Главният редактор на водещия унгарски новинарски сайт е уволнен

Соболч Дул предупреди за риск за независимостта на медията и си навлече гнева на подкрепящия Орбан нов собственик

Уволненият главен редактор Соболч Дул напуска нюзрума на "Индекс"

Собственикът на водещия унгарски новинарски портал "Индекс" (index.hu) съобщи, че е уволнил главния редактор на сайта Соболч Дул, месец, след като той предупреди за риск за независимостта на медията от правителството, предаде Ройтерс.

В съобщението на Ласло Бодолай, шеф на фондацията, която притежава издателя на сайта, Index.hu Zrt., заяви, че Дул се е оказал неспособен да овладее вътрешното напрежение в медията след влизането в нея на бизнесмена Миклош Васий, както и заради усещане за опити да се влияе на нюзрума.

По думите на Бодолай възникналия в медията хаос в резултат на действията на Дул са довели до спад на приходите, тъй като рекламодателите са започнали да странят от "Индекс".

"Най-важното е всички да покажат сдържаност", се казва в писмото на Бодолай до работещите в новинарския портал. "Политическата независимост на "Индекс" не е в опасност", добави той.

Дул заяви, че е бил уволнен заради дописки, които е писал в "Индекс" относно засилващи се опити за външно влияние, както и заради отправено от него предупреждение чрез така наречения барометър за независимостта на медията, графика, която тя публикува от 2018 г. (szabadindex.eu).

Там беше посочено, че предупреждението се помества, "за да бъде сигнализирано за външни опити да се влияе на съдържанието на сайта, който е най-голямата медия, настроена критично към правителството на премиера Виктор Орбан".

"Продължавам да смятам, че безпокойството на екипа (на сайта) беше основателно, и като главен редактор направих това, което ми диктуваше моето чувство за дълг в тази обстановка", каза той.

Бодолай не е определил нов главен редактор, но заяви, че ще назначи дългогодишния журналист Пал Сомбат за изпълнителен директор на "Index.hu Zrt", след като за последния един месец на поста изпълнителен директор бързо се смениха двама души, които скоро след назначаването си подаваха оставка.

Съществуващото от доста време безпокойство за независимостта на сайта "Индекс" се задълбочи, след като по-рано тази година проправителственият бизнесмен Миклош Васий придоби значителен контрол върху финансирането на медията.

Прякото или индиректно придобиването на собствеността от приближени на Орбан и на управляващата партия "Фидес" е един от най-често използваните начини в Унгария за овладяване на медиите и превръщането им в рупор на правителството.

Васий засега не е отговорил на запитванията за коментар.

Премиерът Орбан, определящ себе си като не-либерал, влезе заедно със своето националистическо правителство в редица сблъсъци с Европейския съюз, който от своя страна започна наказателна процедура срещу Унгария заради "ерозията" на върховенството на закона в страната, включително на медийната свобода.

На последната среща на върха на ЕС, приключила вчера рано сутринта европейските лидери представиха на Орбан неясни критерии за върховенство на закона при предоставянето на помощ за икономическо възстановяване от последиците от коронавирусната пандемия и това, според анализатори, ще го насърчи да затегне хватката си върху властта, отбелязва Ройтерс.

Споделяне
Още по темата
Още от Европа

Какво цели Борисов с Великото Народно събрание?