Големите градски проекти на Ердоган са в основата на протестите в Истанбул

Проект за нова джамия в Истанбул

Големите градски проекти на турския премиер Реджеп Тайип Ердоган са в основата на протестите, които разтърсват Истанбул от пет дни насам, като демонстрантите се мобилизират, за да запазят града си от икономическите и идеологически интереси на правителството.

 

От едно малко зелено пространство с около 600 дървета в сърцето на европейската част на Истанбул тръгна протестното движение, което след това се разпространи в страната и обедини целия гняв срещу правителството.

 

Първите демонстранти окупираха парка Гези, за да попречат на изграждането на негово място на копие на казарма от периода на Османската империя, в която се предвижда да се помещава културен център, търговски център и както подчерта Ердоган в неделя - джамия.

 

"Ясно може да се види в това дело синтез между либерализма и ислямизма, проповядван от правителството: от една страна той говори да построи голям търговски център, а от друга - да изгради великолепна джамия, която ще символизира славата на мюсюлманското общество", отбелязва Симтен Джошар, политолог в университета Хаджеттепе /в Анкара/.

 

Символът е толкова по-силен, като се има предвид, че паркът Гези е разположен покрай площад Таксим, който в продължение на десетилетия бе място за изразяване на всички социални борби. 

 

"Става дума да се направи от Таксим едно по-консервативно, по-капиталистическо място, става дума за разчистване на сметки с реформисткото движение", потвърждава архитектът по градустройство Мурат Джемал Ялчънтан от истанбулския университет "Мимар Синан".

 

Правителството започна също проект за изграждане на гигантска джамия с капацитет от 30 000 места на най-високия хълм на Истанбул - Чамлъджа, откъдето тя ще се издига над пролива Босфора.

 

Но наред с парка Гези и изграждането на джамии Ердоган и неговата Партия на справедливостта и развитието имат и други амбиции за Истанбул.

 

В северната част на града миналата седмица премиерът официално постави началото на изграждането на трети мост, свързващ двата бряга на Босфора, на стойност от около три милиарда долара.

 

Мостът ще бъде част от гигантски проект, включващ изграждането на огромно летище, което ще може да посреща до 150 милиона пътници годишно, на канал, свързващ Черно море с Мраморно море, за да се разтовари проливът Босфора и на два нови града покрай този канал, всеки от които с по един милион жители.

 

"Целта на този проект е откриването на нови терени за строеж", предупреждава Тайфун Кахраман, президент на Камарата на архитектите по градоустройство на Истанбул, чиято организация постави палатка в парка Гези.

 

"В града вече не остават терени за строеж. Затова държавата приватизира всички обществени терени и предприема гигантски инфраструктурни проекти, които ще ѝ позволят да обяви нови терени за строеж", добавя Кахраман, изразявайки съжаление за очакваното изсичане на гори в северната част на Истанбул - "природно богатство с жизненоважно значение за града".

 

Зад тези големи проекти, както и зад по-дискретните за градско преустройство, много хора изобличават завземането на града от някои икономически групи, близки до Партията на справедливостта и развитието.

 

"Ясно е, че проектът за градско преустройство не бе замислен, за да се осигури по-добро жилищно настаняване на жителите, а за да може някои собствености да минат от едни ръце в други", коментира Сами Йълмазтюрк, главен секретар на Камарата на архитектите в Истанбул.

 

Той припомня, че в много "обновени" квартали жителите с по-скромно финансово положение са били принудени да си търсят ново жилище в периферията на града, отстъпвайки място на едно по-заможно население за голямо удоволствие на агентите на недвижими имоти.

 

"Има множество примери в Истанбул, където общински терени бяха продадени и след това градустройственият план бе променен, за да се позволи изграждане на големи небостъргачи. Там има големи финансови залози, които включват съвсем определени групи", посочи Кахраман.

 

"Хората осъзнават това и реагират много силно", добавя архитектът по градустройство, според когото "жителите на Истанбул искат да станат собственици на своя град".

 

По БТА. 

Още по темата
Още от Свят

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?