Година по-късно Италия си спомня за трагедията в Генуа

Президентът Серджо Матарела се среща с близки на пострадалите при срутването на моста в Генуа.

Италия отбелязва днес първата годишнина от срутването на моста в Генуа, отнело живота на 43 души на 14 август 2018 г. с церемония, която придоби неочаквана политическа окраска заради взривяването на управляващата популистка коалиция, предаде Франс прес в сряда.

В голям склад на мястото на трагедията около 10 ч. започна религиозна служба, на която бяха прочетени имената на 43-те жертви в присъствието на стотици техни близки и на всички главни герои в безпрецедентната политическа криза, която разтърсва страната в разгара на лятото.

Присъстваха президентът Серджо Матарела, който единствен има правомощия да насрочи нови избори, Матео Салвини от крайнодясната партия "Лига", който от миналата седмица настоява за избори, бившият му съюзник Луиджи Ди Майо от антисистемното Движение "Пет звезди", премиерът Джузепе Конте и много министри.

На 14 август 2018 г. в 11.36 ч. мостът с натоварен автомобилен трафик, който е от съществено значение за търговията с Франция, но и за местни маршрути, падна, докато по него преминаваха десетки превозни средства с хора, отиващи на почивка или на работа. 43-а души загубиха живота си, 4 от които – деца.

В същия час днес градът замлъкна, хората бяха приканени да почетат жертвите с минута мълчание под звъна на църковните камбани и звука на пристанищните сирени.

На мястото на моста, където все още е пълно с развалини, церемонията се проведе на двадесетина метра от мястото, където вече започва да се издига първата носеща колона на новото съоръжение.

Раната от Генуа още не е зараснала

Тя не е загубила живота си на онзи мост, но той промени всичко за нея. Когато Ирис Боначи си спомня за страшното рухване на моста "Моранди" в Генуа, тя е толкова развълнувана, сякаш всичко се е случило току-що. Но вече мина година, откакто наглед непоклатимият виадукт рухна, и оттогава нищо в Генуа не е същото, пише в репортаж от града агенция ДПА.

Петдесет и шест годишната учителка живеела в апартамент точно под моста "Моранди". От балкона ѝ се виждали величествените носещи колони и магистралата над тях. Те били като втори покрив над главата ѝ. "Домът ми вече го няма", казва Боначи.

От миналата година тя живее с партньора си в друг апартамент и е получила обезщетение. Но това не може да ѝ върне загубеното: спомените, всекидневието, съседите. За последно могла да посети жилището си през май. В края на юни останките от моста и стените на дома изчезнали при зрелищен взрив.

Разрушаването на стария мост е почти завършено. С него си отива един паметник на ужасяващото събитие. Месеци наред зеещата дупка между двата края на моста олицетворяваше ужаса от 14 август.

Новият мост

Строежът на новия мост върви успоредно с разрушаването на останалото. От рухването беше минал едва месец, когато именитият архитект Ренцо Пиано вече беше направил проект за родния си град. Той обеща, че новият мост ще издържи поне 1000 години.

Въпросът сега е кога новото съоръжение отново ще свърже града. Марко Бучи, кметът на пристанищния град, който е натоварен със задачата да организира строежа, казва, че това ще стане на 15 април 2020 г. Първата колона вече е почти завършена. И тъкмо там днес бяха почетени загиналите.

Новият мост ще бъде изграден от консорциум от няколко италиански компании по проект на Ренцо Пиано, който е проектирал Центъра "Помпиду" и новата Съдебна палата в Париж.

Пиано обяснява днес пред в. "Република", че конструкцията ще се състои от три кораба, които се издигат към небето, за да образуват уникална структура, дълга повече от километър. Архитектът обаче предупреди, че по моста ще се шофира бързо, но това трябва да става разумно, а не припряно.

"Трагедията е нещо страшно, но ние решихме да се възползваме от тази възможност и да използваме тази фаза, за да направим Генуа по-добра от преди", заяви кметът Бучи оптимистично пред АНСА.

Той не се бои да посочи дата за завършването на новия мост - въпреки че знае, че то може да се проточи. "Важното е да си поставим цел", каза Бучи. Ако има основателни причини за някакви закъснения, доверието няма да пострада, заяви той.

Графикът за разрушаването също трябваше да бъде променян повече от веднъж. Една от причините бе, че в останките от моста беше намерен азбест.

Разследването

Разрушаването и изграждането на моста наново обаче не са единственото, което Генуа чака година след рухването. Не е ясно и кога ще приключат съдебните дела, свързани с това нещастие.

Разследвани са над 70 души, включително компанията оператор на магистралата "Аутостраде пер л'Италия", контролирана от семейство Бенетон посредством групата "Атлантия".

Остава въпросът дали рухването на моста е можело да бъде предотвратено.

"Мостът рухна, защото вече не можеше "да си стои на краката". Като човек, който умира от естествена смърт", каза наскоро прокурор Франческо Коци. "Трябва да разберем дали мостът е можело да бъде спасен, излекуван. И тъкмо това ще изясняваме при разследването", добави той.

Рухването на моста все още е част от всекидневието на Генуа, каза Боначи. Но начинът, по който темата се обсъжда, вече е друг.

Един от главните проблеми днес е как рухването ще се отрази на пътната мрежа. По оценки на сдружения на бизнеса и индустрията щетите за компаниите от пристанищния град ще възлязат на стотици милиони евро. Асоциацията "Конфесерченти" отбеляза също, че е пострадала репутацията на пристанището сред туристите.

"Надявам се тази правителствена криза да не доведе до забавяне на строежа на тази важна инфраструктура", заяви за АФП Федерико Ромео, кмет на квартала, където стана трагедията.

Разривът между "Лига" и Д5З е окончателен, но още не е сигурно, че ще има предсрочни избори, за които Салвини настоява. След поредица от парламентарни заседания, които трябва да започнат от 20 август, може да се появи ново мнозинство между Д5З и левоцентристката Демократическа партия.

Още от Европа