Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Големите търговски вериги превземат столичния булевард "Витоша"

Свободните магазини намаляват, наемите растат

0 коментара
Големите търговски вериги превземат столичния булевард "Витоша"

Следващата стъпка в експанзията на големите търговски вериги у нас ще бъде превземането на бул."Витоша". Това ще се случи в рамките на година, две, като първите признаци вече са налице – едва 6% свободни търговски площи на булеварда и ръст на наемите с 10% за година. Това сочи проучване на консултантската фирма за имоти "Фортън", която е стратегически партньор в България и Македония на глобалната компания "Кушман и Уейкфилд" (Cushman&Wakefield).

 

Фактор за привличането на международните брандове на главната търговска улица на София е отстъвието на редица от тях на нея, както и затихващото строителство на молове.

 

За следващата година е планирано отварянето на само един търговски център в столицата. Това ще накара големите търговски вериги, които имат планове за растеж, да разгледат възможностите за позициониране на места с постоянен поток потребители и по-ниска конкуренция, коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на "Форътн". Според нея търговията на дребно в центъра на София ще има все по-корпоративен облик, доминиран от водещите световни марки така, както е в повечето европейски страни.

 

В момента организираната търговия – големи национални и местни вериги е равнопоставена на самостоятелните концепции на булеварда, сочи проучването. Малките и средни независими марки заемат 46% от общия брой магазини срещу 44% за български и международни брандове. По размер обаче големите вериги имат превъзходство с 54% от площта на търговските помещения срещу 35% за самостоятелните магазини и 5% за корпоративни наематели като банкови и телеком офиси.

 

"Картината ще се промени в полза на големите играчи – така, както стана в сегмента на търговските центрове", прогнозира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във "Фортън".

 

В периода 2006-2008 г. бяха въведени и изпробвани множество нови марки и концепции, като местните независими играчи бяха водещи. След 2008 г. обаче профилът на водещите търговски центрове е определен от големите международни вериги като Zara, H&M, LC Waikiki, Reserved, NewYorker, Humanic, Deichmann и други. От тях единствено първите две марки са представени на бул."Витоша", коментира Росен Ганев.

 

През последната година на пазара продължиха да навлизат нови търговски компании като испанските Cortefiel и Mango. Те уплътняват конкуренцията в търговските центрове, което на свой ред прави търговската улица по-привлекателна за бизнес, посочват от "Фортън".

 

Търговският микс на бул."Витоша" предлага съществено разнообразие за потребителите – общо 180 магазина с почти 22 хил. кв.м търговска площ, сочат данните на "Фортън".

 

Като брой магазини булевардът е сравним с най-големите търговски центрове в София. Той се характеризира с изразена доминация на магазините за мода и обувки, включително спортни – 41% от общия брой и 54% от общата търговска площ. Въпреки това цели категории обекти отсъстват или са много слабо представени. Например няма супермаркетите, детски магазини, както и за потребителска електроника и в известна степен за спортните стоки.

 

В същото време възможностите за експанзия на този етап остават ограничени. Магазините с площ в достатъчни обеми за големите марки, които търсят поне над 500 кв.м търговска площ, са едва 4% от общия брой.

 

Общо незаетата търговска площ на бул."Витоша" към момента е едва 6%. "Възможностите за развитие са свързани с големи единични имоти, които се освобождават от техните наематели, или разширяване на съществуващи помещения в сутерени или надпартерни етажи, каквито случаи видяхме при H&M и Zara", коментира Росен Генев. В момента единственият голям свободен магазин, който има 1000 кв.м, разположени на три нива, е този на номер 16.

 

Ниското ниво на празни магазини и стабилното търсене доведоха до ръст от 10% на годишна база на най-предпочитания тип търговски обекти – на партер, с широка витрина и площи от 100-150 кв.м до 44 евро/кв.м/месечно. "Не смятам, че този растеж е гарантиран за всички имоти, но със сигурност големите и добре разположени помещения ще се радват на силен интерес от водещите търговци в следващите 12 до 24 месеца", прогнозира Росен Генев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.