Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Главният архитект на София се оттегли след 10 години служба

Петър Диков решил да си тръгне докато е на върха, работил бил по закон и съвест

9 коментара
Петър Диков

На фона на политически и обществен натиск, който се засили по време на предизборната кампания, главният архитект на София Петър Диков обяви, че напуска на 9 февруари 2016 г. Той обаче отрече да прави това заради критиките към него, а защото десет години на поста били "ужасно много време" и предпочитал да си тръгне докато е на върха.

Това съобщи самият той на нарочно свикана пресконференция, ден след като коалиция "Сердика", която подкрепи Георги Кадиев за кмет от името на АБВ и "Български социалдемократи", внесе официално в Столичния общински съвет искане за избор на нов главен архитект.

Диков съобщи още, че напуска и управителния съвет на общинското предприятие "Метрополитен", чийто председател е в момента. Той обясни, че минава в частния сектор и дори вероятно ще работи в чужбина.

Датата 9 февруари 2016 г. не е избрана случайно. Това е денят, в който Диков навършва десет години на поста поста главен архитект на столицата. По думите му дотогава има достатъчно време да бъде избран негов наследник с конкурс, така както той е заел поста навремето.

Не е имало натиск от никого за решението ми да напусна поста, увери Диков. Той каза, че не бил разговарял с кмета по този въпрос, а преценил, че десет години са "ужасно много време" за този пост.

"Работил съм по закон и съвет, защото не съм зависим от никого", каза Петър Диков. Уточни изрично, че премиерът Бойко Борисов и столичният кмет Йорданка Фандъкова никога не са му нареждали какво да прави. Обяснението бе заради коментарите, че е "момчето, което върши мръсната работа на Борисов".

Работата на главния архитект е неблагодарна и ниско платена, каза още Диков. Той призова главните архитекти да се пазят, защото са едни от малкото длъжности в държавата, които носят персонална отговорност за решенията си.

Без подпис по спорни решения

Диков обеща до 9 февруари да не подписва никакви спорни решения, а само проектите, които предстои да се реализират по Интегрирания план за градско развитие на София, финансирани с европейски пари. Те са за строителство и реконструкция на 11 детски градини, 14 училища, 6 културни института и три трамвайни трасета, едното от които е трамвай номер 5.

Петър Диков си направи равносметка за свършеното и какво предстои. Отговори подробно на всички критики от последните месеци и през годините.

"След толкова успехи, следва бой. Затова реших, да си тръгна, когато съм на върха", отбеляза Диков.

След като напусне сградата на ул."Сердика", той ще се върне към това, което е правил и преди – проектирането, но не у нас, а в чужбина. Ще се занимава още с преподавателска дейност, а ако получи предложение от някоя телевизия, може да води и предаване.

Петър Диков често е нападан от представители на различни коалиции, неправителствени организации, архитекти и граждани заради проектите, които подписва. Многократно е искана и оставката му. Основното недоволство е от разрешенията за застрояване на зелени площи, презастрояване в централните райони на столицата, липсата на устройство в крайните квартали, както и от пътната инфраструктура.

Сред спорните проекти са Северната скоростна тангента, която според критиците му вкарва автомобилния трафик в града, а не го изкарва, реконструкцията на Женския пазар, която съсипала "духа на мястото", бул. "Витоша", който стана пешеходно кичозен за едни, но красив и удобен за други.

Сред неодобряваните проекти са още кръстовището на две нива при Лъвов мост и при Семинарията, както и тези на бул."Акад. Иван Евст. Гешов", които премествали задръстванията едно място на друго. По време на предизборната кампания пък излезе даденото на разрешение за строеж на бизнес и жилищни сгради зад "София ленд".

Диков: Работил съм по закон и съвест, в полза на града

Наслушах се на всякакви критики през последните месеци, каза Диков и в продължение на около час даде равносметка за свършеното.

"Работил съм по закон и по съвест. Понякога спазването на закона в нашата област не винаги е морално. Отстоянията може да са точни, но разрешението за строителството на дадена сграда да не е морално към града, зеленината и историята. Затова казвам по съвест", каза Петър Диков.

Той даде пример с искане за строеж на 26-етажна сграда на бул."Бяла черква", което отказал. Не пожела да назове инвеститорите, само уточни, че преди време е било апортирано от скандалното общинско дружество "Софийски имоти" в смесена фирма, а днес имотът е частен с мераци да бъде застроен.

Именно "Софийски имоти" направи скандалното дружество "София сити къмпани", като апортира земята около хотел "Хилтън" и спортния комплекс "Спартак" с цел да бъде застроена, но това и до ден днешен не се е случило.

Диков отговори на критиците на Северната скоростна тангента, която в момента се строи ударно, че със завършването ѝ София ще се прекосява от единия до другия край за десет минути.

С предстоящото изграждане на няколко основни връзки на Северната скоростна тангента, като пробива на бул."Рожен", продължението на Илиенско и Чепинско шосе пък ще се отворят северните зони на града, като по този начин ще се направи връзка с построените през последните години промишлени предприятия.

Така от магистралния околовръстен път на София ще останат за изграждане само два участъка. Единият е от жк. "Младост ІV" до бул. "Цариградско шосе" на изток, а другият е от бул. "България" до магистрала "Люлин" на запад, чийто проект е подложен на критика от страна на пътната агенция.

"София ленд" остава зелена, пет парка са в дневния ред

По повод критиките, че унищожава зелените площи, Диков съобщи, че пет парка са в дневния ред на Столична община, а територията на "София ленд" остава зелена и част от Борисовата градина.

Деков нарече "перфектна медийна манипулация" материала, че Борисовата градина става "Виенско колело и мол". Главният архитект заяви, че се гордее с одобрения подробен устройствен план на Борисовата градина, който я предпазва от бъдещи набези за застрояване и я очиства от сега застроени пространства.

Другите предвидени за изграждане паркове са парк "Лозенец" от Зоологическата градина до околовръстния път, парк "Въртопо" в югоизточната част на София, парк "Изток" – между "Младост" и "Горубляне", както и реконструкцията на Северния парк.

Когато се обсъждаше общият устройствен план в жк. "Младост" гражданите ме обвиняваха, че искам да застроя зелените площи. На общественото обсъждане в Горубляне, пък хората там, чиито земи са именно в "Младост" и по времето на социализма са им били взети, а сега върнати, ме обвиняваха, че отново им ги национализираме със забраната да се строи в зелените площи, разказа Петър Диков. По този начин той илюстрира защо няма как всички да са доволни от неговата дейност.

Диков отчете като успех одобрението на общия устройствени плана на София и корекцията му след това, Закон за устройството и застрояването на Столична община, близо 200 подробни устройствени плана, големи комуникационни проекти, прозрачност в работата, опазването на зелените площи, затварянето на металургичния комбинат "Кремиковци", метрото, очистването на София от билбордове, провеждането на конкурси и търгове, реконструкцията на сградата на Направление "Архитектура и градоустройство", за да стане по-удобна за гражданите.

Той отбеляза, че одобряването на новия Общ устройствен план на София е станало по времето, когато ГЕРБ е имал само един депутат в парламента. Старият план е бил от 1961 г. и четири пъти начинанието да бъде изработен нов е претърпяло неуспех и то в тоталитарното време на социализма.

По повод масовите спекулации, че той е направил плана, а сега не го спазва, Диков отбеляза, че по него са работили над 300 специалисти.

Относно критиките, че работи непрозрачно, Диков припомни, че той е бил инициаторът за създаването на сайта на Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ), където се качват абсолютни всички решения, доклади и планове. Месечно в сайта на НАГ има над 400 000 влизания, отбеляза Диков.

Той допълни, че са проведени над 1000 обществени обсъждания на одобрените планове, като над 40 са били само за общия устройствен план на София.

Главният архитект посочи, че за да могат да се ориентират по-добре гражданите в дебрите на различните видове технически услуги, е издал "Пътеводител за граждани и фирми".

Той отбеляза като успех и преустройството на сградата на НАГ на ул."Сердика" и създаването на фронт офис на първия етаж с работно време от 8 до 18 часа. В него има представителства на основните доставчици на комунални услуги – ЧЕЗ, "Софийска вода" и "Топлофикация София", за да може да става по-бързо съгласуването на проектите.

Диков отбеляза, че е отнесъл много критики по отношение на конкурсите и търговете, но е направил "максимално възможното по действащата нормативна уредба". Преди Диков, по времето на главния архитект Стоян Янев, например нямаше конкурси за проектиране.

"Когато станах главен архитект, НАГ губеше всяко дело, заведено срещу общината. Десет години по-късно печелим 80% от делата, което е уникално", каза Диков. Причината - срещу двадесетината назначени юристи в НАГ се изправя армия от икономически интереси и скъпо платени адвокати.

Диков кани критиците си на публичен диспут

Той не се съгласи с критиките на някои граждански организация, сред които "Спаси метрото", "Право на град", "Група град".

"Не можах да разбера как бях определен като един от 11-те проблема на София", каза Диков по повод въпросите на "Право на град" към кандидатите за кмет на тези местни избори. Той ги покани официално на публичен диспут, защото така и не разбрал кой стои зад тях.

"Не съм споделял, защото съм толерантен, но за "Група град" конкурсите са порочни, освен ако не ги спечелят те. Директните поръчки и инженерингът са лоши, освен ако не са възложени на тях. Те са против работата на парче, освен ако не е тяхна задача", каза Диков.

По думите му, "Спаси метрото" на практика са му помогнали да спаси два от трите скоростни трамвая в София с желанието им да бъдат разрушени и да се направи скъпо съоръжение под тях. Това са скоростният трамвай 5 по бул."Цар Борис ІІІ" и трамвай по бул."България".

Диков определи като неоснователни и критиките на Георги Кадиев, който беше общински съветник и кандидат за кмет на София.

Двете молби

Диков е подал две молби за освобождаване на постовете, които заема. Едната е до столичния кмет Йорданка Фандъкова с молба да бъде освободен като главен архитект на 9 февруари 2016 г. Другата е до председателя на Столичния общински съвет Елен Герджиков да се тръгне от поста на председател на директорския борд на общинското дружество "Метрополитен".

Диков е категоричен, че напуска постовете, независимо от решението на Фандъкова и Герджиков.

Очаква се в сряда Фандъкова да обяви екипа, с който ще работи. Спекулира се, че в него ще има и други промени, като най-ветровито е място на заместника ѝ по транспорта Любомир Христов, заради критиките за некачествените пътни ремонти. Говори се още, че ще има и нов зам.-кмет по здравеопазването.

Фандъкова е подложена на натиск да назначи и рекордния десети зам.-кмет по сигурността, заради бежанците. За това настояват БСП и коалицията "Патриоти за София", в която влизат ВМРО и "Атака". В момента Фандъкова отговаря за тази дейност, като в понеделник все още не беше решила дали е нужно да има още един заместник.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. RedDevil
    #9

    Хм...това ме изненада. Как досега никой не можеше да го пипне с пръст? Има нещо в тази история...

  2. Иван Сусанин
    #8

    София се превърна в долна кло*ака. А този е един от виновниците.

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #7
  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #6
  5. Иван Сусанин
    #5

    Май не е лошо да напомним на онези, които не знаят историята на София: годината може би е била 1968. Главните архитекти на София държаха на това, да няма високо строителство в София, за да не нарушава панорамата към Витоша. Какви времена бяха!!! Гаден комунизъм. И когато по някакви причини бяха решили да построят един висок блок, тогава главният архитект на София си подаде оставка. Познавам този човек. Какви времена бяха, какви хора имаше! А този е един долен ла*йнар. Помияр като всички останали след 1989.

  6. Борис
    #4

    Историята със "Северната скоростна тангента", която всъщност е хорда, а не допирателна, трябва да се разследва. След като столицата се освободи от най-големият си замърсител, м.к."Кремиковци", г-н Диков вкарва нов, още по-голям замърсител в града - трафикът от международният път от Европа за Близкия изток. Вместо да се разшири Северната дъга на Околовръстния път, тировете се вкарват в града. Защо? Кому е изгодно да се вкарва международният автомобилен трафик в града?

  7. Mina
    #3

    Един идиот по-малко, но да не бързаме с поздравленията, както се казва - не се радвай на нов шеф и малко прасенце, защото не знаеш каква свиня ще излезе.

  8. filt
    #2

    Винаги ще има спорни решения.

  9. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.