Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Глоби в софийския транспорт след отказ на държавата да покрие милионни Covid загуби

Онлайн продажбата на билети се отлага за средата на май

4 коментара
Глоби в софийския транспорт след отказ на държавата да покрие милионни Covid загуби

Глобите в градския транспорт на София се връщат заради загуби за над 50 млн. лв. на Центъра за градска мобилност, натрупани в пандемията. Другата причина е, че Министерство на финансите е отказало да налее 15 млн. лв. в бюджета на София  и да покрие част от тези щети, установи проверка на MediapooI.

Председателят на комисията по транспорт в Столичния общински съвет (СОС) Карлос Контрера е поискал сумата от 15 млн. лв. от държавата, но от Министерство на финансите е пристигнал отказ с мотив, че столичният транспорт не е реформиран. Хаосът обаче е пълен, защото в редица квартали на София няма пунктове за продажба на билети, шофьорите също не продават заради противоепидемичните мерки. А на пунктовете на Центъра за градска мобилност се вият дълги опашки.

Шефът на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев обяви пред Mediapool, че приходите на ЦГМ са на минус 49 млн. лв. в края на ноември, спрямо година по-рано. За декември към загубата се очаква да се добавят още 4 млн. лв.

От "Спаси София" посочиха пред Mediapool, че решението на проблема е контрольорите незабавно да започнат отново да продават билети, като са постоянно в превозните средства. От там добавят, че водачите на градския транспорт трябва да са сред първите, които ще бъдат ваксинирани, и да започнат да продават билети.

МФ: Преди да искате пари, реформирайте се

Председателят на комисията по транспорт в СОС Карлос Контрера е поискал 15 млн. лв. компенсации за загубите на градския транспорт в София заради пандемията. В отговора на зам.-министъра на финансите Маринела Петрова, с който Mediapool разполага, освен че се обяснява, че по процедура средства се отпускат по реда на специална наредба за компенсиране на намалени приходи за пътнически превози, се уточнява, че по "информация на министерство на транспорта планираните за 2020 г. средства са били достатъчни за покриване на заявените от общините потребности" и средствата са предоставени в пълен размер. Зам.-министърът уточнява, че не е ясно и доколко ефективно Центърът за градски транспорт контролира разходването на средства.

"Предвидените в Наредбата механизми обаче не могат да разграничат причините за нарастване на нетния финансов ефект във всеки отделен случай и това дали нарастването се дължи на въведеното извънредно положение или на причини, свързани с контрола на разходите и отсъствието на изисквания за ефективност и ефикасност на възложените транспортни схеми и линии по принцип", уточнява Петрова.

Тя подчертава, че и в годините преди извънредното положение "е бил актуален въпросът за необходимостта от въвеждане на изисквания за ефективност и ефикасност, като осигуряването на допълнителни средства за покриване на нетния финансов ефект, без необходимия анализ за причините, не е от полза за решаването му".

ЦГМ: Онлайн покупката на билети се отлага за май

Дупката в приходите на ЦГМ за 2020 г. се очаква да надхвърли 50 млн. лв. посочи пред Mediapool Димитър Дилчев, шеф на общинското дружество. По повод малкото работещи пунктове за продажба на билети на Центъра за градска мобилност и факта, че в някои квартали, като например "Слатина", са в радиус на повече от 1 километър от домовете на софиянци, той посочи, че билети се продават и в Български пощи и в тото пунктовете, а също и могат да се купят онлайн през платформата mpass.

Дилчев призова софиянци да си купуват годишни карти и припомни, че от тази година могат да го направят и на две вноски. На многократно задавания въпрос на софиянци, във фейсбук групи тези дни, кога най-накрая ще могат да си презареждат онлайн картите, Дилчев посочи, че се очаква това да стане от средата на май тази година. Столичният кмет Йорданка Фандъкова обещаваше това да стане до края на декември 2020 година.

Забавянето се получило заради включването в системата на третия лъч на метрото, което било свързано и с обработването на голям обем от документи, обясни Дилчев. "От май ще има нови пластики за картите и софиянци ще могат да ги зареждат онлайн през Центъра за градска мобилност", каза Дилчев.

Съпредседателят на "Зелено движение" Владислав Панев посочи пред Mediapool, че решението на проблема ще дойде само с дигитализацията и призова тя да се случи в кратки срокове.

"Спаси София": Контрольорите да са постоянно в автобусите

"София разполага с 300-400 контрольори. В предходните месеци, когато заради пандемията спряха да глобяват и продаваха билети по 1.60 лв., истината е, че проверките почти не се правеха. Затова предлагам контрольорите постоянно да са в превозните средства и да продават билети, а не да глобяват. Това ще е по-ефективно отколкото хаосът сега", коментира пред Mediapool Борис Бонев, общински съветник от "Спаси София". Той посочи, че приходите на ЦГМ ще нараснат при 400 контрольори постоянно във возилата, които се сменят периодично, за да обхванат всички линии.

Друго предложение на "Спаси София" е и водачите на градския транспорт приоритетно да бъдат ваксинирани и да започнат да продават билети. Бонев добави, че водачите получават и комисионна от всеки продаден билет, което ще се отрази и на доходите им.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Преслав
    #4

    Практиките са разнообразни. В много държави влизаш само през предната врата и трудно ще минеш гратис. При масовото възпитание у българите това би довело до хаос и скандали. В други както и в някой български градове просто си купуваш билетче от контрольор и това също решава въпроса с гратисчиите. Преди няма и месец се обсъждаше драстично редуциране на разписанията на компанията за обществен транспорт в Ню Йорк, заради натрупани огромни загуби - полупразни влакове и автобуси в условията на пандемия и локдаун, но в крайна сметка решиха за момента да не правят радикални промени и ще се търсят милиони долари за да покрият дупката.

  2. Litko
    #3

    Булгаристанците сме странен народ, все за нещо хленчим, все сме недоволни, все протестираме. В случая, във всяка една нормална страна ако те хванат без билет те глобяват, включително и сега, по време на т.нар. lock down. У нас обаче, това е драма...

  3. jivka65
    #2

    Е, добре де, как да върви тоя транспорт, ако автобусите са празни, а малкото возещи се са гратисчии?!

  4. someone
    #1

    В 21. век, в ерата на смартфоните тиквениците от центъра за градска дебилност не могат да направят едно приложение за купуване на билети и карти, не могат да наслагат автомати за билети и карти по кварталите и трябвало контрольорите, шофьорите и едни сърдити лелки в бюрата им да продават билети и карти с километрични опашки... пълни жалкари!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.