Горанов е склонен да удължи смяната на касовите апарати

95% от бизнеса не е готов за новите изисквания от 1 април

Кръглата маса за подмяната на касовите апарати събра в централата на Българската стопанска камара около 90 представители на браншови асоциации.

Под силен натиск от бизнеса и заплаха за протести финансовият министър Владислав Горанов обяви готовност за частични отстъпки във връзка с подмяната на касовите апарати и софтуера на търговците от 1 април 2019 г. Министърът е склонен да удължи крайния срок за изпълнение, заяви той пред БНР, но подчерта, че други отстъпки няма да се правят.

Празен стол

Изказването му дойде часове, след като Българската стопанска камара (БСК) организира кръгла маса заради проблемите около подмяната на касовите апарати, по време на която около 90 представители на различни браншови асоциации се оплакаха както от крайните срокове, така и от спорни разпоредби на наредбата на МФ. В последната година, откакто се разбра за подмяната на касовите апарати и софтуера, текат непрекъснати опити на бизнеса за диалог с данъчната администрация по промените, но въпреки това около тях има редица проблеми и спорни случаи.

Въпреки че бяха поканени, нито министър Горанов, нито представители на Националната агенция за приходите присъстваха на кръглата маса. "Празният стол тук е за Министерството на финансите, любезно поканени днес. Смятам, че понякога хората, присъствайки, говорят безсмислени неща, а други, отсъствайки, казват страшно много. Така че, благодаря на министър Горанов", каза при откриването на форума председателят на БСК Радосвет Радев.

"Почтеният български бизнес вярва, че трябва да има регламент и идеята на Наредба Н-18 е полезна за хората, които са в светлата част на икономиката. Всичко останало, обаче, в Наредбата е направено некадърно, на места граничещо със злонамереност, инквизиращо българския бизнес", добави той.

Крайният срок за подмяната на касовите апарати и софтуера е 31 март за фирмите, регистрирани по ДДС, които разполагат с общо около 185 000 касови апарата и 40 000 фискални принтера. За останалите фирми срокът е 30 юни, а за едрия бизнес, който работи с интегрирани информационни системи – до 31 декември 2019 г.

"Ако се установи, че действително няма да успеят да се справят, можем да проявим гъвкавост, но все още в диалог работим с бизнеса, за да установим достатъчен ли е срокът. Дотолкова доколкото не сме чули упреци към самата наредба, само по отношение на сроковете, ще ги дебатираме. Ако се окаже, че обективно не могат да се справят, ще проявим гъвкавост, разбира се, в това отношение, защото не можем да рискуваме търговския оборот", съобщи Горанов, цитиран от БНР.

Финансовият министър беше категоричен, че предмет на обсъждане е единствено и само срокът за влизане в сила на новите правила, въпреки че бизнесът има редица оплаквания и към естеството на промените.

Няколко часа по-рано

Според председателя на управителния съвет на Асоциацията за развитие на бизнес софтуер Ясен Танев, който се изказа на кръглата маса на БСК, едва около 2.5% от всичките 20 000 касови апарата на фирми, членуващи в асоциацията, са подменени или актуализирани. По думите му срокът е неизпълним за огромната част от бизнеса.

Още по-голям е проблемът с големите фирми, които ползват т. нар. ERP системи. Според софтуерни експерти ERP системите имат хиляди версии за отделните клиенти и е абсурдно изискването всичките версии на софтуера да се декларират в НАП, защото това е "огромна тежест, която е абсолютно излишна".

От 12 000 фискални устройства на фирми в Българската асоциация за информационни технологии до момента 0.12% имат работещ софтуер за управление на продажбите в търговски обект (СУПТО), което прави един единствен клиент, казаха от БАИТ.

95% от бизнеса още не е готов с подмяната на софтуера

Според онлайн допитване на стопанската камара в периода 6-10 февруари, в което са се включили 2493 фирми, средният срок за въвеждане на нов софтуер за управление на приходите в експлоатация (вкл. обучението на персонала) е 18 месеца, а не 6 месеца, както предвижда наредбата. Средният разход за всяко устройство, подлежащо на промяна, е 2423 лв. според анкетата.

65% от фирмите казват, че няма да успеят да изпълнят изискванията до 31 март. 95% от запитаните посочват, че до момента не са подменили своя софтуер, главно заради неясноти в наредба 18, необходимост от цялостна преработка на софтуера и промяна на цялостната бизнес логика, както и липсата на одобрен от НАП софтуер, който да може да отговори на конкретните нужди на бизнеса.

