ГЕРБ оставя на "честните и моралните" концесията на летище "София"

Срокът за оферти удължен отново след искане на БСП да се спре процедурата

Удължаване на срока за подаване на оферти за концесията на летище "София", вместо исканото от БСП спиране на процедурата, обяви транспортният министър в оставка Ивайло Московски в петък.

Този път крайният срок за внасяне на ценови предложения за 35-годишна консеция на столичното летище е до 31 януари 2017 г. Мотивът за третото поред отлагане отново е "искане на инвеститори".

Новият срок бе обявен на извънредна пресконференция от Московски, след като по-рано през деня БСП поискаха спиране на концесионирането, тъй като летището щяло да се даде на турска фирма и това било пробив в националната сигурност на България.

Транспортният министър заяви, че с отложения краен срок ГЕРБ дава възможност на "тези, които претендират за прозрачност, честност и морал", да вземат решението.

Новото удължаване е съгласувано с премиера Бойко Борисов, уточни Московски.

Първоначално срокът за оферти беше 20 октомври, но бе отложен за 18 ноември, а след това - до 14 декември. Аргументът винаги е един и същ – по искане на инвеститори. Този път това е по настояване на оператора на летището в Манчестър, посочи Московски.

Уточнението беше направено по повод обвиненията, че концесията се подготвя за турски оператор, в което социалистите видяха заплаха за националната сигурност и подарък заради дадените гласове от Турция за Цецка Цачева в битката за президент, спечелена от кандидата на БСП Румен Радев.

"Като има заплаха за сигурността, защо те дадоха летищата във Варна и Бургас на концесия? Те също са национални. Тогава защо не видяха заплаха за националната сигурност", попита Московски, видимо подразнен от твърденията на Жельо Бойчев, Георги Свиленски и Драгомир Стойнев.

Тримата поискаха в парламента спиране на концесионната процедура за летище "София".

Има ли заплаха за националната сигурност?

"Отдаването на националното летище на турска фирма за нас е пробив в националната сигурност", каза Жельо Бойчев. "Това е може би цената за подкрепата на г-н Ердоган за Цецка Цачева на последните избори", допълни той.

Неофициално сред кандидатите за концесията се сочат две турски фирми. Едната е TAV, която участва самостоятелно. Другата е "Лимак", която влиза в състезанието заедно с руската "ВТБ Капитал" и швейцарската "Флугхафен Цюрих".

От БСП обаче коментират като проблем за националната сигурност само турската компания, без да отварят дума за руската "ВТБ Капитал", която беше акционер във фалиралата КТБ, собственик на дружеството, приватизирало "Булгартабак", и участва активно в последните сделки около БТК.

Горанов: Концесията е по-добрият начин за управление на летището

Концесията на летище "София" е по-добрият начин то да се управлява, да видим как ще се развият събитията до назначаването на ново правителство, коментира финансовият министър в оставка Владислав Горанов пред журналисти в парламента след изказването на социалистите.

Той припомни, че приходите от концесията са част от приетия вече на първо четене в парламента и ако не постъпят, няма да се извършат планираните с тях разходи.

Правителството очаква минимум 1.2 млрд. лв. от концесията, от които 550 млн. лв. без ДДС да бъдат платени веднага и парите да се дадат на БДЖ за уреждане на борчове ва железницата и за купуване на нови влакове.

Освен ефекта за цялата транспортна система, с този значителен допълнителен ресурс, който ще се влее в нея, на мнение съм, че един нов инвеститор ще подобри услугата, допълни Горанов.

Московски: Концесията не ни е самоцел

Московски също подкрепи становището на Горанов. Той заяви, че не би прекратил процедурата, защото отдаването на концесия на летище "София" не е било самоцел, а за да се стабилизират държавните железници.

Той припомни параметрите на концесията. Наддаването за летището тръгва от 640 млн. лв. авансова вноска и по 10 млн. лв. годишно концесионно възнаграждение в продължение на 35 години.

Освен това от бъдещия инвеститор се очаква да вложи 300 млн. лв. в обновяването на аерогарата. Част от сумата е за реконструкцията на стария Терминал 1 - за изграждане на 7 ръкава и 5 входа и изхода за пътници, което да доведе до удвояване на капацитетът до 3 млн. пасажери годишно.

В "техните концесии" (бел. ред има предвид на летищата във Варна и Бургас, които бяха дадени на "Фрапорт" по времето на управлението на тройната коалиция) не виждам такива неща, каза Московски.

"Нека тези хора, които претендират за прозрачност, честност, така не задкулисие, те да вземат решение и да отговорят на въпроса какво се случва с БДЖ", допълни той.

След управлението на тройната коалиция БСП, ДПС, НДСВ дълговете на БДЖ бяха над 850 млн. лв., сега са малко под 500 млн. лв., каза Московски. Идеята беше авансовото концесионно плащане да се използва за погасяване на заемите към кредиторите на БДЖ, а с остатъка да се купят нови влакове.

Ако концесията бъде спряна, вариантите са отново с пари от бюджета, задкулисно, да платят дълговете на БДЖ или да се върви към закриване на железниците, каза Московски.

"Тези хора минаха всякакви граници на нормален диалог... Само им плащаме сметките", заяви транспортният министър в оставка.

Силен интерес към концесията на летището

Над 1200 са зададените въпроси от адвокатски кантори, инвеститори, летищни оператори, финансови институции и други за концесията на летище "София", каза Московски. Той уточни, че не знае кой ще играе в търга и кои са кандидатите.

Интерес към концесията на летище "София" до момента бяха заявили оператори от летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, Манчестър, както и инвестиционният фонд зад лондонското летище "Хийтроу".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес