Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Големите пътни проекти нямат законни екологични оценки

7 коментара
Големите пътни проекти нямат законни екологични оценки

Оценките за въздействие върху околната среда (ОВОС) на пътните проекти, които ще се финансират от европейските фондове, са правени преди повече от 10 години и не са минали на задължителното обществено обсъждане. Това означава, че формално са незаконни. Това стана ясно от обясненията на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) в сряда.

Изключение прави единствено магистрала "Струма", чиято екологична оценка е правена по-скоро и е проведено обществено обсъждане. На него се изясни, че жители от Благоевградско са против изграждането на пътя във варианта, предложен от пътното ведомство. Според еколози и местни граждани, трасето минава през Кресненското дефиле, така че ще унищожи ценни растителни и животински видове. Пътната агенция се принуди да избере алтернативен вариант, който не застрашава екологичната среда в Кресненското дефиле. Според експерти новото трасе ще оскъпи проекта с около 200 млн. евро. За периода 2007–2013 г. от ЕК отпускат 600 млн. евро за "Струма".

Ръководството на НАПИ съобщи, че обществени обсъждания ще трябва да се направят за магистрала "Марица", за пътната връзка магистрала "Хемус" – Околовръстното на София, за пътя Кърджали - Подкова и за магистрала "Тракия", ако искаме да вземем еврофинансиране и за нея. В противен случай ЕК няма да одобри екологичните оценки за шосетата, които, според НАПИ, били актуализирани, и парите за пътища от Европа няма как да тръгнат.

Според ръководството на агенцията възможно е обществените обсъждания на пътните проекти да приключат до юни, но според екоактивиста Петко Ковачев (Партия "Зелените") това може да отнеме и година.

Той обясни, че екоминистерството и общините трябва да организират срещите с местните жители, като преди това трябва да осигурят достъпа им до актуализираните доклади по ОВОС. Те ще имат минимум месец, за да се запознаят с информацията в тях. Това, според Ковачев, може да отнеме между 4 и 6 месеца. След общественото обсъждане на пътните проекти не е изключено да се случи това, което се случи със "Струма" – местните хора да се противопоставят на предложения вариант и това допълнително ще забави узаконяването на ОВОС, които трябва и да минат на одобрение през ЕК.

От НАПИ обаче твърдят, че през август–септември ще има проведени търгове за избор на строител на пътищата и магистралите от Оперативна програма 'Транспорт", даже и старт на строителството.

Пари за "Люлин" няма, ще въвеждаме тол системата за повече приходи

Изпълнителният директор на НАПИ Янко Янков, който се завърна във вторник от Брюксел, каза, че от Генерална дирекция "Регионална политика" в ЕК са обещали решение за размразяване на парите по ИСПА до 15 май. С тях трябва да се финансира изграждането на магистрала "Люлин", която в момента се строи с бюджетни средства. Те обаче привършват, каза още Янков, като допълни, че "ще има затруднения да се платят следващите дейности на строителя".

Брюксел замрази около 115 млн. евро за строителството на "Люлин" миналата година след скандала с бившия шеф на пътната агенция Веселин Георгиев, който раздаде поръчки за 120 млн. лева на строителната фирма на брат си. Условието за размразяването ще е доказателство от българските власти, че системите за контрол върху разходването на европейски средства и предотвратяване на конфликт на интереси в НАПИ работят.

Хроничната липса на пари за ремонт и строителство на пътища принуждава НАПИ да започне подготовка за въвеждането на тол-системата у нас, съобщи още ръководството на агенцията в сряда. Тя трябва да замести сега съществуващата винетна система – такса за използването на пътищата за време (ден, седмица, година). При тол-системата шофьорите заплащат такса за реално изминатото от тях разстояние и това би трябвало да увеличи приходите в бюджета, смятат от НАПИ. Освен това тя е задължителна за всички страни членки на ЕС. От агенцията обаче не обясниха как са изчислили, че приходите от събиране на тол-такса ще са двойно, дори тройно повече, отколкото от винетките. Сигурно е обаче, че събираемостта на таксите при тол-системата е по-висока, отколкото при винетките. Приходите от тях годишно са около 200 млн. лева.

В момента работна група от НАПИ проучва готовността на страната ни за изграждане на електронна система за събиране на тол-такса преди крайния срок, определен от ЕК, 2013 г.

Агенцията иска да въведе тол-таксата първо за товарните автомобили с маса 7.5 тона и повече и впоследствие за всички останали превозни средства. Според европейските разпоредби и българското законодателство обаче не може в страна членка да има две системи за таксуване едновременно – и винетки, и тол система.

Изграждането на тол-системата ще стане чрез публично-частно партньорство, казаха от НАПИ. Те не дадоха подробности нито за параметрите на концесията, нито за цената на изграждането на тол-системата.

Тя освен това трябва да е обвързана с изграждането на европейска мониторинг система за трафика на автомобили в ЕС. Следенето на трафика ще става с бордови устройства, които освен изминатото разстояние, ще следят за състоянието на пътя, вредните емисии на автомобила и т.н.

"Не сме сигурни, че шофьори с автомобили на по 15 години имат готовност да се оборудват с такива устройства.", коментираха от НАПИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. STEFAN D-r D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #8

    AНАТОМИЯ -40- ..........Край на Затворническата история от 1981. .........Ново начало в борбата с политическата проституция начело с Желю Митев Желев - СРА-В-НЕНИЯ.........http://www.stefan-tcholakov.com/index.php?year=AНАТОМИЯ%20НА%20ПОЛИТИЧЕСКОТО%20УБИИСТВО&id=7200&p=bg_roman&title=A%CD%C0%D2%CE%CC%C8%DF+-40-+%CA%F0%E0%E9+%ED%E0+%C7%E0%F2%E2%EE%F0%ED%E8%F7%E5%F1%EA%E0%F2%E0+%E8%F1%F2%EE%F0%E8%FF+%EE%F2+1981.+%CD%EE%E2%EE+%ED%E0%F7%E0%EB%EE+%E2+%E1%EE%F0%E1%E0%F2%E0+%F1+%EF%EE%EB%E8%F2%E8%F7%E5%F1%EA%E0%F2%E0+%EF%F0%EE%F1%F2%E8%F2%F3%F6%E8%FF+%ED%E0%F7%E5%EB%EE+%F1+%C6%E5%EB%FE+%CC%E8%F2%E5%E2+%C6%E5%EB%E5%E2+-+%D1%D0%C0-%C2-%CD%C5%CD%C8%DF......СТЕФАН

  2. Веско Георгиев
    #7

    Граничарят Янко е герой-няма да допусне чужди инвестиции да минат границата

  3. boby1945
    #6

    ... ще си седим с каквото имаме и май така най-добре, щото овоняхте орталъка с глупостти! Сега и публично-частна далавера по пътищата ни липсва? Как магистралите кото имаме го построихме без целият този сакатлък?Тъп народ, слаба държава!!!Като не знаете как викайте турците да ги построят докато се обърнете!!!

  4. boby1945
    #5

    16:40 ... въобще няма да пусне инвестиции да припарят до пътищата, така на тесно си е по гот! Да си упражняваме майсторството в кормуване, пък и настъпи яка криза и трафикът падна (последното не е кодош)

  5. Карина
    #4

    то от мисли каква далаверка да завъртят, кой свой човек да вредят не им е останало време за тази работа.

  6. Пътищар
    #2

    Тази статия е "Пържен лук на търкалета". То бива ли толкова- смесване на винетки , тол такси,незаконни ОВОЗ,публично частно партньорство... Този граничар и тази журналистка приготвиха шопска салата !!

  7. znam
    #1

    Трябва ли непременно с много, ама много излишни и повторени думи и изрази да се казва нещо просто?! Пратете го това Деси на курсове или на вечерна гимназия!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.