Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Годишната винетка поевтинява с 10 лв. от 2023 г.

Камиони и автобуси ще плащат тол такса за втори клас пътища от 1 юли 2022 г.

2 коментара
Годишната винетка поевтинява с 10 лв. от 2023 г.

С 10 лева по-ниска ще е цената на годишната винетка от 1 януари догодина. Вместо 97 лева шофьорите ще заплащат 87 лева. Това предвижда проектът за новите такси за републиканската пътна мрежа, публикуван за обществено обсъждане.

Ще се намали и цената на останалите винетки за леките автомобили - за уикенд винетка ще се плаща 9 лв., за седмична - 13 лв., за месечна - 27 лева, а за тримесечната - 48 лв.

Предлага се и актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3.5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки. Промяната се предвижда да влезе в сила от 1 юли тази година.

Тежкотоварните превозни средства се предлага да заплащат тол такса в размер между 4 и 43 стотинки на километър според вида на автомобилите и класа пътища.

Автомобилите между 3.5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 стотинки за километър по второкласни пътища. За преминаването им по първокласни пътища ще плащат между 6 и 9 стотинки, а за автомагистрала - между 10 и 13 стотинки.

Автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 19 и 23 стотинки за второкласен път. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 22 и 25 стотинки, а по магистрала – между 26 и 30 стотинки.

При автомобилите над 12 тона с 4 повече оси цената на километър е в границите от 29 стотинки за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 43 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала.

Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3.5 и 12 тона ще плащат между 2 и 8 стотинки за километър, а тези с тегло над 12 тона – между 3 и 9 ст./км.

Изменя се и размерът на максималната тол такса в зависимост от екологичния клас на превозните средства.

Увеличаването на тол таксите и реалното таксуване за втори клас пътища цели да се спазва реално принципът "ползвателят/замърсителят плаща".

В момента основният приход за поддръжка на републиканските пътища в страната - 63%, се формира от винетните такси за леки автомобили. Тяхното въздействие върху пътната настилка е значително по-малко от това на пътните превозни средства над 3.5 тона, които формират едва 37% от приходите, посочват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

С новите тарифи се очаква през 2023 г. общите постъпления от тол системата да достигнат 520 млн. лв. (при 430 млн. лв. за 2021 г.).

Изчисленията сочат, че съотношението ще се обърне, тоест приходите от тол такси ще са около 3 пъти по-високи от тези от винетките. Така ще се постигне целта за по-справедливо разпределение на тежестта между лекия и тежкия трафик.

Проектът на постановлението за новите такси заедно с документите към него е публикуван на интернет страниците на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Агенция "Пътна инфраструктура", както и в Портала за обществени консултации.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. variomatic
    #2

    Къде са сега обичайните мрънкялници да ни обясняват как всичко само поскъпва, а заплатите падат? Май апокалиптичните им прогнози са все по-далеч от това да се сбъднат, а България застава все по-твърдо от западната страна на желязната завеса...

  2. Rhapsody of fire
    #1

    Глупав и безсмислен ход. Парите за пътища ще са по-малко, а вечно мрънкащия и хленчеш народ на Република "Евтинария" пак ще се жалва, че намалението е малко. И без пари да бъде-пак ще е недоволен и ще иска "компенсации" и "стимули" за да пътува. После ще поиска и "компенсации" и "стимули" за да сипва гориво, да си сменя маслото и гумите, да плаща в хотелите и да ходи на ресторант. В Република "Евтинария" всичко е евтино, за сметка на свободата, честта и достойнство на "евтинарите".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.