Горанов: Няма как да има картел между държавата и "Лукойл"

Инвестиция от 200 лв. на бензиностанция за касов бон с печалбата на търговеца

Горанов: Няма как да има картел между държавата и "Лукойл"

Министърът на финансите Владислав Горанов отхвърли твърдението на Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива, че държавата и "Лукойл" са сключили картел на пазара на горивата у нас.

"Държавата и определена компания, колкото и голяма да е тя, няма как да сключат картел. Според мен със сигурност борбата с контрабандата и намаляването на незаконната търговия с горива е голяма тема. Не очаквайте финансовият министър да заклеймява една или друга компания. За мен е важно в сектора да има достатъчно конкуренция и достатъчно прозрачност на ценообразуването, защото ако по някакъв начин те са ограничени, това би могло да създава напрежение", каза Владислав Горанов пред Нова телевизия в понеделник.

"Картелът не е между фирмите на пазара на горива, а между “Лукойл” и държавата. Тя има интерес от високи цени, защото печели от ДДС", каза ден по-рано Симо Симов от Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива.


Кой държи данъчните складове?

Финансовият министър не отговори има ли монопол върху данъчните складове у нас, но обеща да провери данните и при необходимост да изнесе информация.

Предоставена от неговото ведомство през април 2017 г. на "Нова република" след съдебно решение статистика за 2015 г. разкри тотален монопол на "Лукойл" при данъчните складове. Публичните към оня момент данни разкриха, че "Лукойл Нефтохим" и "Лукойл България" държат 82 процента от капацитета дизелово гориво в данъчните складове и 92 на сто от бензина. Останалите минимални количества са на други 35 фирми. Тази информация бе обявена и от Кирил Ананиев през миналата година, когато беше финансов министър в служебния кабинет на Огнян Герджиков.

Преди дни обаче изпълнителният директор на "Лукойл България" Валентин Златев обяви, че компанията има само 4 от общо 121 данъчни склада, т.е. държи 3%.

На въпрос кое от двете твърдения е вярно, финансовият министър отговори, че "и двете може да са верни". Горанов обясни, че броят на данъчните складове на "Лукойл" може да е малък, но вместимостта им като обем гориво да е голяма. Така 1 склад може да държи 99% от пазара на горивата, заради голямата му вместимост, докато 50 склада само 2 на сто, поясни финансовият министър. "Въпрос на обем", допълни той.

"Лукойл Нефтохим Бургас" е производителят на територията на България. Трябва да се следи внимателно вноса, за да е ясно, че при търговията на едро има алтернативи", каза Горанов.

Прозрачност срещу 200 лв. инвестиции на бензиностанция


"Важно е в сектора да има достатъчно конкуренция и достатъчно прозрачност на ценообразуването, защото, ако по някакъв начин са ограничени, това би създало напрежение", заяви финансовият министър.

Посочи, че правителството работи в тази насока – публикувани са за обществено обсъждане промени в Наредба Н-18 за структурата на касовата бележка. Идеята е от нея да става ясно каква е печалбата за търговеца. Причината е, че в момента спекулациите са, че търговците на горива печелят от 1 ст. на литър гориво до 30 – 40 стотинки.

На въпрос дали наистина търговците на горива работят с надценка от 1 стотинка на литър, Горанов отговори, че не може да каже каква е печалбата "без задълбочена данъчна ревизия". Обясни, че "в една бензиностанция има търговия на дребно и с други стоки, които до голяма степен успяват да издържат самия обект".

Финансовият министър не е съгласен с търговците, че въвеждането на изискване за изписване на всички компоненти в цената на горивото на касовата бележка ще бъде причина за увеличение на цените.

По предварителните разчети направени от НАП инвестицията в една бензиностанция за новия софтуер ще бъде около 200 лв., каза Горанов.

Още от Бизнес

Какви ще са последствията от скандала около къщите за гости?