ГЕРБ се отказа изцяло от поправките в автомобилния закон

ГЕРБ се отказа изцяло от поправките в автомобилния закон
След като във вторник транспортният министър Александър Цветков даде заден на спорните поправки в автомобилния закон, свързани с автобусните разписания, в сряда стана ясно, че ГЕРБ тотално се отмята от предложението за нова републиканска транспортна схема. Ще се оттегли текстът, който предвиждаше директни автобусни линии да има само между градовете с население над 30 хил. жители, съобщиха на съвместна пресконференция Цветков и шефът на парламентарната комисия по транспорт Иван Вълков (ГЕРБ).

Ако законът беше приет в този му вид, имаше вероятност хората от Чирпан, например, да сменят няколко автобуса, за да стигнат до София.

Новата идея на управляващите е чрез наредба да се регламентира минималният интервал, през който от дадена гара да тръгват автобуси по едно направление. Така няма да се получава струпване на автобуси на различни превозвачи по едно и също време в една и съща посока, ще се избегне нелоялна конкуренция и изкривяване на пазара, каза Цветков. Наредбата ще се изработи в шестмесечен срок след приемането на закона на второ четене.

Преди ден парламентът прие на първо четене промените в Закона за автомобилните превози само с гласовете на управляващите, дори без подкрепа на "Атака", които този път се въздържаха.

Впоследствие транспортният министър обясни, че преди второ четене ще отпадне предложението конкурсите за превозвачи по линиите между големите градове да се извършват от транспортното министерство вместо от общините, както е в момента.

Сега конкурсите се правят от общините и те си измислят критериите за избор на превозвач. Съгласете се, че наличие на бензиностанция и автомивка не са реални критерии, конкурсите се правят, за да се дадат на фирми близки до местната власт, обясни Иван Вълков.

Предложението транспортното министерство да провежда конкурсите за превозвачи по линиите между градовете с население над 30 хиляди беше определено от Петър Мутафчиев (Коалиция за България) като "отявлен лобизъм". Поправката била вкарана, за да се дадат печелившите и атрактивни автобусни линии на фирми, близки до управляващите.

Опозицията често изтъква като факт близките приятелски отношения на транспортният министър, който за кратко бе и зам.-кмет по транспорта на София, с Миролюб Столарски, собственик на "Карат С" и председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.

Малко след като ГЕРБ обяви идеята си за нова транспортна схема, Ивайло Константинов, председател на Националното движение на автобусните превозвачи и собственик на считаната за близка до ДПС компания "Юнион Ивкони" (там съсобственик е 25-годишният Ревин Аталай, син на депутата от ДПС Рамадан Аталай), обясни колко полезни за бранша са промените в закона.

За нас кой ще провежда конкурсите – транспортното министерство или общините, няма значение, стига да има единни, ясни критерии, заяви министър Цветков. След разговори с депутати и браншови организации решихме конкурсите да останат при общините, но ще се провеждат по правилата на Закона за обществените поръчки или Закона за концесиите, както е разписано в европейските директиви, уточни Иван Вълков. "Единните критерии" най-вероятно ще се разработят от транспортното министерство.

В закона остава изискването общинските съвети да определят таван за цените на такситата. Остава и предложението, което вбеси строителния бранш, собствениците на камиони за собствен превоз да се регистрират като превозвачи.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?