Големите търговски вериги превземат столичния булевард "Витоша"

Свободните магазини намаляват, наемите растат

Големите търговски вериги превземат столичния булевард "Витоша"

Следващата стъпка в експанзията на големите търговски вериги у нас ще бъде превземането на бул."Витоша". Това ще се случи в рамките на година, две, като първите признаци вече са налице – едва 6% свободни търговски площи на булеварда и ръст на наемите с 10% за година. Това сочи проучване на консултантската фирма за имоти "Фортън", която е стратегически партньор в България и Македония на глобалната компания "Кушман и Уейкфилд" (Cushman&Wakefield).

 

Фактор за привличането на международните брандове на главната търговска улица на София е отстъвието на редица от тях на нея, както и затихващото строителство на молове.

 

За следващата година е планирано отварянето на само един търговски център в столицата. Това ще накара големите търговски вериги, които имат планове за растеж, да разгледат възможностите за позициониране на места с постоянен поток потребители и по-ниска конкуренция, коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на "Форътн". Според нея търговията на дребно в центъра на София ще има все по-корпоративен облик, доминиран от водещите световни марки така, както е в повечето европейски страни.

 

В момента организираната търговия – големи национални и местни вериги е равнопоставена на самостоятелните концепции на булеварда, сочи проучването. Малките и средни независими марки заемат 46% от общия брой магазини срещу 44% за български и международни брандове. По размер обаче големите вериги имат превъзходство с 54% от площта на търговските помещения срещу 35% за самостоятелните магазини и 5% за корпоративни наематели като банкови и телеком офиси.

 

"Картината ще се промени в полза на големите играчи – така, както стана в сегмента на търговските центрове", прогнозира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във "Фортън".

 

В периода 2006-2008 г. бяха въведени и изпробвани множество нови марки и концепции, като местните независими играчи бяха водещи. След 2008 г. обаче профилът на водещите търговски центрове е определен от големите международни вериги като Zara, H&M, LC Waikiki, Reserved, NewYorker, Humanic, Deichmann и други. От тях единствено първите две марки са представени на бул."Витоша", коментира Росен Ганев.

 

През последната година на пазара продължиха да навлизат нови търговски компании като испанските Cortefiel и Mango. Те уплътняват конкуренцията в търговските центрове, което на свой ред прави търговската улица по-привлекателна за бизнес, посочват от "Фортън".

 

Търговският микс на бул."Витоша" предлага съществено разнообразие за потребителите – общо 180 магазина с почти 22 хил. кв.м търговска площ, сочат данните на "Фортън".

 

Като брой магазини булевардът е сравним с най-големите търговски центрове в София. Той се характеризира с изразена доминация на магазините за мода и обувки, включително спортни – 41% от общия брой и 54% от общата търговска площ. Въпреки това цели категории обекти отсъстват или са много слабо представени. Например няма супермаркетите, детски магазини, както и за потребителска електроника и в известна степен за спортните стоки.

 

В същото време възможностите за експанзия на този етап остават ограничени. Магазините с площ в достатъчни обеми за големите марки, които търсят поне над 500 кв.м търговска площ, са едва 4% от общия брой.

 

Общо незаетата търговска площ на бул."Витоша" към момента е едва 6%. "Възможностите за развитие са свързани с големи единични имоти, които се освобождават от техните наематели, или разширяване на съществуващи помещения в сутерени или надпартерни етажи, каквито случаи видяхме при H&M и Zara", коментира Росен Генев. В момента единственият голям свободен магазин, който има 1000 кв.м, разположени на три нива, е този на номер 16.

 

Ниското ниво на празни магазини и стабилното търсене доведоха до ръст от 10% на годишна база на най-предпочитания тип търговски обекти – на партер, с широка витрина и площи от 100-150 кв.м до 44 евро/кв.м/месечно. "Не смятам, че този растеж е гарантиран за всички имоти, но със сигурност големите и добре разположени помещения ще се радват на силен интерес от водещите търговци в следващите 12 до 24 месеца", прогнозира Росен Генев.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес