Докато тройната коалиция рекламира успехите на България в Брюксел

ГЕРБ "спряха" два големи пътни проекта за 131 млн. евро

Еврокомисията е отложила одобрението им, защото иска гаранции за изпълнението на жп инфраструктура

Сн. БГНЕС

Докато новата тройна коалиция за първи път рекламира успехите на България в усвояването на еврофондовете в Европейския парламент по време на инициативата "Дни на отворени врати", ГЕРБ ги атакува в гръб в Народното събрание със "спирането" на два големи пътни проекти за 131 млн. евро.

Спрените проекти са обходът на Габрово, който е първа фаза от проекта за тунела под Шипка, и Западната дъга на София, обяви бившият министър на еврофондовете и настоящ депутат от ГЕРБ Томислав Дончев в сряда пред журналисти в парламента. Вицепремиерът и министър на правосъдието Зинаида Златанова отрече информацията от Брюксел. "Това е изключително груба манипулация и много ме учудва това, че колеги от ГЕРБ си рискуват професионалната репутация", каза Златанова пред БНР.

Европейската комисия не е спряла проектите, а отлага разглеждането им, докато не бъде решен проблемът с осигуряването на финансирането на жп проекти чрез заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), съобщи по същия повод правителствената информационна служба. В съобщението е посочено, че след като този проблем бъде изчистен, проектите отново ще бъдат изпратени в Брюксел за одобрение.

Европейската комисия е решила да отложи оценката на двата проекта на този етап. Причината е, че не е решен проблема с осигуряването на 75 млн. евро за изпълнението на два железопътни проекта – Септември-Пловдив и Първомай-Сливенград. Това става ясно от писмото на Брюксел, разпространено от Министерството на транспорта.

Брюксел одобрява решението на правителството да тегли заем от ЕИБ, но последната година е показала, че реално не са предприети ефективни мерки това да се случи. Затова, ако плановете за получаване на кредита от 75 млн. евро не върви по план, то в програма "Транспорт" трябва да има резерв, за да бъдат завършени вече започнатите и одобрени от ЕК големи проекти. Българските власти могат да подадат двата големи проекта отново за одобрение в ЕК едва след като решат проблема с финансирането на жп проектите, става ясно още от писмото.

"Като не могат, ще им пратя целия си екип да им дава акъл"

Случаят бе използван от бившия премиер Бойко Борисов да отправи политически послания. "Още преди няколко месеца предупредихме гражданите на България, че това правителство ще доведе до спиране на еврофондове, както им ги бяха спрели в пълния обем, въведени в несъответствие от предишната тройна коалиция. Напомням, че ГЕРБ строеше само с 20%, а някъде с 15% или 5% от парите на българския данъкоплатец. Сега, ако тези проекти някога се строят, ще се строят с бюджетни пари", заяви Борисов. Още

Различно тълкуване на факти

Двата проекта за обхода на Габрово, който включва и проектирането на тунел под Шипка, и Западната дъга на Софийския околовръстен път са изпратени за одобрение в Брюксел на 26 и 30 септември. На 4 октомври в Министерството на транспорта е получено писмо от Европейската комисия (ЕК). В него се казва, че двата проекта няма да бъдат разглеждани от ЕК, докато не бъде решен въпросът с наддоговорените средства по жп проектите по оперативна програма "Транспорт" чрез заем от ЕИБ, се казва в обяснение от правителствената информационна служба.

Според Дончев обаче в писмата било посочено, че двата проекта се отхвърлят, защото правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи за изпълнения в проекти в жп сектора, ползвайки заемното споразумение с ЕИБ.

Никъде в писмата на ЕК не се споменава, че се отказва европейска помощ за двата проекта, твърди правителствената информационна служба. Напротив, експертите от ЕК заявяват, че проектите могат да бъдат отново внесени за разглеждане, след като въпросът с наддоговорените средства за жп проекти бъде решен, е посочено в правителственото споразумение.

Драматизирането на една "рутинна процедура"

Спрени пари няма, а става въпрос за "една рутинна процедура по съгласуване на апликационни форми", която се практикува от години за всеки голям инфраструктурен проект, каза вицепремиерът Златанова. Тя допълни, че "това е нещо напълно нормално да се уточнят подробностите и да се прецизират определени текстове вътре в документите".

Досегашната практика е показала, че одобрението на една апликационна форма от Брюксел за големите проекти, които са на стойност над 50 млн. евро, отнема няколко месеца, а в случая със столичния завод за боклук и повече от година. През това време тече кореспонденция с уточняващи въпроси и искания от страна на Брюксел.

Според Томислав Дончев "ситуацията е допълнително усложнена предвид факта, че и двата проекта вече се изпълняват". По думите му, ако въпросът не бъде уреден в следващите месеци, те ще трябва да бъдат платени с бюджетни пари. "Още по-сложна е ситуацията с тунела под връх Шипка и обхода на Габрово, защото това е единственият инфраструктурен проект, който е включен в договора за присъединяване на България към ЕС с краен срок за изграждане 2014 г.", каза Томислав Дончев.

"Това са първите отхвърлени апликационни форми от страна на българското правителство от ЕК. Можем да гадаем какво е било качеството на изпратената документация в Брюксел. Редно е да зададем въпросът – това некомпетентност ли е или е нарочно саботиране на проектите? Трябва да получим отговори бързо. В следващите дни и седмици трябва да бъде направено необходимото да се уредят отношенията с ЕИБ, да се използват и малките възможности тези проекти да бъдат спасени", допълни Дончев.

Водят се преговори с ЕИБ

Проблемът с наддоговарянето на средствата за железопътни проекти е от 2011 г., но е решен на 29 август 2013 г. С правителствено решение тогава се дава мандат на министрите на финансите и на транспорта да договорят условията на споразумението с ЕИБ за осигуряване на средствата за изпълнението на жп проектите, е посочено в съобщението на правителството.

Въпреки че решението е взето в края на август едва на 30 септември, Министерството на финансите е изпратило официалното искането до ЕИБ, а на 8 октомври въпросът беше обсъден на срещата между премиера Пламен Орешарски и вицепрезидента на ЕИБ Михай Танасеску в София.

"Това е поредно доказателство за ангажираността на правителството на най-високо ниво с казуса, като в следващите седмици ще бъде направено всичко възможно, за да бъде напълно решен въпроса с ЕИБ", е посочено в съобщението на правителството.

След като този проблем бъде решен, апликационните форми по двата проекта ще бъдат изпратени отново в Брюксел за одобрение, се казва в правителственото съобщение.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес