Международна журналистическа организация призова:

Главният прокурор да разследва Пеевски и Цветанов за търговия с влияние

Безпрецедентно е признанието на депутата от ДПС за медийния му чадър, казват от АЕЖ - България

Главният прокурор да разследва Пеевски и Цветанов за търговия с влияние

Неправомерният икономически и политически натиск върху журналистите е придобил размерите на епидемия, а търговията с влияние се е превърнала в основен бизнес за много медии. Това показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти - България, резултатите от което бяха разпространени в петък.

Тези наблюдения се потвърждават и от годишната класация на Репортери без граници, която доказва, че усещането на журналистите е за все по-намаляваща свобода на словото в България. Тази ситуация отрежда катастрофалната стотна позиция в света, която е недопустима за страна членка на ЕС, констатира организацията.

От АЕЖ - България предлагат да се предприемат спешни и радикални мерки за подобряване на ситуацията с медиите. Организацията предлага мерките да са в няколко направления: намеса на прокуратурата за пресичане на търговията с влияние чрез медиите, нови действащи правила на саморегулация, ново медийно законодателство, етично поведение на рекламодателите.

Да се разследва търговията с влияние

"Настояваме държавните институции да поемат своята част от отговорността за прекратяване на тези тенденции. След безпрецедентните самопризнания от тази седмица на депутата Делян Пеевски, че притежава медии и че те са били използвани за т. нар. “чадър” над определени лица, главният прокурор е длъжен да поиска имунитета както на самия Пеевски, така и на другия замесен в скандала депутат - Цветан Цветанов", предлагат от асоциацията.

"Трябва да бъде проведено разследване на данните, че чрез въпросните медии е извършвано корупционното престъпление търговия с влияние. Необходимо е да се изясни в замяна на какво е осигуряван този “медиен чадър”, дали има данни за взимане на подкуп или за изнудване и шантаж. С оглед на факта, че името на главният прокурор също бе замесено в скандала между двамата, е нужно да се гарантира, че Сотир Цацаров не би имал влияние върху самото разследване и че то ще се извърши по максимално прозрачен за обществото начин", посочват от международната организация.

Нов етичен кодекс, но не кодексът на Кръстева - Пеевски

От АЕЖ отбелязват, че липсата на ефективна саморегулация е влошила допълнително медийната среда в България.

"Съществуващият модел се нуждае от надграждане, но той трябва да започне да действа отново, а не да бъде заменен от нов кодекс, за който съществуват основателни съмнения, че е създаден с цел приватизиране на саморегулацията. Едва ли може да се разчита, че наскоро приетият “Професионално-етичен кодекс на българските медии”, изготвен от Българския медиен съюз (доминиран от издателите от кръга на Ирена Кръстева - Делян Пеевски- бел. ред.), може да бъде морален коректив, като се има предвид, че ядрото на тази организация са точно медиите, за които техният собственик признава, че са използвани за “чадър".

Законодателна медийна регулация, но не от този парламент

Вън от съмнение е, че трябва да се подобри и регулацията в областта на медиите. За приемане на ново законодателство в тази област обаче е необходимо парламентът да се ползва с висока степен на обществено доверие, в противен случай ще остане подозрение за опит за политически контрол върху медиите, отбелязва АЕЖ - България.

"За съжаление, настоящият парламент не отговаря на това условие и по тази причина не е препоръчително да се поставя на дневен ред разглеждането на закон за печата или за медиите, като цяло", казват от асоциацията.

Международната организация препоръчва да се направят "някои законодателни промени, свързани с регламентирането на политическата реклама, за да се избегнат случаи на узурпиране на ефир за политически цели, какъвто видяхме съвсем наскоро".

"Разумно би било и да се приемат по-ясни правила за осветляване на собствеността на медиите. Ясно е, че Министерството на културата не се справя със задачата да следи за достоверността на данните, които печатните издания подават към регистъра на собствеността".

АЕЖ обръща внимание и на отговорността на самите журналисти. "Бихме искали да призовем колегите да бъдат максимално честни със себе си и с обществото. Рано или късно, онези, които злоупотребяват с позицията си на журналисти, преследвайки други цели, биват разобличавани".

"Рекламодатели и потребители, не се обвързвайте с подлоги, не давайте да ви лъжат"

Не на последно място, подобряването на медийната среда зависи от потребителите и рекламодателите, припомня организацията и призовава: "Ако рекламирате в медии, добили печалната слава на съмнителни пропагандатори, на търговци на влияние или просто на подлоги, това в даден момент ще се отрази негативно върху вашия бизнес".

А към читателите се обръща: "Уважаеми потребители, не позволявайте да ви лъжат, бъдете критични към всичко, което ви се поднася. В началото на годината бяхме свидетели на фрапантен случай, при който медии нарочиха абсолютно невинен човек за убиец. (Младеж бе нарочен за убийството на младо момиче, като погрешно бяха разпространени от някои медии името и снимката му, взети от Фейсбук, само по "следата", че е бил съученик на жертвата - бел. ред.). Бойкотирайте подобни издания – не ги четете, не ги гледайте, не рекламирайте в тях!", завършва позицията на АЕЖ - България.

Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: