ГЕРБ помогна на БСП да отстрани Йордан Бакалов от военното разузнаване

Целта е съветски възпитаник да оглави службата, коментира Атанас Атанасов

Йордан Бакалов. Сн. БГНЕС

Директорът на военното разузнаване Йордан Бакалов ще бъде сменен, след като ГЕРБ изненадващо подкрепи предложението на БСП постът да може да се заема само от военнослужещи.

В четвъртък депутатите приеха на второ четене проектозакона за военното разузнаване, според който директорът му може да бъде само военнослужещ на действителна военна служба с висше военно звание.

Досега имаше възможност той да е и цивилен служител и това позволи по-рано тази година службата да бъде оглавена от бившия депутат от СДС.

ГЕРБ досега не подкрепяше искането на БСП, но в пленарната зала депутати от партията смениха позицията си без да я аргументират. Методи Андреев от групата на ГЕРБ защити възможността и цивилен да оглавява службата, за да се разшири "спектърът на кадърните хора" с достъп на поста, но явно не е успял да убеди колегите си.

В знак на протест парламентарната група на Реформаторския блок напусна обсъждането на проектозакона.

"Русия затяга агентурата"

Депутатът от дясната коалиция Атанас Атанасов определи поправката като "ретроградна стъпка". Според него тя стеснява възможния избор за шеф на службата до няколко генерали, завършили военно–щабните академии на Съветския съюз.

"Може би това беше целта - подобен човек да оглави българското военно разузнаване. Учудвам се, че колегите от ГЕРБ подкрепиха предложение не на кой да е, а на Таско Ерменков, който е обявен, че е бил служител на Военното разузнаване на комунистическа България", каза Атанасов.

Според него става въпрос за "акция не само срещу военния министър, а изобщо срещу правителството, която е организирана и това нещо има някаква връзка с операцията, която Русия предприе в Близкия Изток".

"След като Русия реши да нанася удари, най-вероятно е заповядано на агентурата ѝ в близката чужбина да действа за спечелване на поддръжници. Ще предприемем действия, за да си изясним ситуацията и трябва да се даде политически отпор на тази информационна война", посочи Атанасов.

Той коментира, че служба "Военна информация" трябва да се занимава със събиране на стратегическа информация за отбраната на страната и би могла да бъде ръководена не само от човек с военно образование.

"Напротив - има много квалифицирани експерти в областта на сигурността, които никога не са служили в армията, но имат качествата да оценяват събраната информация", коментира депутатът.

Йордан Бакалов дълги години следеше специалните служби от парламента. Той бе служебен вътрешен министър в кабинета на Георги Близнашки и замести на поста Веселин Иванов, който бе уволнен от военния министър Николай Ненчев.

Йордан Бакалов е вторият цивилен директор в историята на българското военно разузнаване.

Първият бе Веселин Иванов. Той бе назначен при първото правителство на ГЕРБ. Това стана възможно след указ на президента Росен Плевнелиев, според който длъжностите шеф и зам.-шеф на служба "Военна информация" не изискват висши офицерски звания.

Около повечето от останалите текстове от закона за военното разузнаване имаше постигнато предварително съгласие и нямаше спорове. Така депутатите решиха директорът на "Военна информация" да се назначава с указ на президента по предложение на Министерския съвет.

Дейността на директора ще се подпомага от заместник-директори. Сред изискванията към ръководството е задължителен стаж от 10 години в сферата на националната сигурност или въоръжените сили, да имат достъп до секретна информация с ниво "Строго секретно", да не членуват в политическа сила, да са с магистърска степен, с българско гражданство.

Службата е на пряко подчинение на министъра на отбраната. Ръководството на военното разузнаване ще се осъществява от премиера, министъра на отбраната и началника на отбраната.

Освен това в службата ще може да се използва детектор на лъжата за извършване на проверка на кандидатите за постъпване на работа и на служителите.

Цивилното разузнаване ще може да подслушва в страната

По-рано в четвъртък депутатите приеха и закона за цивилното разузнаване. Според него Държавна агенция "Разузнаване" (ДАР) вече няма да е към президента, а минава на пряко подчинение на правителството.

Цивилното разузнаване ще може да използва специални разузнавателни средства на територията на България, както и разузнавателни средства и способи извън територията на страната.

Тя ще може да използва юридически лица за прикрития, включително чрез съставяне и използване на официални документи за прикритието. Агенцията ще може да прилага и прикрития на свои служители, както и на вещи и обекти. ДАР ще може да съставя и използва документи за чужда самоличност и други официални документи, необходими за прикритие на служители, които изпълняват оперативно-разузнавателна дейност.

Председателят ще се назначава с указ на президента по предложение на правителството за срок пет години, решиха депутатите. Той може да бъде преназначен на същата длъжност само за срок от още пет години.

Въвежда се и нова фигура в българското разузнаване – инспектор, който да следи работата на разузнавачите ни.

Той ще се назначава от министър-председателя по предложение на председателя на агенцията.

В закона е регламентирано още, че агенция "Разузнаване" трябва да осигури "пълно и безусловно" сътрудничество с комисията по досиетата и прилагане на разпоредбите за разкриване на агентите на бившата Държавна сигурност.

Службата няма да има право да прикрива бившите сътрудници на комунистическите служби, а действието на закона за разузнаването няма да може да ограничава прилагането на закона за досиетата.

Службата дълго време отказваше да предаде архивите си на комисията на Евтим Костадинов.

С приемането на законите за военното и цивилното разузнаване вече се осигурява цялата нормативна рамка за работата на специалните служби. По-рано депутатите приеха рамковия закон за националната сигурност и устройствения за Националната служба за охрана.

_______________

Този документ е  създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България.

Споделяне
Реформирай това!

Проектът "Реформирай това!“ ще следи провеждането на управленски реформаторски мерки. Имаме амбицията да "реформираме“ и медийния подход към случващото се като сбор от отделни събития, за сметка на самите процеси.

Ако имате позиция, мнение или въпроси, с които да допринесете към темата, може да се свържете с нас тук.

Проектът се финансира в рамките на програмата за подкрепа на НПО в България по финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014 г.

Всички писмени материали в рубриката ‟Реформирай това!“ са създадени с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България (www.ngogrants.bg).

Още по темата
Още от Реформирай това!

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?