Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ГЕРБ внася закон за такса от 1 лев върху горивата на "Нефтохим"

Партията обаче не вижда проблем с износа на продукти от рафинерията

10 коментара
ГЕРБ внася закон за такса от 1 лев върху горивата на "Нефтохим"

ГЕРБ обяви в петък проектозакона си за компенсиране на разходите на потребителите на моторни горива, анонсиран преди дни като въвеждане на такса лев върху произвежданите от " Лукойл Нефтохим" бензин и дизел, която да намали с толкова цените им.

Идеята бе представена от председателя на парламентарната енергийна комисия и бивш енергиен министър в първия кабинет на ГЕРБ Делян Добрев. Тя предвижда всички компании, които преработват или рафинират руски нефт, изнесен от Русия или внесен от другаде у нас, да са длъжни да правят вноска във Фонда за сигурност на електроенеригйната система (ФСЕС). Вноската ще е разликата между цената на европейския сорт петрол Брент и руския Юралс, взета от Средиземноморската борса.

По думите на Добрев разликата между двата сорта е 30-40 процента в полза на руския, а това намаление не се вижда по българските бензиностанции и потребителите плащат като за гориво от Брент.

Според изчисленията на ГЕРБ така "Лукойл Нефтохим" ще трябва да внася във ФСЕС над 100 млн. лв. месечно, а оттам те ще бъдат връщани на потребителите по сегашния механизъм за компенсиране на гражданите с 25 стотинки на литър.

В момента бензиностанциите, при издаване на касовите бележки, въвеждат номера на личния автомобил и клиентът плаща с 25 ст. на литър по-малко, а държавата възстановява тези пари на търговците на горива.

Намеренията на ГЕРБ-СДС са бъдещите компенсации, които според Добрев ще са около лев на литър, да важат и за фирмите, както и за транспорта и селското стопанство. Те обаче ще продължават да се дават само при зареждане на обикновени горива, не и на премиум бензин и дизел.

"Сега с пари от бюджета се плащаше на "Литаско" (собственикът на бургаската рафинерия)." Единственият, който печели от дерогацията (за забрана на внос ана руски петрол), осигурена от правителството на "Продължаваме промяната", са руските компании. Нашата цел е дерогацията да не облагодетелства руските компании и тези 3 .5 млрд. лв. годишно да не отиват в Швейцария, а да са за всички потребители в България", заяви Делян Добрев.

Той обаче не вижда нищо лошо в това рафинерията да продължи да изнася в ЕС и в трети страни произведените от руския петрол горива.

Кабинетът на Кирил Петков забрани този експорт от 5 декември, когато влиза в сила европейският регламент за ограничаването на вноса на руски петрол в Евросъюза. Служебното правителство обаче смята да отмени решението на предшествениците си независимо, че от Брюксел ясно заявиха, че на България е дадена дерогация за вноса на руски петрол, за да защити вътрешния си пазар, а не да реекспортира горива с руски произход. Според експерти отмяна на забраната за този износ може да доведе наказателна процедура и дори съд за България от страна на ЕК.

"Този закон не третира износа, не касее и вноса на горива, които са осоло 40 процента от български япазар", заяви Добрев и отбеляза, че ГЕРБ също смята, че регаламентът на ЕК не ограничава износа на горива от "Нефтохим".

"Намеренията на служебния кабинет са добри", смята той, но според него те следвали прекалено тясно еврорегламента, а той не третира българската ситуация с работата на ишлеме и затова не работи механизмът на ЕК.

Депутатът на ГЕРБ заяви, че обявеният сега за обществено обсъждане проектозакон, който щял да бъде внесен в Народното събрание идната седмица, имал подкрепата на служебния кабинет, а текстовете в него са съгласувани с митниците и финансовото ведомство.

"Ако този закон не бъде приет и не успеем да прехвърлим ползите от дерогацията към българското общество, няма смисъл от тази дерогация. Ако не бъде приет, ще внесем проект, задължаващ кабинета да се откаже от дерогациите и като ще плащаме като за Брент, поне да зареждаме с Брент", заяви още Добрев пред журналисти в парламента.

Още в неделя той обяви, че онези, които не подкрепят предложението им, са лобисти на "Лукойл"

Според депутата Лъчезар Борисов, който бе зам.-министър, а после и министър на икономиката в третия кабинет на ГЕРБ, законопроектът ще постигне две цели – компенсиране на потребителите, запазване конкуренцията на бизнеса и покупателната способност на населението.

"В експертната група видяхме недостатъци в еврорегламента, защото непълно покрива българския казус с работа на ишлеме. Изземането на свръхпечалбите е разписано тук", заяви Борисов.

Това обаче е фиксирано и във внесените от Министерския съвет и одобрени на първо четене в бюджетната комисия 33% облагане на свръхпечалбите на фирмите, занимаващи се с нефт, природен газ и въглища.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #10

    Не е новина, че клакьорите на „подмяната“ се оказаха до един лобисти на Лукойл. :)

  2. The Rock
    #9

    Мафиотската сделка на ГЕРБ е ясна, ЛУКОЙЛ дава 1 лев на литър а ГЕРБ ще им уредят износа откъдето ще печелят повече. Но това няма как да се случи. А нима ГЕРБ бяха слепи 12 години за милиардите на ЛИТАСКО? А нима ГЕРБ бяха слепи за липсата на печалби в една петролна рафинерия???? И колко прозрачно и по комунистически тертип предварително обвинява тия, които не са съгласни с мафиотските схеми на ГЕРБ за лобисти на ЛУКОИЛ. ГЕРБ не са партия а организирана престъпна група!

  3. Бисерко
    #8

    Хм...Доста странна идея..Мен ми се струва,че резултатът, ако това нещо бъде прието, ще е или поскъпване на горивата,( за да си избият таксата Литаско)или дефицит от такива, ако Литаско решат,че не си струва да работят с Лукойл и просто го затворят...

  4. Des
    #7

    Ако има намаление на горивата през декември, то е само заради дерогацията, която започва от 5 декември и/ или намаление на цените на борсите. Всичко друго са голите думи на хора като служебното правителство и ГЕРБ, които ще си присвоят чуждите успехи.

  5. Аман от Делянчовци ...

  6. .tеxt
    #5

    ГЕРБ пак предлагат малоумия. Не се спряха тези творци на простотии

  7. Горскио
    #4
    Отговор на коментар #2

    Международните цени на сорта Урал са известни - например на Нумбайската борса - франко Мумбай или Масква.

  8. Антон
    #3

    И каква е разликата в мераците на служебните - в другата статия - и гербавите?.....

  9. Мнение
    #2

    Не съм експерт, но не ми е ясно кое точно ще спре Литаско да направи горивата 4 лева литъра и да си внася вноската от 1 лев.

  10. Коментарът е изтрит в 17:34 на 4 ноември 2022 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.