Германската "Фрапорт" заяви интерес към летищата във Варна и в Бургас

Германският летищен оператор "Фрапорт" се интересува от концесионирането на летищата във Варна и Бургас, съобщи управителят на Варненска област Яни Янев. Във вторник Янев се срещна с първия вицепрезидент на компанията Андреа Пал.

"Фрапорт" е оператор на две летища във Франкфурт, както и на аерогари в Саарбрюкен и Хановер. Дружеството ръководи турското летище в Анталия, както и летището в перуанската столица Лима, посочи след срещата г-жа Пал, цитирана от БТА.

Вицепрезидентът на компанията потвърди за интереса на фирмата, но добави, че "Фрапорт" ще реши дали ще се включи в конкурса след като бъдат обявени конкретните условия.

Андреа Пал допълни, че очаква сериозна конкуренция в търга за отдаване на концесия на двете български летища. Според нея факторите, определящи интереса на кандидат-концесионерите, са големият трафик на туристи от Европа и възможността за развитие на търговски превози от Близкия Изток.

По думите ѝ, успешното развитие на летищата във Варна и Бургас зависи главно от наличието на добра маркетингова стратегия, което да убеди авиокомпаниите в техните предимства.

Процедурата за предоставяне на концесия на двете морски летища бе одобрена от правителството на последното му заседание преди лятната ваканция през август. Дни по-рано стана ясно, че към двете летища вече има интерес от международни компании, сред които британската "Уигинс груп", както и консорциум между "Креди Суис Фърст Бостън", "Монтгомъри Асет интернешънъл" и БИАК. Транспортният министър Николай Василев прогнозира, че до осем месеца двете аерогари ще се управляват от частен оператор.

И двете летища ще се дадат на един концесионер. Изискванията към него са да управлява поне две аерогари - с над 5 млн. и с над 2 млн. пътника годишно, както и да е вложил поне 100 млн.евро инвестиции в тази дейност през последните пет години.

За последната година, през летищата във Варна и Бургас са преминали общо 2 млн.пътници.

Критериите за оценка на офертите са разделени в три групи. С най-голяма тежест - 40%, ще е предложението за инвестициите, които концесионерът ще вложи в летищата във Варна и в Бургас. По 30% ще се дава за предлаганото концесионно възнаграждение, което ще получава държавата, както и за бизнесплана за развитието на двете аерогари, включващ оперативна дейност, безопасност, екология, социален компонент.

Николай Василев уточни, че таксата към държавата не може да пада под 12 % от годишните приходи на концесионера.

Двете летища ще се отдадат на концесия за срок от 35 години, с възможност за удължаване с още 15 години. В условията от страна на държавата ще залегне 70 до 80% от планираните инвестиции да се вложат още през първите няколко години.

Паричният депозит за участие в концесионната процедура е 300 хил. евро.

Кандидатите трябва да са готови при успех да предоставят висока банкова гаранция - 15 млн.евро годишно до 10-та година и по 7.5 млн.евро след това.

Споделяне

Още от Бизнес