Борисов за инцидента с Фалкона: Спасихме кожите някак

Гледам къщата ми в Банкя долу, а нямам парашут

Борисов разказва на журналисти в Брюксел перипетиите си на борда на Фалкона, сн. КлубZ

Сега спасихме кожите някак, но си остават изводите, заяви премиерът Бойко Борисов в Брюксел в четвъртък след инцидента предишната вечер с неприбран колесник на правителствения самолет "Фалкон 2000", което наложи машината да кръжи в небето над София над час, за да изразходва гориво, преди да кацне аварийно около 21.45 часа. Министър-председателят отлетя за белгийската столица по-късно с резервния правителствен самолет "Еърбъс А319".

Борисов сравни Фалкона, чийто колесник не се прибра след излитането, с "болен щъркел“, предаде кореспондентът на clubz.bg в Брюксел.

Недоспал, но весел Бойко Борисов разказал пред българските журналисти за патилата в небето над София в повредения правителствен самолет.

Малко след издигането във въздуха премиерът усетил, че машината "не вози като самолет, а като развален самолет“.

Пилотът направил няколко маневри, но най-накрая се появил и казал на пътниците, че имат проблем и ще трябва да се върнат. Един час самолетът кръжал над София, за да изразходват повечето от горивото – мярка за избягване на експлозия при аварийно кацане "по корем“, разказа Бойко Борисов.

Той допълва, че през илюминаторите виждали как на пистата долу се строяват пожарните коли и така си спомнил как като млад пожарникар гасил разбилия се в краварник в близкото до София село Кривина самолет Ту-134 на бившата авиокомпания "Балкан" през 1984 г.

Няколко пъти пилотите снижавали съвсем Фалкона, за да видят екипите от земята положението на неприбрания колесник – дали е безопасно да кацне с него.

"Отдолу му осветяват корема с прожектори като на гинеколог“, образно описа ситуацията Борисов.

"Кръжим в тъмното над София, гледам долу Банкя, къщата ми, а нямам парашут“, сподели чувствата си премиерът.

На последно място бих взел геройска поза, когато кръжим над София и не знаем какво ще се случи. Сега мога да кажа, че пилотите бяха безупречни. На никого не го пожелавам. Има го, случва се, не е приятно, коментира премиерът.

Попитан дали допуска възможност за саботаж, той уточни, че авариралата машина е поставена под наблюдение и по-късно в четвъртък се очаква швейцарски екип да пристигне за оглед. Хубаво е и това да се има предвид, добави премиерът.

В предишния мандат казах, че тези самолети и вертолети трябва да летят, екипажите трябва да работят. Когато не са летели месеци наред, губят стаж и навици. Обикновено, когато стане нещо лошо, българинът тогава се задейства, посочи Борисов.

Той отбеляза, че едва след повредата на бившия правителствен Ту-154М над Лажиш са били купени самолетите Еърбъс за Авиоотряд 28. През януари 2008 г. също отказал да се прибере колесник на стария правителствен Ту-154М провали визитата на президентът Георги Първанов в Мексико

Борисов се срещна в Брюксел и с председателя на ПЕС и бивш лидер на БСП Сергей Станишев, който съобщи, че като чул по новините за инцидента се обадил на премиера и двамата разговаряли.

"Оттук нататъка самолетът е на стоянка под видеонаблюдение, запечатан, под охраната на НСО. Възможно най-бързо ще пристигне екип от Швейцария, от компанията, която има договор за сервизиране на "Фалкон"-а и съответно ще бъдат изработени експертизи и доклади, за да преценим всъщност, дали проблемът е чисто технически или съществуват и други варианти", заяви на пресконференция по случая транспортният министър Ивайло Московски.

По думите му "до момента не е имало технически доклад, в какъвто и да е период, който да е констатирал каквато и да неизправност на самолета"

Той съобщи още, че аварията в правителствения самолет е съвпаднала с оставката на изпълнителния директор на "Авиоотряд 28": "Неговите аргументи са такива - той твърдеше, че с финансовият бюджет, с който разполага, не би могъл да поддържа в нормална кондиция авиотряда".

Московски обаче не обвърза оставката с инцидента, отбелязвайки лаконично, че се надява това да е случайност.

Междувременно бившият директор на "Авиоотряд 28" Пенчо Пенчев пред БНТ коментира пред БНТ, че най-вероятно е имало проблем в електрониката на правителствения самолет, но пилотите са действали изключително грамотно.

По думите му самолетът е въведен в експлоатация през 2001 г. и до момента не е имало проблеми от технически характер. За командира, който е пилотирал самолета, Пенчев разказа, че е най-опитният пилот в отряда.

Според Пенчев обективен проблем, който съществува още със закупуването на самолета, е препоръката да стои в хангар, който не е осигурен. По време на техническите прегледи е установено нарушение на лаковото покритие като преди три години в Швейцария то е било изцяло сменено.

Още от България