Голям шлем на "АБ Комюникейшън" за реклама на селската програма

Компанията спечели поръчки за над 4 млн. лв.

Ивайло Тодоров и Венцислав Върбанов

Четири от четири – малко познатата компания на рекламния пазар "АБ Комюникейшън" (сама или в съдружие) печели четири обществени поръчки на обща стойност над 4 млн. лв. на Министерството на земеделието и храните (МЗХ), свързани с реклама на Програмата за развитие на селските райони 2014 -2020 г. Това става ясно от профила на купувача на МЗХ.

"АБ Комюникейшън" печели самостоятелно търговете за реклама в интернет сайтове (334 430.88 лв.), в печатни медии (579 059.66 лв.), а в съдружие - тези за рекламни материали (373 575.60 лв) и за поддържането и надграждането на Национална селска мрежа, която информира земеделците за мерките по ПРСР (2 726 400 лв.)*. Първите три поръчки са със срок за изпълнение по една година, а последната – 4 години.

Единственият търг, който компанията не печели, е този за изработването на рекламни телевизионни клипове. Тази поръчка отива при "Арт Уинър" ЕООД с цена от 11 999 лв. без ДДС за един клип.

Търговете

С изключение на един от търговете, "АБ Комюникейшън" не са имали голяма конкуренция.

За най-голямата поръчка - поддържането на Националната селска мрежа участват двама кандидати. Обединението "Селска мрежа БГ", в което участва "АБ Комюникейшън", печели след отстраняването на другия кандидат заради нередности в документацията.

В търга за реклама в печатни медии участват четирима кандидати. Двама от тях са отстранени, като единият заради разминаване от 1 до 8 ст. в сумите за отделните вестници, сред които са "24 часа", "Труд", "Монитор" и т.н. Класираният на второ място кандидат пък губи от "АБ Комюникейшънс", заради по-ниската си техническата оценка, докато цената му е по-ниска от тази на победителят.

Най-интересна е поръчката за реклама в интернет сайтовете. Кандидатите са трима. Единият е отстранен заради нередности в документите. На финала остават "АБ Комюникейшънс" с ценова оферта от 334 430.88 лв. и "Ламбаджиев Стандрат" – с предложение от 98 760 лв. Въпреки че цената на "Ламбаджиев Стандрат" е над три пъти по-ниска от тази на победителя, "АБ Комюникейшънс" печели, тъй като получава максималните 100 точки за техническото предложение, докато конкурентът му – едва 29.17 точки.

Процедурата за изработване на рекламните материали е единствената, в която кандидатите са седем, а "АБ Комюникейшън" печели заедно с "Ню глобал България", защото са дали най-ниска цена.

Така "АБ Комюникейшън" ще изпълнява общо договори за над 4 млн. лв. на Министерството на земеделието и храните. Това е безспорен успех, ако се вземат предвид приходите на компанията, които за 2016 г. са били 250 хил. лв., а година по-рано - 150 хил. лв., според финансовия отчет на дружеството.

Регистърът на обществените поръчки сочи, че през последните пет години "АБ Комюникейшън" не е печелила търгове за над 100 000 лв. от държавни институции.

Самата компания се представя с 6-годишен опит в ПР-комуникацията и клиенти в цялата страна. Работи с едни от най-големите земеделски производители и преработватели в страната и с много чужди вносители на продукти в агросектора, както и с "представителните институции".

Кой стои зад успеха

Зад успеха на "АБ Комюникейшън" стои известният в земеделските среди консултант по европейски проекти в земеделието Ивайло Тодоров и бившият земеделски министър от времето на ОДС Венцислав Върбанов, който днес е председател на Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ). Организацията е един от основните партньори в работата на Министерството на земеделието и храните.

На шестата национална среща на АЗПБ, която се проведе в края на февруари, участваха земеделският министър Румен Порожанов, ръководството на Държавен фонд "Земеделие" начело с изпълнителния директор Живко Живков, председателят на комисията по земеделие в Европарламента Чеслав Шекерски и други високопоставени гости от европейските и национални институции.

Връзките на Ивайло Тодоров и Венцислав Върбанов с победителите в четирите търга са индиректни. Управител на "АБ Комюникейшънс" е Гергана Иванова, с която Ивайло Тодоров е "обвързан", според личната му страница във "Фейсбук".

Сред собствениците на компанията е Иван Вълков, който държи 10% от капитала. Той е управител и главен експерт "Европейски програми" в компанията "Агробизнес Консултинг", която е основана от Ивайло Тодоров през 2007 г., но днес собствениците са други. Преди това Тодоров е работил в Държавен фонд "Земеделие", но го напуска и основава консултантската си агенция за европейски проекти в земеделието.

Причината Ивайло Тодоров да излезе по-късно от компанията си е, че става първоначално председател, а след това и главен секретар на Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ). С днешна дата той не заема тези постове, а председател на организацията е Венцислав Върбанов.

Представител на едно от обединенията, с които "АБ Комюникейшънс" печели поръчката за надграждането на Национална селска мрежа, пък е Таня Георгиева-Дъбнишка, която е изпълнителен директор на Асоциацията на земеделските производители, става ясно от публикуваните документи в профила на купувача.

Според някои собственици на ПР-компании при поръчката за реклама в печатните медии има обосновани предположения за конфликт на интереси.

Причината е, че съгласно публикувания договор, едно от изданията, в които ще се рекламира Програмата за развитие на селските райони е списанието "Агрозона", което е част от портфолиото на "АБ Комюникейшънс", заедно с едноименния сайт. От компанията го определят като "бутиково" месечно издание за агробизнес.


"АБ Комюникейшънс" е поела ангажимент да направи 194 ПР-публикации в печатни медии за една година в 17 национални издания. Това са вестниците "Стандарт", "Телеграф", "Сега", "Дума" и "Земя", "Български фермер", "Земеделска техника" и "КМЕТА.бг", списанията "Икономист", "Агрозона", "Агрокомпас", "Икономика", "Практично земеделие", "Лозарство и винарство" и т.н.

"АБ Комюникешънс" посочва, че познава много добре медиите в България. "Извършвала е планиране както за собствени медии, така и в други национални и регионални. Успешната реализация на редица кампании е добра предпоставка за добро изпълнениена настоящата поръчка и на заложените цели", посочват от компанията.

Управителят на "АБ Комюникейшънс" Гергана Иванова отказа коментар по спечелените поръчки. В самия договор за печатните медии има клауза, която не позволява на представители на компанията да правят публични изявления без съгласието на Министерството на земеделието (чл.44).

*Забележка: Всички цени са с ДДС

Още от Бизнес