Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Глобата от 3 лева за нечекирани карти в транспорта в София ще отпадне

4 коментара
Сн. БГНЕС
Глобата от 3 лева за пътници в градския транспорт в София, които не са чекирали валидните си абонаментни карти, може да отпадне. Тя влезе в сила от 1 януари, когато валидацията на транспортните документи стана задължителна. Реално обаче към момента не се прилага от Центъра за градска мобилност (ЦГМ), който контролира пътуването в транспорта, по устно нареждане на кмета Йорданка Фандъкова.
 
Кметът обяви гратисен период за санкцията до март. В понеделник председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев от ГЕРБ каза, че ще предложи санкцията да отпадне изцяло. Това може да се случи най-рано след месец, тъй като изисква промяна в общинска наредба, която трябва да мине и обществено обсъждане. Именно с именение на наредбата за превоз на пътници беше въведена спорната санкция и отпаднаха картите за една линия и за метро, което предизвика недоволство сред ползващите ги. Причината е, че алтернативните начини за пътуване реално оскъпяват транспорта.
 
Мотивът на Георгиев за отпадането на глобата от 3 лева е, че причините за въвеждането на задължителното чекиране не са обяснени добре и навреме от ръководството на ЦГМ. Аргументите за валидацията са, че от една страна, тя е застраховка за пътниците при инцидент. В същото време позволява събирането на статистически данни за пътниците по отделните линии, които после да се използват за оптимизирането на маршрути и разписания.
 
Както Mediapool писа, и в момента ЦГМ има такива данни от камерите в превозните средства и дори се похвали при въвеждането на нормативните промени, свързани с таксуването, че ги използва за подобряване на услугата.
 
"Жълт картон" за ръководството на ЦГМ
 
В понеделник председателят на СОС коментира, че не може заради улесняването на работата на ЦГМ да се създават неудобства за пътуващите. Заради лошата комуникация Георгиев обяви, че е вдигнал "жълт картон за ръководството на ЦГМ" (израз, използван и от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов). За статистика за пътуванията пък щели да се позват камерите в транспорта, както и досега.
 
Все пак Георгиев добави, че чекирането остава желателно. Според него то трябвало да се насърчава не с глоби, а с бонуси като трупане на точки за отстъпки.
 
Председателят на общинския съвет обясни, че ще обсъди със съветниците, работили по наредбата, и преразглеждане на решението за отпадането на картите за метро и за една линия. Припомни, че под предложението за това са се подписали съветници от ГЕРБ, "Патриоти за София", "Патриоти за София", както и независимият Борис Бонев. Решението дали да се предложи връщането на тези документи, щяло да се вземе "в спешен порядък".
 
Препоръки от омбудсмана 
 
По-рано през деня омбудсманът Диана Ковачева  поиска преразглеждане на тарифите на градския транспорт. Тя изпрати писмо до председателя на столичния общински съвет Георги Георгиев и столичния кмет Йорданка Фандъкова, в което алармира за голям брой жалби, свързани с променените условия за пътуване, които влязоха в сила от 1 януари.
 
В сигналите си до националния обществен защитник столичани протестират и остро възразяват срещу промените, които се отнасят до вида на превозните документи, изискването за тяхната задължителна валидация като условие за редовен превозен документ и оскъпяването на транспортната услуга чрез отпадане на някои икономически изгодни превозни документи, посочват от пресцентъра на обществения защитник.
 
"Основно недоволство сред хората буди отпадането на някои тарифни продукти – най-вече месечната карта за пътуване с метро, месечната карта за пътуване с една линия на надземния транспорт. Гражданите се оплакват, че пътуват до работа или до друга своя ежедневна дестинация единствено по една линия на градския транспорт или с метро и след промените са принудени да си закупят месечна карта за всички линии, което не отговаря на действителните им нужди", пише омбудсманът.
 
Диана Ковачева подчертава, че и пътниците, които преди използваха талоните за 10 пътувания, също недоволстват, защото пътуват инцидентно с градски транспорт и сега са принудени да си купуват превозен документ, който обаче не отговаря на транспортната им потребност и бюджета.  
 
"По повод на постъпилите в институцията сигнали намирам за нужно повторно да изразя становището си, че новата тарифна политика не бива да става чрез лишаване на пътниците от избор относно вида на превозните документи, които имат право да използват. В този смисъл смятам, че следва да се преразгледа новата тарифна политика като се запазят превозните документи, даващи възможност за пътуване според нуждите на ползващите градския транспорт“, посочва Ковачева.
 
Друг проблем е задължителната валидация на превозните документи, като посочва, че неспазването ѝ е обвързано с налагането на глоба, което притеснява и затруднява особено много възрастните хора.
 
"В тази връзка смятам, че следва да бъде потърсено решение и на този проблем. Намирам за несправедливо да бъде глобяван пътник, който има редовен документ за пътуване, само заради това, че не го е валидирал“, пише общественият защитник.
 
Омбудсманът допълва, че в институцията постъпват и жалби срещу липсата на достатъчна и своевременна информация по отношение на действащите превозни документи и начина на тяхното валидиране.
 
Ковачева предлага и да се увеличат центровете за продажба на карти, тъй като в момента те били недостатъчни.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. someone
    #4

    А за какво въобще има приложение, като nрез него не може да се вземе друго освен максимум еднодневна карта, тиквu аналогови, герберастки?! За какво ми е тъпата ви пластика, като има приложение за телефон? Да ви я навра някъде, дето Слънце не огрява и да въртя, да въртя ли въртя, ли въртя ли...?!

  2. Благовест Цветанов
    #3

    Значи още като въведоха тия нови системи за тарифиране - още тогава си казах, че това е адски глупаво и меко казано прецакващо пътниците. После като разгледах в детаили нещата видях че това е не толкова добре скрит начин да накарат хората да плащат повече. Понякога се чудя колко още ще им търпим простотиите... Както и да е...

  3. vdiv
    #2

    Тази анархия е съвсем случайна, нали?

  4. асен
    #1

    калинките на мутрата и мутресата пак се накъкаха!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.