От Българската хотелиерска и ресторантьорска организация казаха, че имат данни, че и сега, на фона на малкото внедрени нови касови апарати, които отчитат касовите бележки в НАП до 5 минути, системата забива. Това е огромен проблем, защото в такъв случай заведението трябва да спре да работи. Оттам са притеснени от евентуални проблеми със системата след 1 април, които могат да спрат работата на заведенията.

Софуерна компания, която е представител на "Майкрософт", алармира, че с новите изисквания всеки софтуер трябва да се декларира в НАП отделно. "Попитахме НАП дали са си наели достатъчно голямо хранилище за всичко, което искат да им декларираме", казаха оттам.

Ясен Янакиев от Асоциацията за развитие на бизнес софтуер добави, че има и изискване за деклариране на всяка актуализация на софтуера в НАП. "Сега софтуерът се обновява автоматично и понякога клиентът дори не разбира. Ако трябва, всяка седмица всяка актуализация да се обявява в НАП, това е ненормално", каза Янакиев.

Връщане в каменната ера

От асоциацията за електронна търговия пък директно обявиха, че имат готовност за изнасяне на дейността зад граница. "Да се изисква касова бележка за плащане в електронен магазин с карта е неандерталско", казаха оттам.

Експертът по електронна сигурност Атанас Шарков заяви, че през 2020 г. българският бизнес е обречен на "дигитална деградация" и че България, която навремето е била първопроходец във фискализацията, се превръща в неандерталец.

Заради неизпълнимите нови изисквания много фирми предпочитат да спрат да ползват софтуер за управление на продажбите и да се върнат към елементарните касови апарати, казаха няколко души по време на кръглата маса.

"Промените са катализатор към Каменната ера на Флинстоун", обобщи изпълнителният председател на Българската стопанска камара Радосвет Радев. По думите му може да се говори за ДАНС-анизация на НАП, тъй като приходната агенция ще има практически пълен достъп за следене на бизнеса, без да има необходимата защита от нерегламентирано изтичане на подобна информация към трети страни. "Под благовидния анонс, че се бори срещу сивата икономика, тази наредба инквизира за сетен път белия бизнес", заключи Радев.

Половината бензиностанции може да затворят от 1 април

Междувременно, за допълнителен проблем сигнализира Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

Има риск около 50% от бензиностанциите в страната да затворят временно заради новите касови бележки, които трябва да се издават от 1 април, каза юристът на БПГА Светослав Бенчев.

Заради натрупано обществено недоволство поради покачването на цената на горивата през ноември 2018 г. финансовият министър Владислав Горанов обеща касовите бележки от бензиностанциите занапред да посочват данъците и надценката на горивата. Министерството светкавично написа промени в наредбата и в края на ноември ги обяви за обществено обсъждане, а на 1 февруари те бяха обнародвани в Държавен вестник.

Според новите текстове от 1 април бензиностанциите трябва да отпечатват във фискалния бон информация за размера на ДДС, акциза, продажната цена на горивото без акциз и без ДДС (нето стойност) и покупната цена на горивото без акциз и без ДДС (покупна стойност).

Според Бенчев мярката е неизпълнима до 31 март, защото изисква пренастройване на централните информационни системи на големите търговци на горива, част от които работят с международни софтуерни компании. Освен това не е ясно как ще се изчислява т. нар. "покупна цена" и кои точно разходи ще влизат в нея – единствено стойността на петролния продукт или и други разходи, например транспортни. "Така, на практика клиентът ще получава информация за маржа на конкретната бензиностанции, а не за печалбата на търговеца, защото тя се формира, след като се отчетат всички разходи – за заплати, транспорт и т. н.", посочи Бенчев.

По думите му новите разпоредби могат лесно да бъдат заобиколени и да не изпълнят целта си – прозрачност на ценообразуването. Юристът каза, че нищо не пречи дадена бензиностанция да сключи договор с формален доставчик, от който да купи горивото например за сумата от 2.29 лв. за литър (в която влизат всички допълнителни разходи), а да го продава на 2.30 лв. Така, формално надценката е 1 стотинка, но реално клиентът е заблуден за истинската надценка.

Според БПГА реалистичният срок за промяната на касовите бележки за горивата е юли-август тази година.

Още от Бизнес

Защо УНСС е на път да фалира?