ГЕРБ внесе поправка "Труд": Вестниците да наемат държавни имоти без търг и конкурс

ГЕРБ внесе поправка "Труд": Вестниците да наемат държавни имоти без търг и конкурс

Партията на Бойко Борисов предлага държавни имоти да се отдават без търг и конкурс на вестници, списания и други печатни издания. Изненадващата поправка идва в разгара на шумния скандал с в. "Труд", след като Министерство на културата поиска редакцията на вестника да напусне негови помещения в Музея на социалистическото изкуство в столицата. Служебният министър на културата проф. Велислав Минеков наскоро изнесе данни, че изданието на Петьо Блъсков дължи сериозни суми за наем, но в същото време се облагодетелства от паркинг, охрана и т.н., осигурени с пари на данъкоплатците.

Както се оказа, фирмата – издател на вестника - "Труд Медиа" ЕООД, изобщо няма договор за наем с държавата. Контрактът е с друга фирма - "Южен кръст 2001" ЕООД", притежавана от Петьо Блъсков – младши. Тя дължи на държавата близо 150 хил. лв. за наеми.

Главният редактор на "Труд" Петьо Блъсков заяви, че няма да мръдне от сградата и обвини министър Минеков в потъпкване на свободата на медиите.

В защита на Блъсков се изказа бившата управляваща партия ГЕРБ, която сега е внася поправката "Труд" в Закона за държавната собственост.

Спорната поправка

Спорната поправка на ГЕРБ директно казва, че имоти или части от тях - частна държавна собственост могат да се отдават под наем на юридическа лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общополезна дейност, както и на юридически лица - издатели на печатни произведения.

Директно се и уточнява, че имотите могат да се предоставят без търг "от министъра, ръководителя на друго ведомство, или областния управител, на когото имотът е предоставен за управление".

Депутатите от ГЕРБ Радомир Чолаков, Тома Биков, Десислава Атанасова, Томислав Дончев, Констадин Ангелов и Деница Сачева смятат, че с тази промяна държавата създава предпоставки за "свободно и несмущавано издаване на печатни произведения".

Печатът като крайъгълен камък на демократичния ред

Както е известно, медийната свобода в България да се срина до небивали дълбини именно при управлението на ГЕРБ. Сега загрижените вносители на поправката "Труд" посочват печатните медии като "крайъгълен камък на демократичния правов ред", без да правят каквото и да е разграничение дали някои печатни издания всъщност не са машина за дезинформация и поръчкови новини, какъвто е случаят с България.

"Печатът, като класическа медия, е в основата на цялата, изградена върху него, система на медии и като форум за свободно разпространяване на информации и за обмен на мнения и идеи е основополагащ фактор в процеса на формиране на индивидуално и обществено мнение, а оттам и крайъгълен камък на демократичния правов ред", мотивират се вносителите. Добавят, че печатът в последните години е под сериозен конкурентен натиск от електронните и новите медии и затова редица печатни издания били принудени да затворят по "пазарни причини".

"Няма да е пресилено да се каже, че печатните произведения, които все още излизат, имат повече характера на изпълнение на обществена мисия, отколкото на бизнес, какъвто печатното дело от много време насам е само формално", казват още депутатите на Бойко Борисов. И заключават, че "с всяко прекратило дейността си печатно издание заглъхва една трибуна, чрез която обществото може да получава пълна картина на значимите информации, мнения и гледни точки".

Не било непозволена държавна помощ

От мотивите на депутатите на ГЕРБ става ясно, че България няма да наруши правото на ЕС и няма да направи непозволена държавна помощ с тази законодателна поправка. Те дават за пример Гърция, която още преди няколко седмици е получила разрешение от ЕК да даде на печатните си, но и на "други медии" помощ от 20 млн. евро.

Отворен остава въпросът защо докато беше на власт, ГЕРБ не поиска такова разрешение и за българските медии по време на пандемията. Друг е въпросът защо стимулът е само за печатни медии, след като Гърция е получила "зелена светлина" да субсидира всички медии.

Скандалът

Макар никъде в мотивите си да не се засягат скандала с неплащания редовно наем от в. "Труд", реално ГЕРБ лобира открито за вестника, който се е настанил в държавния имот при управлението на Борисов.

Скандалът избухна след като преди седмици министър Минеков поиска редакцията на в. "Труд" да напусне сградата.

Министерство на културата обяви, че наемателят е и ползвал привилегии при предходни правителства.

"Фактът, че фирмата "Южен кръст 2001" се е ползвала с властово и финансово покровителство от предишни правителства, не променя факта на погазване на договорните отношения от нейна страна. Това определя твърдата позиция на МК по този въпрос", каза в парламента преди дни Минеков. Той сравни казуса с даден апартамент под наем, в който някой без право настанява далечен роднина, който идва с домашните си животни, а друг трябва да пази овцата да не стане курбан.

По думите му фактът, че фирмата е некоректен платец, е установен през 2015 г. Покани за изплащане на задълженията са изпращани от министрите Вежди Рашидов през 2016 г., Рашко Младенов през 2017 г.

"При министър Боил Банов (от третия мандат на кабинета "Борисов"- б.а.) е налице подготвена покана за изпълнение, но по необясними причини е неподписана от него, въпреки че сумата по задълженията е нараснала още повече. Обръщам внимание и подчертавам, че става дума за фирмата "Южен кръст 2001". Министерство на културата няма никакви договорни отношения с в. "Труд", каза тогава Минеков.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?