Германската и френската оферта за бронирани машини вероятно отпадат

Очаквано фаворити за милиардната сделка са финландската "Patria" и мултинационалната "General Dynamics"

Patria

Офертите на германската фирма ARTEC и френската NEXTER Group вероятно ще отпаднат и в играта за милиардната военна сделка за нови бронирани машини ще останат финландската "Patria" и мултинационалната "General Dynamics" , съобщиха източници на Mediapool.

Крайният срок, в който четирите поканени фирми трябваше да представят пред военното министерство офертите си за доставка на бронирани машини, изтече в понеделник. Поръчката ще излезе минимум 1.5 млрд. лева и очаквано генерира сериозни бизнес интереси.

МО поиска оферти само от четири фирми - ARTEC GmbH (Германия), Patria (Финландия), NEXTER Group (Франция) и General Dynamics Land System – MOWAG (Швейцария).

Според източници на Mediapool от военното министерство офертата на германската ARTEC e много скъпа, а французите от Nexter предлагат създаването на общ френско-белгийско-български консорциум, което МО на този етап не възприема като реална оферта.

През септември интерес прояви и американската компания The Armored Group, но процедурата отдавна беше започнала и военното министерство не я допусна до участие.

Не се изключват обаче изненади, включително и промяна на проекта, до каквато се стигна при избора на САЩ и "Lockheed Martin" за доставчик на новите изтребители F-16 Block – 70.

На първо време МО ще трябва да стесни офертите до две. След като бъде избран доставчикът, ще започнат и конкретните преговори.

По-рано във вторник военният министър Красимир Каракачанов каза, че една от фирмите е направила друг вид предложение, което, според него, не може да бъде определено като оферта.

Каракачанов не уточни за какво става въпрос, като единствено коментира, че става въпрос за друг вид подход.

Той очаква експертите от комисията да свършат работата си, като каза, че ще има минимум две оферти, което по думите му е добре. 

Някои особености на проекта за бронирани машини 

Специфичният момент в този проект е, че избраната фирма сама ще избере с кого да си партнира. Неофициално вече стана ясен изборът на фирмите. NEXTER Group ще предложи машина с купол John Cockerill, GDELS - с купол Rafael, Patria - с купол Elbit и ARTEC с купол на Rheinmetall.

Проектът за бронираните машини е най-сложният от модернизацията на армията и източници от бранша се съмняват в капацитета на министерството да се справи с него.

Един от основните проблеми около проекта е очакването на българската страна да изплати разсрочено поръчките за осем години. Подобна финансова схема е трудно приемлива за бизнеса, освен ако не се оскъпи значително проектът.

Освен това България настоява част или всички машини да бъдат произвеждани или сглобявани у нас, което да улесни и последващата им поддръжка и ремонт. Спорно е дали има и достатъчно бизнес логика да се пуска отделна производствена линия за относително малка поръчка, която да функционира толкова дълго време.

Още отсега експерти подозират, че е възможно и този проект да бъде "пренаписан", за да може да се реализира.

Моделът за оценка на офертите не е публичен и това създава поле за различни спекулации.

Още въпроси към кандидатите за доставка на нови кораби

Правителството паралелно подготвя и проекта за закупуване на два нови патрулни кораба, който е на стойност около 1 млрд. лева с ДДС.

Изненадващо единствената българска фирма, която участваше в него - МТГ "Делфин" АД, не подаде оферта. 

Предложения са подали само германската Lurssen Weft GmbH и от италианската Fincantieri. 

Възможно е "Делфин" да участва като подизпълнител, но от фирмата засега няма официална информация.

Каракачанов съобщи във вторник, че към двете фирми са изпратени уточняващи въпроси по отношение на някои от предложените от тях параметри, "които не изглеждат ясни и категорични като ангажименти".

Засега правителството твърди, че ще може да подпише и двете сделки следващата година. 

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?