ГЕРБ подкрепи схемата "Автомагистрали" и отказа промени в ЗОП

Сметната палата ще провери работата на държавната компания с поръчки за над 4.5 млрд. лв.

ГЕРБ подкрепи схемата "Автомагистрали" и отказа промени в ЗОП

Схемата "Автомагистрали", по която се разпределят милиарди левове от бюджета чрез т.нар. вътрешно възлагане (in-house поръчки), остава. 

Поправката на БСП за промяна в Закона за обществените поръчки (ЗОП), с която да се забрани на държавни фирми да получават поръчки, ако не могат сами да изпълнят 90% от работата, не успя да мине през правната комисия на парламента за малко. С 6:5 гласа предложението на социалистите беше отхвърлено с вота на депутатите от ГЕРБ  и "Обединени патриоти". БСП получи подкрепа от "Воля" и Явор Нотев от "Атака", но тя се оказа недостатъчна.

Най-вероятно поправката няма да мине и при приемането на законопроекта в пленарна зала следващата седмица, коментираха депутати от ГЕРБ пред Mediapool. Един от аргументите им е, че направеното предложение от БСП между двете четения на ЗОП е извън принципите и обхвата на промените, предложени от Министерския съвет.

През последните години държавната компания "Автомагистрали" получи поръчки от държавата за над 4.5 млрд. лв., най-голямата от които е строителството на магистрала "Хемус" за над 2.7 млрд. лв., чрез пряко възлагане от държавата, каквато законова възможност има в ЗОП.

От тази схема се възползваха и други държавни фирми, като "Еко Антрацит" и "Монтажи" например. По този начин държавата на практика въведе държавен монопол в строителството. Причината е, че по неясни критерии след това държавните фирми превъзлагат тази дейност на няколко строителни компании.

БСП пита чии чекмеджета пълнят "Автомагистрали"

"Автомагистрали" възлага на подизпълнители и истината е една - пряко договаряне. Канят се конкретни фирми, не повече от 10. Деветдесет процента от дейностите се изпълняват от десетина фирми, които ограбват българските граждани и които пълнят чекмеджетата на нечии спални. Това дружество показа как по най-безочлив начин може да се заобикаля българското законодателство", каза Георги Свиленски, зам.-председателя на парламентарната група на "БСП за България".

"Най-голямата държавна инженерна пътно-строителна фирма разполага с 9 инженери, 11 геодезиста,  1 геололог и 20 счетоводители. Това счетоводна или строителна фирма е. Сега си обясняваме защо има 20 счетоводители. Защото 4 млрд. лв. трябва да се осчетоводят между 10 фирми и не да се свърши работа с тях. Тези, които трябва да свършат работа - работници, строителство и поддръжка на пътища – са 41 човека. Това са хората, на които България и българското общество очакват да построят 225 километра от магистрала "Хемус". Тези 41 човека трябва да усвоят между 3 и 4 милиарда", допълни той.

Сметната палата ще проверява държавната фирма

За утешение БСП получи пълна подкрепа от ГЕРБ за проверка на работата на държавната компания "Автомагистрали" от Сметната палата.

Това беше друго тяхно искане, внесено в парламента още на 25 ноември. То е одобрено с пълно единодушие от бюджетната комисия на 2 декември и се очаква тази или най-късно другата седмица да бъде подкрепено и в пленарната зала.

Предложението на БСП е Сметната палата да провери "Автомагистрали" за периода от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2020 година.

"Целта на двете ни предложения е да се даде светлина как работи "Автомагистрали", как се възлагат поръчките, как се изпълняват и какво е качеството на изпълнение", каза Свиленски. По думите му по този начин ще се даде "отговор как се пълнят нечии чекмеджетата на управляващ".

"Автомагистрали" не се притеснява от одита

Междувременно от "Автомагистрали" обявиха, че компанията не се притеснява Сметната палата да я одитира и обещава пълно съдействие.

"Категорично заявяваме, че "Автомагистрали" има капацитета да поеме възложените от агенция "Пътна инфраструктура" обекти. Дружеството няма незаконни договори, каквито опити за внушения се правят. Всички те са сключени при спазване на процедурите, предвидени в българското законодателство", се казва още в позицията на дружеството.

Различните обекти на компанията са в различна степен на подготовка и не се извършват строителни работи по всички едновременно. За ангажираните в строителния бранш е известно, че подготвителната работа отнема много повече време от самото строителство. Освен това честа практика фирмите да си преотдават тежка механизация, посочват от компанията.

"При добър мениджмънт се създава добра организация на работа и изпълнението на обектите върви по план.  За нас най-важният обект е довършването на автомагистрала "Хемус" и искаме да уверим българските граждани, че работата по нея е с високо качество и ще е готова във вече обявения прогнозен срок", твърдят от "Автомагистрали".

Премиерът Бойко Борисов обеща магистралата от София до Варна да е готова през 2024 г., но към момента се работи единствено в участъка от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч. До края на годината трябваше да е готов и участъкът между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово", но към момента няма индикации, че това ще се случи. Този участък не се строи от "Автомагистрали", а от частни фирми. Строителството му закъсня по вина на държавата, заради проблеми с отчуждаването на терените и неприключили археологически работи.  

"Продължаваме с отговорност да изпълняваме поетите ангажименти по сключените договори с АПИ, а политическите коментари ще оставим на политиците", завършва позицията на държавната компания.

Споделяне

Още от Бизнес

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?