Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Германия: Когато автомобилът се закашля, икономиката хваща хрема

4 коментара
Заводът на Фолксваген в Цвикау

Стълб на германската промишленост от десетилетия, автомобилният сектор вече започва да прилича на Ахилесова пета, уязвима заради търговските конфликти и зле подготвена за бъдещето. Всичко това крие риск от тежки социални последици.

Здравето на "автомобилния сектор е по-зле от очакването", отбеляза Марк Фьорстерман, експерт в компанията EY, в началото на Франкфуртското автомобилно изложение, което продължава до 22 септември. "Технологичните предизвикателства са огромни".

През първите осем месеца на година производството на автомобили е спаднало с 11% на годишна основа, според данните на федерацията на германските автомобилопроизводители VDA.

Причините: търговската война, забавянето на конюнктурата и несигурността около Брекзита, в момент когато компаниите от сектора трябва масирано да инвестират в производството на електрически коли.

"Въздействието върху доставчиците е много голямо, вече започват да се очертават свръхмощности", поясни пред АФП Щефан Брацел, директор в Центъра за автомобилен мениджмънт.

Неотдавнашен пример - семейната компания Eisenmann, основана през 1951 година и специализирана в производството на машини за лакиране на коли, обяви в края на юли неплатежоспособност, заплашвайки прехраната на близо 3000 служители.

През второто тримесечие оперативната печалба на три германски автомоболни групи спадна с 38%, което е много повече в сравнение със средното понижение в сектора на световното равнище от 18%, отбеляза EY.

Автомобилостроенето в Германия представлява една пета от промишлеността и близо 5% от брутния вътрешен продукт. В него са заети над 800 000 души.

Малките и средните компании са застрашени

В същото време обаче - от химическия сектор до машиностроенето - редица клонове хвърлят индиректно вината върху автомобилостроенето за техните понижени тримесечни резултати, подклаждайки опасенията от рецесия на най-голямата европейска икономика.

Общо "поръчките за промишлените компании средно са се свивали с 1% всеки месец от началото на годината", пресмята Карстен Бжески, икономист от ING.

Сред най-засегнатите е "Mittelstand" ("Мителщанд"), тази мрежа от малки и средни предприятия, които работят активно за износ, "скритите шампиони", възприемани от десетки години като ключа за германския успех.

Барометърът за доверието на предприемачите от "Мителщанд" премина в отрицателната територия през август за първи път от над четири години, според изследване на банката KfW и института Ifo. Редица от тези предприятия обявиха неотдавна закриване на работни места или затваряне на цели заводи.

Само че тяхното безпокойство далеч не се ограничава със забавянето на конюнктурата.
Много преди протекционистките заплахи на Вашингтон Volkswagen нанесе през 2015 година първия тежък удар на сектора като призна, че е оборудвал 11 милиона от дизеловите си коли със софтуери, които могат да фалшифицират данните за равнищата на емисиите с парников ефект.

Оттогава дизелът губи популярност, там където бе създаден: заплашен от забрани за движение в редица градове, той е заменян с бензин и все повече от електрически двигател, който много по-лесно се произвежда.

Крайната десница

Общо електрифицирането би могло да струва на Германия 75 000 работни места, според проучване на института Frauenhofer, което бе публикувано през лятото на миналата година.

Гигантът Bosch оправда закриването на 600 позиции годишно със спада в сектора на дизела и обяви нови съкращения. "Компанията не е застрашена, защото има редица дейности", отбелязва Брацел, но за сметка на това "Мителщанд" често изпитва недостиг на пари, за да се адаптира".

"Това е източник на безпокойство за много малки и средни предприятия, които са били силни в старите сектори като двигателите с гориво", допълва експертът.

В края на юни в Берлин десетки хиляди демонстранти настояха, по призива на синдиката IG Metall, за дигитални и екологични промени, които да бъдат "справедливи" за трудещите се.

Бъдещето на дизела е толкова деликатна тема както за работниците, така и за компаниите, че почти цялата политическа класа се опита да спре забраните за движение на старите дизели, наложени от съдилищата.

И най-вече партията на крайната десница "Алтернатива за Германия" превърна защитата на тези автомобили в един от бойните си коне, а този ход получи забележителен отклик сред работническите комитети в автомобилния сектор.

Само че дори в един от бастионите на "Алтернатива за Германия", Цвикау, в провинция Саксония, Volkswagen обяви завой към електрическите коли: производството на първия модел "нула емисии" на концерна ще започне там през ноември.

При инвестиции за близо 1,2 милиард евро Цвикау ще стане "най-големият завод за електрически автомобили в Европа", според Volkswagen, а следователно и най-голям залог за успеха на това возило.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Real ''Mickey''
    #4
    Отговор на коментар #1

    "Ако се вярва на западните социологически проучвания,..."???Хич не им вярвай на тези СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ "проучвания"!!! Те за кой ли път ти пробутват провалените си модели. За споделени жени, мъже, Държавата Майка и вредната частна собственост. И равни в бедността!(без луксозни возила):):)До "поколението Z" може и съвсем друг вид транпорт да се появи. Но нищо не може да се направи насила(а не с еко-такси, данъци и привилегии за даден вид автомомобили, и пълнене на едни пеликански гуши, междувременно).

  2. Коментарът е изтрит в 00:43 на 13 септември 2019 от автора.
    #3
  3. Real ''Mickey''
    #2

    Колкото и запален фен да съм на електро-автомобилите, още по-сигурен съм, че не им е дошло още времето да заменят изцяло традиционните автомобили(а може и друг тип автомомили да се решението. Няма как да бъдат основен автомобил в едно семейство. Като втори автомобил са добро решение но с не по-голям пробег 150/200км. Ахилесовата пета са им батериите. На този етап ако цели автопарк се смени насила с електо-автомобили като основен автомомобил, което означава огромни батерии за да имат пробег поне

  4. анита хегерланд
    #1

    Ако се вярва на западните социологически проучвания, поколението Z, което ще наследи милениалите, не иска да живее на едно място, да пести за къща и кола и ще смени няколко работни места през живота си. В духа на техните идеи се създават платформи за споделена икономика, която включва и използването на една кола от много хора, предлагана като услуга от "Юбер". Не искат кола, това е положението. Очаква се продажбите в бъдеще да намаляват не само в сектора на луксозни автомобили...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.