ГЕРБ узря за корекция на сбъркани е-винетки

ГЕРБ узря за корекция на сбъркани е-винетки

Две години след въвеждането на електронните винетки на 1 януари 2019 т. и след множество жалби от гражданите, че не могат да се коригират сгрешени данни на превозното средство и трябва да плащат отново за правото да се движат по пътищата, от ГЕРБ се сетиха, че може да променят нещата.

Група депутати от управляващите е внесла поправки https://www.parliament.bg/bills/44/154-04-65.pdf в Закона за движение по пътищата между първо и второ четене на вече предложени текстове, които ще се гледат от парламентарната регионална комисия в четвъртък.

В момента хората със сгрешени данни при купуването на винетката разбираха, че реално нямат такава при спиране от тол патрул. Те са длъжни да платят компенсаторна такса от 70 лв. за ползване на пътя, независимо че са си платили за това, а отделно трябваше да си купят нова винетка.

Вече се предлага да има възможност, при сгрешени данни на регистрационния номер на автомобила, на неговата категория и дори държава на регистрацията му, да може собственикът на превозното средство да поиска промяна на сгрешените данни. След безспорно установяване, че в България не съществува регистрирано пътно превозно средство с идентичен на първоначално декларираните във винетката регистрационен номер, държава на регистрация или категория, ще може да се извърши корекцията.

Заплащането на компенсаторната такса, заради това, че реално автомобилът е нямал е-винетка, обаче явно остава, тъй като за нея нищо не се упоменава във внесените текстове.

В мотивите за промяната се посочва, че има множество жалби в пътната агенция от това, че масово при купуването на винетката се бъркат подкатегориите "превозно средство <= 3.5 тона" и "ремарке на лек автомобил", тъй като цените на винетките са едни и същи. Сгрешена цифра или буква от регистрационния номер, липсата на някоя от тях или избор на държава като Буркина Фако или Бруней вместо България заради грешен клик в списъка с падащото меню са другите най-често срещани гафове.

Така се генерират несъществуващи регистрационни номера, за които е платено, а реалните автомобили са в нарушение. Не се посочва колко са жалбите и на каква стойност са платените суми заради този вид грешки.

В други поправки се регламентира възможността общината да финансира поддръжката на републиканска пътна мрежа, за която е отговорна Агенция "Пътна инфраструктура", и по този начин нейните жители да не са длъжни да плащат винетни такси. От въвеждането на електронните винетки и тол таксите за камионите възникнаха подобни казуси. Софиянци на пример трябваше да плащат, за да ползват Околовръстното, варненци – също, както и в редица други общини имаше такъв проблем. Това наложи правителството да освободи в началото на 2020 г. от винетки 155 км пътища.

Вече се въвежда законово сключването на споразумения общините да финансират поддръжката на пътни участъци, за да бъдат изключени от системата на платеното преминаване. В споразуменията ще има списък с освободените от пътните такси участъци.

Предвижда се още да се създаде единна електронна платформа, на която гражданите да могат да подават сигнали за рискова пътна инфраструктура, но не става ясно как и в какви срокове администрациите ще извършват проверка и ще ремонтират опасните пътища или ще оправят мантинели.

Споделяне

Още от Бизнес

Подкрепяте ли антиинфлационните мерки на правителството?