Доклада от януари 2017):
През деветмесечния период след доклада от януари 2017 г., в който бяха формулирани ключовите препоръки за изпълнение на всички показатели по МСП, настъпиха допълнителни положителни промени. Въпреки че политическата несигурност доведе в някои случаи до забавяне на изпълнението на реформите в началото на годината, от месец май нататък процесът на реформи отново набра скорост, въпреки че окончателните резултати все още …
предстоят да се видят, по-специално в областите, изискващи законодателни реформи и действия от страна на правителството, като например борбата срещу корупцията. В съдебната система също настъпиха важни промени през тази година, по-специално с избора на новия състав на ВСС, чието въздействие следва да започне да се проявява през следващата година.
3.6 ШЕСТИ ПОКАЗАТЕЛ: Организирана престъпност
ПРЕПОРЪКА 16: да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по дела за организираната престъпност на високо равнище, за които вече има информация в общественото пространство. При зачитане на презумпцията за невиновност, главният прокурор следва да докладва за разследванията и за повдигнатите обвинения. Върховният касационен съд и Министерството на правосъдието следва да докладват за постановените осъдителни присъди, както и за изпълнението …
на наказанията.
ПРЕПОРЪКА 17: да се приемат необходимите изменения на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество и да се гарантира, че Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество ще продължи да работи независимо и ефективно.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Като цяло България е предприела стъпки за изпълнение на препоръки 16 и 17 по шестия показател. При все това българските власти следва да гарантират, че скорошните решения, свързани с организационни и правни промени, се изпълняват по начин, който консолидира постигнатия напредък.
3.5 ПЕТИ ПОКАЗАТЕЛ: Корупцията в по-общ план, включително на местно равнище и по границите
ПРЕПОРЪКА 13: да се осъществява външен контрол върху предварителните проверки на процедурите за обществени поръчки и върху свързаните с тях последващи действия, включително върху последващите проверки, както и във връзка с разкритите случаи на конфликт на интереси или корупция и коригиращите мерки за отстраняване на установените пропуски.
ПРЕПОРЪКА 14: да бъдат въведени основани на риска мерки за противодействие …
на корупцията по ниските етажи на властта във високорискови сектори в рамките на държавната администрация, като се черпи вдъхновение от постиженията в Министерството на вътрешните работи. Следва да бъдат продължени усилията в Министерството на вътрешните работи.
ПРЕПОРЪКА 15: да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по изпълнението националната стратегия за борба с корупцията за оставащата част от периода на изпълнение на стратегията.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Като цяло България е предприела стъпки за изпълнение на трите препоръки по петия показател, съдържащи се в доклада от януари. Въз основа на предприетите стъпки следва да бъдат предприети необходими действия през 2018 г.
3.4 ЧЕТВЪРТИ ПОКАЗАТЕЛ: корупция по високите етажи на властта
ПРЕПОРЪКА 9: да се приеме нова нормативна уредба относно борбата с корупцията в съответствие с целите, изложени в стратегията за борба с корупцията, и да се осигури прилагането на тази уредба. Да се създаде ефективен орган за борба с корупцията.
ПРЕПОРЪКА 10: да се приеме и осъществи реформа на Закона за администрацията с цел укрепване на вътрешните инспекторати в държавната администрация.
ПРЕПОРЪКА 11: на основата на анализа на приключили …
дела да се изготви пътна карта за взаимодействие между всички съответни институции за отстраняване на слабостите при разследването и наказателното преследване на случаи на корупция по високите етажи на властта, като тази карта следва да включва и механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост.
ПРЕПОРЪКА 12: да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по дела за корупция по високите етажи на властта, за които вече има информация в общественото пространство. При зачитане на презумпцията за невиновност, главният прокурор следва да докладва за разследванията и за повдигнатите обвинения. Върховният касационен съд и Министерството на правосъдието следва да докладват за постановените осъдителни присъди, както и за изпълнението на наказанията.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Като цяло България предприе по-нататъшни стъпки за изпълнение на четирите препоръки по четвъртия показател, съдържащи се в доклада от януари. Въпреки това редица ключови инициативи все още не са приети и изпълнени. Други са в начален етап на изпълнение и все още предстои ясното определяне на конкретни действия.
3.3 ТРЕТИ ПОКАЗАТЕЛ: продължаване на съдебната реформа
ПРЕПОРЪКА 5: да се публикува за обществена консултация доклад, в който подробно се отчита напредъкът по изпълнението на националната стратегия за съдебна реформа и се определят оставащите стъпки, които трябва да бъдат предприети. Да се създаде механизъм за непрекъснато публично отчитане на напредъка през оставащата част от периода за изпълнение на стратегията.
ПРЕПОРЪКА 6: да се намери решение на положението с натовареността в най-заетите …
съдилища въз основа новите стандарти за натовареност и да се постигне съгласие по пътна карта за реформа на съдебната карта едновременно с развитието на електронното правосъдие.
ПРЕПОРЪКА 7: да се изготви пътна карта за изпълнение на препоръките на доклада на СПСР във връзка с реформата на прокуратурата и взаимодействието ѝ с другите институции, включително механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост. ПРЕПОРЪКА 8: да се изготви пътна карта за изпълнението на препоръките, съдържащи се в изследването [върху решенията на ЕСПЧ], включително механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Като цяло България предприе по-нататъшни стъпки за изпълнение на четирите препоръки по третия показател. Все още обаче предстои тези инициативи да бъдат приключени и трябва да бъдат трансформирани в ясен план за действия, които да бъдат предприети в ключови области.
3.2 ВТОРИ ПОКАЗАТЕЛ: Нормативна уредба
Препоръка 4: да се приемат изменения на Наказателно-процесуалния кодекс и Наказателния кодекс за подобряване на нормативната уредба на наказателното преследване на корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Като цяло България е предприела конкретни стъпки за изпълнение на препоръка 4 с цел постигане на целите на втория показател. Вече са приети редица изменения на Наказателно-процесуалния кодекс, а допълнителни …
законодателни предложения във връзка с третия и четвъртия показател са в процес на изготвяне, включително за изменения в Наказателния кодекс. В допълнение към обществения дебат и консултациите със съответните заинтересовани страни в съдебната система и гражданското общество успешното осъществяване на тези реформи ще изисква внимателни подготвителни и последващи действия.